Ruská ruleta - prejdem či neprejdem? Ako to vôbec vznikne?
Ak si odmyslíme úmyselné vchádzanie na železničné priecestie keď ide vlak, nech je dôvod akýkoľvek, stále ostávajú často vídané rizika. Prehliadnutie signalizácia červeného prerušovaného svetla, alebo prehliadnutie, či zlé odhadnutie kolóny za priecestím, ktorá znemožní pokračovať v jazde a núti zastaviť priamo na priecestí. Kritickú kombináciu môže doplniť smrteľný moment - aktivácia priecestia prichádzajúcim vlakom a spustenie závor z oboch strán!
V takej situácii je zbytočné snažiť sa zastaviť vlak, ten je už veľmi blízko. Aj keď rušňovodič zbadá prekážku, alebo mu je oznámená vysielačkou, je neskoro. Aj keď použije rýchlo brzdu, pre veľkú hmotnosť vlaku a zotrvačnosť nedokáže vlak pred prekážkou zastaviť.
Na každom železničnom priecestí je dopravná značka výstražný kríž pre železničné priecestia. Môže a nemusí byť doplnená signalizáciou alebo aj závorou.
Koľko času máte zaseknutí na priecestí?
Zvyčajne pár desiatok sekúnd, takmer iste menej než minútu na to, aby ste z priecestia odišli. Je jedno ktorým smerom. Táto téma sa jednostopých vozidiel fakticky netýka. S nimi sa dá vždy nájsť dosť miesta kam sa presunúť. Riziku sú vystavené osobné a nákladné autá. Ešte viac tie s prívesom, návesom alebo vlečkou, ktorá ich dĺžku a manévrovateľnosť predĺžuje. Ak je v aute spolujazdec, alebo osoba na blízku ochotná nadvihnúť závoru, to treba ihneď využiť!
Ak na pomoc so závorou nik nie je, je nutné závoru bez váhania preraziť!
Na osobných autách čelným alebo zadným sklom. To, žiaľ bude mať nezanedbateľné materiálne následky. Na nákladných autách a autobusoch je závora zväčša vo výške pevnej časti vozidla. Výsledné poškodenie vozidla, na rozdiel od závory, je zanedbateľné.
Z čoho sú závory? Dajú sa prekonať?
Závora je väčšinou vyrobená z dreva alebo plastu. Samotné sklo vozidla väčšinou tlak na jej zlomenie či prerazenie vydrží. Auto však iste ostane doškriabané na stĺpikoch aj streche. Je však nutné ju prekonať! Len posunutie vozidla k závore nestačí, hoci sa to môže zdať ako riešenie. Na mnohých videách vidno ako je vozidlo tesne pri závore aj tak zachytené vlakom. Škody na majetku, alebo dokonca zdraví zúčastnených sú následne zbytočne násobne väčšie.
Je nutné rýchlo vyhodnotiť situáciu. Kde je za závorou viac miesta? Pred vozidlom, alebo vzadu? V prípade kolóny vás totiž za závorou stále obmedzujú iné vozidlá. Na prekonanie závory nie je nutné sa rozbehnúť ako v akčnom filme, treba mať priestor kam auto za ňou presunúť. Ak sa nedá inak, za sprievodu trúbenia pre zalarmovanie chodcov aj na chodník, alebo šikmo mimo cesty.
Zaseknutie podvozku autobusu
Na Slovensku sa už viac krát stalo, že sa podvozok autobusu zasekol o koľaje alebo teleso prejazdu. Stáva sa najmä na vyvýšenom priecestí. Vtedy vodič musí otvoriť všetky dvere a dať pokyn pre cestujúcich na urýchlene opustenie autobusu. Treba jasne a nahlas povedať, že autobus sa nedokáže z priecestia pohnúť a o chvíľu doň narazí vlak. Normálni cestujúci pochopia výzvu a z autobusu vybehnú. Iba niekoľko ostatných zostane sedieť, že kým nepríde náhradný autobus, tak sa z miesta nepohne. Je známych viacero prípadov kedy odľahčenie autobusu o gro cestujúcich umožnilo dokončiť prejazd cez priecestie, skôr než prišiel vlak. Známa mi rozprávala podrobnosti ako sa jej taká situácia prihodila. Ešte niekoľko hodín potom, bol jej v hlase cítiť adrenalín.
Porucha motora
Ak vozidlu dôjde palivo práve na železničnom priecestí, alebo z iného dôvodu zhasne motor a nejde naštartovať no ide o ľahké osobné vozidlo a sú k dispozícii ľudia v blízkom okolí, treba sa pokúsiť auto z priecestia odtlačiť. Pripadne použiť ďalšie vozidlo na odtlačenie spôsobom nárazník na nárazník. Škoda stlačením a oškrením nárazníkov býva menšia, ako škoda pri strete s vlakom. V každom prípade treba jednať rýchlo a tiež byť ochotní aj rýchlo pomôcť!
Ostatné uviaznutia na priecestí. Čo robiť?
Ak pri jazde vybočíte kolesom do koľajiska mimo prejazdnej časti priecestia, alebo nastane taká porucha na vozidle, že je potrebné použiť vyslobodzovaciu techniku, bez váhania je potrebné situáciu oznámiť železnici. Dajú pokyn rušňovodičom zastaviť vlak. Sú známe prípady nákladných vozidiel, ktoré uviazli na priecestí. Najprv sa štvrť hodinu pokúšali vozidlo z priecestia dostať a keď si spomenuli na nutnosť informovať železnice, už bolo na zastavenie vlaku neskoro.
Z druhej stany dopravnej značky výstražný kríž, je nalepené identifikačné číslo železničného priecestia. Treba nahlasovať aj písmená aj číslo.
Ako informovať železnice o prekážke na priecestí?
V prvom rade sa nesnažte spomenúť si, a nehľadajte telefónnu linku na ŽSR. Len strácate čas. Na tieto situácie máme tiesňovú linku 112. Tiež sa netreba dlho zamýšľať vysvetľovaním ulíc, polohy a situácie... Je potrebné sa pozrieť na stĺp priecestného zabezpečovacieho zariadenia. V hornej časti je dopravná značka železničné priecestie a z druhej strany je nalepené identifikačné označenie daného priecestia. Niekedy sa opýtajú na podrobnosti, ktoré môžu potvrdiť alebo vyvrátiť správnosť pri diktovaní identifikácie priecestia alebo aj naspať zavolajú, ale to už je informovanie železníc v procese.
Vlak núdzovo brzdí stovky metrov, cestujúci nemajú bezpečnostné pásy, alebo dokonca stoja!
Treba si uvedomiť, že bežná brzdná dráha vlaku je pri bežnom komfortnom spomaľovaní, či brzdení v kilometroch. Pri núdzovom brzdení sú to stále veľké stovky metrov. V núdzovo brzdiacom vlaku nie sú v bezpečí ani jeho cestujúci. Často dochádza k zraneniam. Treba si uvedomiť, že vo vlaku zďaleka nie všetci sedia a nik nemá bezpečnostné pásy! Preto ak rušňovodič nedostane pokyn včas, tak pred priecestím nedokáže vlak zastaviť. Ide naozaj o každú sekundu.
Nepriehľadné priecestie a dlhšie vozidlo
Ak máme dlhšie vozidlo, napríklad ťahač s návesom, prípadne aj prívesom, hoci nejde o nadrozmernú dopravu a priecestie je vyvýšené, je neprehľadné alebo máme pochybnosti o funkčnosti železničnej signalizácie, ktorá je bez bieleho prerušovaného svetla. Vtedy je na mieste požiadať spolujazdca aby išiel zistiť situáciu priamo z koľajiska. Odtiaľ vidí viac ako vodič z priestoru pred priecestím. Veľmi nebezpečné sú situácie keď je priecestie jednokoľajové a navyše uprostred dvoch zákrut, kedy nie je dostatočne vidieť ani na jednu stranu.
Prevoz nadrozmerného nákladu? Bez hlásenia je to hazard
Ak sa preváža nadrozmerný náklad, či už vysoký ako nádrž alebo nízky ako príves na prevoz kombajnov a ťažkej techniky alebo dlhý ako list vrtule veternej elektrárne, na takú prepravu je nutné povolenie s definovaným trasy a časmi prejazdu. Ak trasa križuje železnicu, je potrebné volať priamo na železnice pred samotným začatím prepravy, či nedošlo k zmene. Niekedy musí byť pre výšku nákladu vypnutá elektrická trakcia, inokedy poskytnutý dlhší čas na prejazd. V každom prípade treba hlásiť nielen začiatok. ale aj dokončenie úspešného prejazdu. Ísť s nadrozmerným nákladom cez priecestie bez synchronizácie so železnicami je hazard.
Je možné si zrejmú zrážku nahrávať? Je možné ju zverejniť?
Áno, zrážku vlaku s vozidlom je možné natočiť, ale z bezpečnej vzdialenosti. Na videách keď ľudia sedeli v autách pred priecestím, kde niekto uviazol je vidno ako sa vodiči prvých vozidiel otočili a išli od priecestia ďalej, čo ich zachránilo, lebo vlak sa vykoľajil a vybočil z koľajiska a prevážané kontajnery skončili desiatky metrov od trate. Ak nie ste priamy účastník nehody, ale v roli svedka, zverejnenie vášho záznamu nemarí vyšetrovanie, naopak môže riešeniu príčin a priebehu pomôcť.