O pneumatikách v stopercentnom stave v súvislosti so starostlivosťou o kolesá hádam ani netreba písať. Nejde len o ich značku či starostlivý výber dezénu, ale predovšetkým voľbu ich správnych rozmerov a rýchlostného aj záťažového indexu. A ak ste sa rozhodli aj pre výmenu disku (povedzme pri zámene oceľového za zliatinový), spolu s parametrami nových pneumatík by sa mal človek automaticky zamerať aj správne rozmery a únosnosť disku. Odporúčam nazrieť aj do „veľkého“ technického preukazu a skontrolovať, či môžete s danými rozmermi kolies na aute legálne jazdiť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Čistota, základ "zdravia"

Okrem pravidelnej kontroly vyváženia kolies (ideálne pred každou sezónou) by sa mal motorista zamerať aj na čistotu diskov. Na mysli máme najmä nečistoty z brzdových obložení a korózie brzdových kotúčov, ktoré dokážu na diskoch kolies narobiť poriadnu šarapatu. Najmä pri dlhodobejšom pôsobení týchto agresívnych nánosov hrozí poškodenie lakovaných povrchov diskov, čo v konečnom dôsledku znižuje reálnu aj vizuálnu hodnotu disku. Nejde totiž len o to, že disky nevyzerajú dobre, ale ich povrch začne časom reálne „oxidovať“, čo môže v krajnom prípade zapríčiniť ich štrukturálne oslabenie. Na aktívne čistenie diskov a ich účinnú obranu proti korózii je ideálnym čistič hliníkových diskov Dynamax DXE4. Vyčistí nielen všetky hliníkové, ale aj poniklované a chrómované disky kolies. Má ružovú farbu a príjemnú parfumovanú vôňu, takže kým ho necháte pred utretím pár minút pôsobiť, budete sa cítiť ako v parfumérii. Nie je však určený na okrasné plastové puklice diskov, pozor na to.

Rozprašovače Dynamax fungujú v ktoromkoľvek uhle a sklone

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Keď čierna je ešte černejšou

Lesknúť sa na aute nemusí len lak karosérie, ale aj bočnice pneumatík. Najmä v týchto horúcich slnečných dňoch dostávajú vplyvom priameho slnečného žiarenia bočnice pneumatík poriadne zabrať. Paradoxne pritom nemusíte odjazdiť ani kilometer jazdy. Aj z hľadiska životnosti a zvýšenia ochrany pneumatiky pred popraskaním a vznikom trhlín je viac než užitočné používať lesk na pneumatiky Dynamax DXE5. Dostanete ho vo forme spreja alebo balenia s mechanickým rozprašovačom, pričom pred jeho nastriekaním na bok pneumatík ich stačí mierne očistiť, nastriekať modrú tekutinu za vzdialenosti 20 cm priamo na vyčistený povrch a nechať zaschnúť.

Zo spreja vzniká bohatá pena. Tú neutierajte žiadnou handrou ani kefkou. Pena po pár minútach zmizne sama. Výsledkom pôsobenia vysokoaktívneho roztoku bude oživenie pôvodnej farby pneumatiky a lesk pripomínajúci úplne nové pneumatiky. Slnko tak pneumatikám neškodí a vaše auto bude vyzerať ako s novým „obutím“. Treba si len dať pozor, aby ste prípravok neaplikovali na behúň pneumatiky, znižuje totiž adhéziu. Aj preto nie je určený na bicykle či motorky. Hrozí totiž riziko, že si ním „ošetríte“ aj časť behúňa, čo by vás mohlo v prvej zákrute bolestivo mrzieť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pozor na správne hustenie

Keď sme už pri pneumatikách, nezabúdajte v nich pravidelne kontrolovať správny tlak. Ozaj, viete vôbec, na aký tlak majú byť nahustené pneumatiky vášho auta? Len pre zaujímavosť, zistite si to, aby ste nezostali zaskočení. Najmä pri pneumatikách s veľmi nízkym profilovým číslom dnes nemáte pohľadom šancu odhaliť prakticky ani len defekt, nie to ešte podhustenie. Navyše, v honbe za nízkymi emisiami dnes výrobcovia predpisujú výrazne vyššie tlaky, než v minulosti. Dobrým príkladom je aj nedávno testovaný Mercedes-Benz GLB 200. Na fotografii dole je štítok s predpísanými tlakmi v jeho pneumatikách. Vidíte ten rozdiel pri rozmere 235/45 R20? Kým jazdíte s prázdnam autom, stačí vám na zadnej náprave tlak v pneumatike 230 kPa, ak však na palubu naberiete celú rodinu  aj s batožinou, razom v nich potrebujete 320 kPa (!).

Všimnite si veľký rozdiel v predpísanom hustení pri jazdení auta s čiastočným a plným obsadením. Pozor na to!

Skladujte v tieni

Ak ste vodič, ktorý využíva sezónne obutie, nepoužívané sezónne pneumatiky skladujte mimo priameho slnečného žiarenia. Nenechávajte ich skrátka na priamom slnku, ubližuje im to rovnako ako čomukoľvek inému ponechanému na slnku. Skladovať nemusíte v úplnej tme (hoci je to užitočné), ideálna je však temná a najmä dobre vetraná miestnosť. Veľa vlhkosti škodí aj diskom kolies (najmä oceľovým). Ak máte kompletné kolesá (disky obuté do pneumatík), môžete ich skladovať nastojato (v prirodzenej pozícii, ako na aute), len ich aspoň raz za mesiac mierne pootočte, aby dlhodobo netlačili na jednu časť behúňa. Ak sa vám to nechce, aspoň ich trochu prehustite. Samotné pneumatiky skladujeme na boku (naukladané do „komínka“).

Pneumatiky je v domácich podmienkach najvhodnejšie skladovať pod stropom. Nie len, že budú v tieni, ale nezaberú vždy nedostatok priestoru v garáži.

Nezabudnite na kamienky

Znie to až smiešne, ale aj taká banalita ako vyberanie kamienkov zapichnutých v behúni pneumatiky dokáže pneumatike predĺžiť životnosť. Len si predstavte, koľkokrát sa počas jazdy pneumatika otočí na to isté miesto a ak je tam ostrý kameň, ktorý sa ako naschvál nie a nie uvoľniť, neustále „pichá“ do pneumatiky, až ju môže nakoniec poškodiť. Ale má to aj iný rozmer (okrem toho nepríjemného cyklického klopania pri pomalšej jazde). Kamienok sa môže z pneumatiky uvoľniť práve v momente, keď prechádzate okolo skupiny chodcov a niektorého z nich zraniť (už som to zažil), prípadne sa uvoľní v momente, keď za vami niekto jazdí a rozbijete mu ním čelné okno. Že sú to úplne zbytočné nepríjemnosti, nemusím hádam ani zdôrazňovať.

Pred uskladnením pneumatík na dlhú dobu je vhodné vybrať z nich kamienky.

Vizuálna kontrola neuškodí

Z času na čas sa zohnite ku kolesám a vizuálne skontrolujte pneumatiky. Zamerajte sa najmä na trhliny a praskliny v bočnici, ktoré môžu vzniknúť napríklad neopatrným parkovaním pri vysokých obrubníkoch s ostrými hranami, prípadne pri jazde po poľnej ceste plnej ostrých kameňov. Dôležité je to však aj z iného dôvodu, nepravidelné opotrebovanie behúňa pneumatík totiž dokáže odhaliť nesprávnu geometriu prednej nápravy (za predpokladu, že tlaky hustenia sú správne). Nesprávnu geometriu pritom dnes môžu mať aj autá s viacprvkovými zadnými nápravami. Ak sa o ne predchádzajúci majiteľ nestaral správne a na ramenách medzičasom skorodovali excentere nastavovania zbiehavosti či odklonov, zadná náprava „pláva“, nemá správnu geometriu a nepravidelne opotrebováva behúne zadných pneumatík.

Zlá geometria a nevyvážené kolesá sa podpíšu na opotrebení pneumatík nasledovne (zľava doprava): 1) zlá geometria, 2) zlá geometria, 3) dlhodobé prehustenie 4) dlhodobé podhustenie 5) nevyvážené koleso 6) ohnuté ramená, zlé silentbloky