Tu je niekoľko zásadných rád, ako najazdiť veľké množstvo km bez zbytočného preplácania na opravách a výmenách:
1) Kupujte technicky jednoduché autá
Ak chcete s autom najazdiť veľké množstvo km, rátajte s tým už pri jeho kúpe. Zásadou je, aby bolo auto čo najjednoduchšie. Mechanici radi hovoria, že to, čo v aute nie je, sa nemôže pokaziť. Oplatí sa hlavne auto neprepchaté elektronikou.
"Kým s mechanickými poruchami si poradí viac-menej zručný mechanik, na elektronických si občas láme hlavu aj expert značkového servisu napriek tomu, že má k dispozícii servisné vybavenia, manuály, TSB (Technical Service Bulletin) a samozrejme príslušné školenia," upozorňuje odborník na ojazdené vozidlá a redaktor magazínu Autohit Tomáš Dusil.
2) Manuál je lepšia voľba
Voľba by mala smerovať k manuálnej prevodovke. Pokiaľ trváte na automate, mal by byť ten klasický, teda s hydrodynamickým meničom. "Určite by som sa vyhol populárnym dvojspojkovým prevodovkám. Ich fatálne poruchy pokojne po 150 tisíc km už stačili zovšednieť. Podobne variátory, či robotizované prevodovky nie sú vhodná voľba na dlhovekosť", upozorňuje Dusil.
3) Viac valcov a väčší objem
Pre piestové spaľovacie motory všeobecne platí, že naftový je vďaka nižším prevádzkovým otáčkam a robustnejšej konštrukcii húževnatejší. S príchodom vstrekovacích systémov čerpadlo-tryska alebo common-rail sa ale začína objavovať väčšie množstvo problémov. Zážihové motory dokážu najazdiť astronomické porcie kilometrov. Nesmú však mať prehnaný litrový výkon a treba ich používať do 2/3 otáčkového spektra.
"Samozrejme motory s viacerými valcami sú teoreticky vo výhode. Napriek tomu nie každý šesťvalec je dlhoveký. Jednoducho, najlepší bude viac valec s nízkym merným výkonom a rozumnými maximálnymi otáčkami. V tomto smere sú skvelým príkladom americké konštrukcie, " tvrdí odborník na ojazdené autá, ktorý pracoval aj v rade značkových servisov.
V tomto smere je určite rozumnejšie mať motor nadpriemerného objemu no nie extrémneho výkonu. Ten sa podstatne lepšie vyrovná so záťažou. Nedá sa všeobecne povedať, čo je už malý a čo primeraný motor. Záleží na veľkosti a hmotnosti auta. Pre autá strednej veľkosti je lepšie mať motor s objemom nad 1,6 litra, pre väčšie autá a SUV aspoň 2,5 liter.
4) Autorizovaný servis netreba
Životnosť dnešných motorov, zážihových aj vznetových výrazne skracujú variabilné servisné intervaly. V rámci nich si vozidlo síce samo povie o výmenu oleja, ale to môže byť pri pokojnom jazdení pokojne až po 30 tisícoch km. Aj keď sú dnešné oleje kvalitnejšie než bývali, jasná rada znie - meňte olej po roku alebo po najazdení max. 15 tisíc km. Po prekročení 250 - 300 tisíc km skráťte interval výmeny oleja do 10 000 km.
K bezproblémovej funkčnosti agregátu je nevyhnutné mu zabezpečiť aj ďalšie náplne. Do chladiča liať len antifreeze na báze etylénglykolu, nie len vodu, a to ani destilovanú, aj keď je napríklad leto. Dôležitá je pravidelná výmena sviečok či sacieho filtra, ktorý by mal byť určite originálny či aspoň od prevereného dodávateľa. To isté platí o rozvodoch, vrátane reťaze.
Hoci sa dovozcovia bijú za svoje autorizované servisy, nie je pravda, že sú k veľkému počtu km nutnosťou. "Ak má niekto na aute najazdené cez 150 000 km a vozidlo je viac než 10 rokov staré, iste s ním nebude jazdiť do autorizovaného servisu. Nielen kvôli cene, ale aj preto, že mnohé autorizované servisy takto staré autá už ani nemajú potrebu opravovať, "hovorí Dusil s tým, že najlepšou cestou je nájsť si šikovného mechanika s dobrými referenciami. Pomôžu s tým napríklad diskusné fóra nadšencov do daného typu vozidla.
5) Záleží na vodičovi
Podľa Dusila je dobré nové auto starostlivo zabehnúť: "Dnes často počúvam, že moderné motory nepotrebujú zabehávať. To samozrejme nie je pravda. Rozhodne nič nepokazíte ak sa prvých 1 500 až 2 000 km vyvarujete vysokých otáčok a jázd na plný plyn. Potom je tiež dobré vymeniť olej a jeho čistič, čo pred rokmi aj výrobcovia áut predpisovali."
Vodič by sa mal k vozidlu správať čo najšetrnejšie. Je napríklad dôležité až do ohriatia motor zaťažovať len ľahko a radiť pri nízkych otáčkach. Odborníci radia štartovať bez vyšliapnutej spojky, kvôli odlievaniu oleja z ložiska kľukového hriadeľa. Nové autá také štarty z bezpečnostných dôvodov neumožňujú.
6) Dízel nie je vhodný na krátke trasy, štart/stop systém vôbec!
Životnosti motora prospievajú dlhšie jazdy vo vyrovnanom režime, teda v stredných otáčkach. Teoreticky tak najdlhšie vydržia autá prevádzkované hlavne na diaľnici na hranici rýchlostných limitov. Najmä u dieselových motorov sú nevhodné krátke jazdy, pretože sa ani nemusia zahriať.
"Ak niekde len na chvíľu zastavíte, je lepšie nechať motor bežať, než ho zhasínať a vzápätí hneď zasa spúšťať. Z toho je jasné, že dnešné štart-stop systémy dlhovekosť v žiadnom prípade nepodporujú. Pokiaľ ho v aute máte, odporúčam ho hneď po prvom natočení deaktivovať, " uzatvára Dusil.
Rada je jasná. Kúpte čo najjednoduchšie vozidlo, nejazdite agresívne a nepodceňujte údržbu. Potom by sa mohol nájazd milióna kilometrov stať realitou. Rekord už asi neurobíte, ten má Američan Irv Gordon, ktorý kupé Volvo P1800 z roku 1966 prešiel už 3 milióny míľ, teda cez 4,8 milióna kilometrov!