Zimné pneumatiky

Zákon hovorí, že ak je v čase od 15.11. do 31.3. na ceste súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo námraza, smie vodič použiť iba auto so zimnými pneumatikami. Experti na bezpečnú jazdu však odporúčajú ich použitie aj na mokrej ceste, ak priemerná denná teplota (za 24h) klesá tri dni po sebe pod 7°C. Nezabudnite ani na minimálnu hĺbku dezénu, ktorá je podľa zákona pre zimné pneumatiky 3 mm, no vo všeobecnosti je odporúčané minimum 4 mm. Kolesá je tiež dobré pred sezónou vyvážiť. Vyhnete sa zbytočnému opotrebeniu ložísk, ktoré nevyvážené kolesá spôsobujú.
 

Nastavenie geometrie 

Sezónna výmena pneumatík, je vhodnou príležitosťou na kontrolu ich stavu. Ak pri nej zistíte nerovnomerné opotrebenie, je určite dobré zájsť do servisu a dať skontrolovať a nastaviť geometriu kolies. Má vplyv na jazdné vlastnosti, čo sa môže výraznejšie prejaviť na klzkých cestách. Vo všeobecnosti platí, že nastavenie geometrie je vhodnejšie robiť na jar, pretože horšie podmienky v zimnom období dávajú podvozku zabrať viac. Ak však máte problém už na jeseň, neoplatí sa s týmto úkonom otáľať, pretože sneh a ľad na cestách situáciu iba zhorší.

Nastavenie svetiel

Sme v období, keď sa dni výrazne skracujú, čo platí najmä po prechode na zimný, respektíve normálny stredoeurópsky čas. To znamená, že čím ďalej, tým viac budeme jazdiť po tme a dokonca v istom období vlastne iba po tme (ráno do práce a večer z práce). Preto je viac ako inokedy dôležité dobre vidieť. Kľúčovú úlohu pritom hrá dobré nastavenie svetiel. V sychravom počasí budete totiž často jazdiť za zhoršenej viditeľnosti vďaka dažďu, snehu, či hmle. Ich funkčnosť si všimneme okamžite. Správny dosah však vieme odhadnúť iba veľmi ťažko. Platí pritom pravidlo, že stretávacie svetlá by mali dostatočne intenzívne nasvietiť vzdialenosť minimálne 35 metrov pred autom. Nuž a to vám najlepšie, rýchlo a jednoducho skontrolujú v servise. Ak však máte trochu času a vhodný priestor, viete si približne zistiť, či máte dobre nastavené svetlá aj sami. Platí totiž, že správne nastavené stretávacie svetlá majú svietiť pred auto s cca 1,5% klesaním. To znamená, že na vzdialenosti 10 metrov od steny klesne lúč oboch reflektorov o 15 centimetrov.

AutoKelly

Správne nastavenie svetiel je v zimnom období dôležitejšie ako inokedy

Kabínový filter a klimatizácia

Kabínový filter, respektíve filter vetrania je niečo, čo mnoho vodičov podceňuje. Najmä, ak už nechodia na garančné prehliadky s autom. V zimnom období sa však naplno ukáže jeho stav. Má totiž výrazný vplyv na zahmlievanie a čistotu okien. Zanesený kabínový filter je tiež príčinou mastného filmu na oknách. Ten si možno za slnečných letných dní ani nevšimnete, no počas jazdy v noci vás naň upozornia svetlá každého protiidúceho vozidla. Aj preto je dobré filter pravidelne meniť. Nuž a hoci to môže znieť na prvé počutie čudne, rozhodne sa aj v zime oplatí mať v poriadku klimatizáciu. Má totiž jednu v tomto období veľmi prospešnú vlastnosť. Vysušuje vzduch, čím pomáha výrazne rýchlejšie očistiť zahmlené okná. Ak teda cítite, že klimatizácia vo vašom aute koncom leta už nefungovala úplne na 100 % a rozhodli ste sa jej údržbu odložiť na jar, radšej svoje rozhodnutie prehodnoťte. Jej pomoc sa vám totiž zíde aj v zime.

Stierače a zmes v ostrekovačoch

Mnoho bodov zo zoznamu prípravy auta na zimu sa týka dobrej viditeľnosti. V zime totiž budeme jazdiť často po tme v kombinácii s dažďom, alebo na mokrých cestách. To znamená horšiu viditeľnosť a často aj špinavé čelné sklo. Preto je dôležité mať v poriadku stierače. Vo všeobecnosti sa odporúča meniť ich na jar, pretože na zamrznutých oknách ich rýchlejšie zničíte. Ak neplnia svoju funkciu správne už teraz, nie je na čo čakať. Nie je totiž nič horšie ako jazdiť v podstate na slepo. So špinavým čelným sklom úzko súvisí aj zmes do ostrekovačov. Už teraz určite začnite dolievať iba zimnú zmes. V nadchádzajúcom období ju rýchlo miniete a zakrátko budete mať v nádržke iba zimnú. No už doliatie zimnej zmesi do zvyšku letnej vám pomôže zabrániť jej zamrznutiu pri prvých mrazoch. Vyhnete sa tak nepríjemnostiam ako pokazené čerpadlo ostrekovačov, či potrhané hadičky, alebo prasknutá nádržka.

Škrabka a tesnenie dverí

So znižujúcimi sa teplotami budeme musieť stále častejšie čistiť svoje auto od námrazy, ľadu a snehu. Preto si nezabudnite auta vložiť škrabku na ľad, metličku a rukavice. Nie je totiž nič horšie, ako keď v zamrznutom aute ráno zistíte, že vám chýba škrabka a potom sa snažíte skrehnutými rukami a núdzovými pomôckami ako rôzne platobné a vernostné karty očistiť aspoň najdôležitejšie okná. Aj keď možno existuje ešte aj horšia situácia, a to ak sa do auta neviete vôbec dostať, pretože vám jednoducho primrzli dvere. Preto je dobré pred zimou namazať tesnenia dverí. Na premazanie tesnení je vhodné použiť prakticky čokoľvek od krému na ruky až po rôzne tuhé masti na to určené.

AutoKelly

Nie je nič horšie, ako primrznuté dvere na aute. Prípadne situácia, keď sa konečne dostanete dnu a zistíte, že si nemáte čím oškriabať okná.

Akumulátor

Pravidelne každý rok sa mnohým vodičom stáva, že počas mrazivých rán nemôžu naštartovať auto kvôli slabému akumulátoru. Je vhodné ho pred zimou dobiť. Autobatéria totiž trpí nielen pri nízkych teplotách, ale aj v letných horúčavách. Sortiment nabíjačiek je dnes pomerne bohatý a vo väčšine prípadov nejde ani o veľmi nákladnú položku.

Chladiaca kvapalina

Nuž a posledným, avšak jedným z najdôležitejších bodov, ktorý treba skontrolovať, je chladiaca kvapalina motora. V prvom rade rýchlo a jednoducho skontrolujte jej množstvo. Ak jej máte nedostatok, môže sa stať, že vám auto nebude kúriť, aj keď máte zohriaty motor. Ak ste teda jej kontrolu zanedbali je aj toto jeden z indikátorov, že jej množstvo nemusí byť v poriadku. Nedostatok chladiacej kvapaliny vás pritom môže nepríjemne prekvapiť, ak napríklad uviaznete v zápche a motor sa vám zrazu prehreje a to aj napriek nízkym teplotám vonku. Ešte dôležitejšie je však skontrolovať jej bod mrazu. Na jeho určenie nemusíte chodiť do servisu. Stačí vám na to jednoduchý tester, alebo hustomer v hodnote pár desiatok eur. Vyhnete sa tak nepríjemnému prekvapeniu. Ak vám totiž zamrzne chladiaca kvapalina, môže poškodiť chladič, vedenia, ale aj časti motora. Najhoršie však je, že to zistíte až po pár km jazdy, keď sa vám prehreje motor. No a ak si to nevšimnete, pohroma je na svete.