Zima je už dúfam definitívne za nami. Som milovník leta, zima je pre mňa veľmi neobľúbené obdobie a okrem toho aj auto v tomto období „trpí“ najviac. Ak prichádzajú jarné mesiace, slnko je na oblohe dlhšie, prečo si nevyčleniť deň na tú základnú prípravu auta na letné obdobie.
Začínam prezutím na letné pneu
Píšem jeden deň, pretože ak to chcete spraviť dôkladnejšie, ale neponáhľať sa, deň pritom strávite. Začnem teda tým najzákladnejším, prezutím na letnú sadu. Ja si celú sadu prehadzujem sám, nechodím každý rok na preváženie diskov, aj keď to mnoho ľudí odporúča. Súhlasím, treba myslieť aj na ročný nájazd a prípadné preváženie. Ak na jednej sade najazdím sotva 4 000 km (môj ročný nájazd na tomto aute je okolo 7 až 8 tisíc km), je to odlišné, ako najazdiť za leto 20 a viac tisíc km.
Pozor na zaistenie auta
Pred prezúvaním vždy zatiahnite ručnú brzdu, zaraďte prvý rýchlostný stupeň (aj keď to niekto neodporúča, ja to robím vždy) a ideálne si pod koleso na opačnej náprave založte nejaký klin. Mne po stavbe stropu zostali nádherné drevené kliny, ktoré sú na toto ideálne (kto by ich chcel, napíšte na môj email miloslav.mihalik(@)topspeed.sk, zostali mi ich desiatky, tak ich darujem).
Nezabudnite si podložiť auto nejakým klinom.
Keď nemáte doma rázovú uťahovačku, povoľte skrutky alebo matky ešte pred zdvihnutím auta. Na zdvíhanie vždy používam hydraulický zdvihák. Originálne od výrobcu sú vhodné skôr na núdzové zdvíhanie auta. Nezabudnite, zdvíhanie auta robte len na rovnom tuhom podklade, nie na šikmom a mäkkom povrchu. Koleso si môžete podložiť pod prah, obzvlášť pri starších vozidlách s nejakou tou koróziou je bezpečnosť na prvom mieste. Po zdvihnutí si ešte lepšie položte auto na podpery a uvoľnite zdvihák, predĺžite mu tak životnosť, keď nemusí dlho niesť váhu auta.
S elektrickou uťahovačkou to ide ľahšie a nemusíte šróby povoliť s kolesom na zemi.
Prekontrolujete podvozok
Ak už máte koleso dole, neponáhľajte sa. Prekontrolujte časti nápravy, pružinu, tlmič či netečie, brzdový kotúč, obloženie, jednoducho všetko, čo podlieha nárazom a nemilosti cesty. To, čo pred zimou bolo v poriadku, už po zime byť nemusí. Ja viem, že mnoho ľudí to neuznáva, ale mne sa čisté podbehy páčia a tak vždy pri tejto výmene celú časť vyumývam. Dajte si záležať aj okolo lemu blatníka, prípadne okolo medzery medzi podblatníkom a inými časťami karosérie. Ak máte vozidlo, ktoré je typické pre zachytávanie blata za podblatníkom (prvá generácia Fabie či Octavie), dajte ho dole a vyčistite aj toto miesto.
Takto vyčistené podbehy a miesta okolo plastov sú lepšie aj ako prevencia pred hrdzou a tiež pred prípadnou prácou na podvozku.
Pred nasadením letnej sady si skontrolujte hrúbku dezénu (ideálne ju mať nad 4 mm, pri menšom ročnom nájazde viete odjazdiť sezónu aj s 3 mm dezénom, ale pod 2 mm už určite neodporúčam) a samozrejme DOT, teda dátum výroby. 4-ročnej gumy by som sa vôbec nebál ak ju skladujete ideálne v tme a pri konštantnej teplote. Samozrejme že 4-ročná celoročka nasadená na aute deň, noc, leto, zima bude na tom horšie a jej bočnica bude od UV žiarenia omnoho viac poškodená, rovnako ako aj jej behúň. Vždy treba myslieť na viac faktorov, neorientovať sa len podľa jedného.
4 mm sú pre letný plášť ešte v norme, na zimnú pneu by to už bolo na hrane.
Doťahovanie s citom
Keď idete doťahovať skrutky, máte 3 možnosti. Buď to na hulváta dotiahnete rázovou uťahovačkou, čo neodporúčam. Alebo si pripravíte momentový kľúč. Každý výrobca má presne napísaný moment, akým doťahovať. V mojom prípade je to 120 Nm a podľa toho som aj všetky dotiahol (samozrejme okrem poistnej skrutky. Tú doťahujem vždy len s citom oveľa menej). Poslednou možnosťou je takzvane od ruky, teda kto má cit, obíde sa aj bez momenťáku. Ak ale nemáte cit alebo dost sily, hrozí riziko uvoľnenia skrutky. Pri použití nadmernej sily zas poškodenie závitu. Ak teda nemáte skúsenosť s doťahovaním skrutiek, momentový kľúč vám môže ušetriť peniaze za opravu závitu a zaistiť bezpečnosť vozidla. Tiež keď dávate auto do pneuservisu, častokrát bloček obsahuje text "po prejdení desiatok kilometrov, si skontrolujte dotiahnutie kolies momentovým kľúčom." Je teda dobrý nápad ho mať doma aj ak si kolesá nemeníte svojpomocne, obzvlášť keď to nie je drahá položka, ktorá sa zíde aj pri iných prácach na aute.
Zaťahovať môžete ručne s citom alebo s momenťákom. Na hulváta uťahovačkou to neodporúčam!
Čo so zimnou sadou?
No ako prvé, umyť ju. Nehodí sa špinavé kolesá odniesť do garáže, špiniť si ruky a následne ich čistiť pred zimou. Takže pekne umyť všetky 4 disky. Ak to robíte pravidelne, prakticky vám postačí hociaký čistič s kefkou, keďže špina nebude zažratá a nebudete musieť pristúpiť k silnejšej chémii. Ak kolesá prepravujete autom do garáže či iného priestoru, prípadne pred uložením do regálu, zabalte ich do návlekov, aby sa ku gume nedostávalo slnečné žiarenie a ešte ideálne bočnicu nastriekajte oživovačom pneu. Ja som pred zimou takto zabudol ošetriť letnú sadu, preto som to spravil až teraz. Ošetrenú zimnú sadu smelo odložte na stojan a máte vybavené. Ideálne je ich mať odložené v suchej garáži, kde sa teda výrazne nemení teplota. Len tak ich nechať položené na sebe neprospieva ich bočnici, rovnako sa o ne môžete kedykoľvek ušpiniť. Nezabudnite tiež skontrolovať alebo upraviť tlak v pneu, či už v letnej alebo zimnej sade. Vždy je lepšie ich odložiť nafúkané na predpísaný tlak.
Disky si očistite predtým, ako ich dávate na stojan.
Oživovač pneu ochráni bočnicu pred poveternostnými vplyvmi.
Čistota, pol života
Keďže tento proces môže zabrať dobré 2 až 3 hodinky, tak chápete, prečo som si na to rezervoval celý deň. Ďalším bodom na programe bolo umytie auta. Dávnejšie som sa o auto staral pravidelne, teda ho umýval niekoľkokrát do roka. Keďže som však staval dom, na auto neostával čas a tak som ho naposledy umýval pred rokom počas prezúvania na letné disky. Vosk už dávno neplnil svoju funkciu, auto si tak lepšie ošetrenie doslova pýtalo.
Karoséria si už očistu doslova pýtala.
Dôležité je na začiatku poriadne umytie. Ja odporúčam po dlhšej dobe vždy techniku dvoch vedier. Detaileri to odporúčajú vždy, keď je ale auto len od prachu a je navoskované, tak to neriešim. Pri takto zanedbanom aute však nechcete tú špinu stále vracať na auto. Tak si pripravte 2 vedrá. V jednom mať čistú vodu a v tom druhom šampón. Po pretretí pár miest hubku najprv namočte do vedra s čistou vodou a až následne ju namočte do vedra so šampónom.
Technika dvoch vedier je jednoduchá, ale účinná.
Keď sa pozriete na moje fotky, uvidíte, koľko špiny by som pri obyčajnom umývaní opätovne vracal na auto. Nezabudnite na všetky medzery medzi dielmi, kde sa odkladá všetok bordel z cesty. Po umytí celého auta ho ešte raz opláchnite čistou vodou a poutierajte do sucha mikrovláknovou utierkou. Neodporúčam stierky, ktorými by ste si mohli auto poškriabať, aj keď máte pocit, že na ňom už žiadna špina nie je.
Takáto špina zostala v druhom vedre, v tom prvom so šampónom bola takmer úplne čistá.
Voskovanie
Čo ďalej? No predsa ochrániť samotný lak. Clayovanie a leštenie si necháme nabudúce, auto som po vyschnutí zaparkoval do garáže a šiel na voskovanie. Po zime vždy odporúčam tvrdý vosk, v ponuke AutoKelly nájdete aj kvalitné tvrdé vosky, ktoré sú len o málo drahšie voči najlacnejším, takže netreba nad tým vôbec premýšľať. Samotný proces voskovania je jednoduchý, treba ho nanášať ideálne krúživými pohybmi a po určitom čase (podľa výrobcu vosku) len zotriete zvyšky z karosérie pomocou mikrovláknovej utierky. Pri bežnom umytí počas leta vám môže postačiť takzvaný detailer alebo tekutý vosk, ktorý sa ľahko aplikuje a predlžuje životnosť tvrdého vosku.
Vosk nanášajte krúživými pohybmi.
Podľa fotiek je jasné, že vosk svoju prácu na začiatku spravil, karoséria je aj napriek nemetalizovanej farbe omnoho lesklejšia. Stále pripomínam, že reálny výsledok nie je úplne dokonalý a žiada si to clay a leštenie, avšak aj na to príde. A keď som už tak rozbehnutý, deň zakončím očistou interiéru.
Výsledok nie je ideálny, ale na fotkách sa to tvári perfektne.
Keďže často vozím psa, o chlpy v interiéri nemám núdzu. Našťastie sú dlhšie, ktoré sa dajú ľahko povysávať, zostávalo mi len ošetrenie plastov v interiéri. Keďže nemám kožené sedadlá, látkové by si maximálne zaslúžili tepovanie. Na plasty som však najprv použil čistič plastov a potom samotný sprej do interiéru. Pre mňa ako milovníka youngtimerov a histórie je bodkou inštalácia klasického voňavého stromčeka Wunderbaum, ktorého vôňu si pamätám ešte z detstva.
Očistiť interiér sa dá rôznymi spôsobmi, oživiť plasty je však jednoduché.
Všetko dokopy mi skutočne trvalo celý deň, ak to chcete spraviť poriadne a neodfláknuť to, skôr sa vám to nepodarí. Samotný výsledok však stojí za to, auto je pripravené na leto, karoséria ochránená a možno sa niekedy pozrieme aj na samotné leštenie a prinavrátenie zašlého lesku. A keďže pre niekoho je toto veľmi jednoduchá téma, kde sa prakticky nemá čo naučiť, nabudúce sa pozrieme na niečo technickejšie.
Wunderbaum musí byť, aspoň teda u mňa. Len si ho nevešajte na stredový späťák.