Áut bez klimatizácie dnes už veľa nejazdí. Dôvod je samozrejmý, tepelná pohoda na palube bez ohľadu na aktuálne počasie a z nej vyplývajúca lepšia kondícia posádky na dlhších cestách. Stále však narazíte aj na autá, ktoré klimatizáciu nemajú, či ju posádka zo zdravotných dôvodov používať nechce. V takom prípade musíte v horúcom počasí využiť vlastný dôvtip a pomocou vynaliezavých trikov schladiť interiér na maximálnu možnú úroveň. Budete prekvapení, ale ide to. Mnohé rady pritom pochádzajú ešte od našich otcov, ktorí v Ladách, Škodovkách či Daciách a Wartburgoch bez klimatizácie neraz s plnými autami absolvovali dovolenkové cesty z Československa na Balaton či do Juhoslávie. Že je to dávno minulosť? Iste, ak však stále používate auto beuź klimatizácie, určite sa vám nasledujúce rady hodia aj v roku 2020.
Prevencia je dôležitá
Najdôležitejšou je samozrejme prevencia, teda zabránenie prehriatiu kabíny ešte predtým, než do nej nastúpime. Najtradičnejším, a treba podotknúť, že aj veľmi účinným spôsobom, je použitie reflexnej fólie pod sklom čelného okna. Ak vám to situácia dovolí, najlepšie je ju umiestniť na sklo z vonkajšej strany, v opačnom prípade síce slnečné lúče zachytí, ale až v interiéri a následne ich odráža späť na vnútornú stranu čelného okna, čo mierne zvyšuje teplotu v kabíne odstaveného auta.
Protislnečná clona je tradičný a dosť účinný spôsob, ako zabrániť prehriatiu kabíny.
Pri odstavenom aute pomôže aj čiastočné stiahnutie bočných okien (ak to situácia dovolí samozrejme). Tu zdôrazním, je že toto opatrenie je účinné najmä vtedy, ak stiahnete minimálne dve okná, aby sa v aute vytvoril mierny prievan podporujúci prúdenie a výmenu horúceho vzduchu v priestore kabíny.
Ak vám to situácia dovolí, stiahnite minimálne dve bočné okná. Jedno nestačí, v aute vtedy nevznikne žiadny prievan a horúci vzduch v ňom napriek otvorenému oknu takmer stojí na mieste.
Aby sa z palubnej dosky nestal radiátor
Dominantnou časťou rozpáleného interiéru je vrchná časť palubnej dosky. A čím je tmavšia, tým je to horšie. Veľké problémy s tým mala napríklad prvá generácia Škody Fabia, či prvá Octavia po facelifte. Naopak, najväčšími majstrami v prevencii a opatreniach proti horúčavám v autách bez klimatizácie sú talianske automobilky. Môj súkromný Fiat Brava bez klimatizácie má napríklad šedú palubnú dosku a špeciálnu funkciu vetracej sústavy s masívnym centrálnym výduchom v strede palubnej dosky. Tým chcem len povedať, že sa občas treba nechať inšpirovať výrobcami, ktorí si musia poradiť s nehostinnými podmienkami v ich prirodzenom prostredí. Aby ste teda zabránili rozpáleniu palubnej dosky pod čelným sklom a nemáte reflexnú fóliu, prestrite na vrch palubnej dosky svetlý uterák. Len tam, prosím vás, nedávajte čiernu osušku, tá situácii takmer nepomôže (už som totiž na kúpaliskách videl aj takých expertov).
Palubnú dosku v odstavenom aute prikryte uterákom svetlej farby. Zároveň to predlžuje životnosť plastovým vencom volantu.
Ideálne je samozrejme parkovať v tieni, lenže nežijeme v ideálnom svete, slnko sa počas dňa hýbe a ako na potvoru, pri príchode na parkovisko sú všetky miesta v tieni už obsadené. V takom príde môžeme aspoň tipovať, ktorým smerom sa tieň v priebehu dňa posunie a skúsiť zaparkovať auto práve tam. Ale to je rada z rovnakej kategórie ako dodržiavanie odstupu od auta pred nami v preplnenej mestskej premávke. Teoreticky funguje, ale v praxi ju často nemáme šancu dosiahnuť.
Užitočný rozprašovač
Ak prídete k autu odstavenému dlhší čas na ostrom slnku, čo najskôr otvorte všetky dvere, naštartujte motor a pustite ventilátor vetrania. Z útrob rozvodu vzduchu totiž musíte dostať rozpálený vzduch von. Vozte so sebou obyčajný rozprašovač vody, ktorú následne nastriekajte na vrch palubnej dosky a boky dverí. Voda sa z povrchov okamžite odparí, no stihne pritom znížiť ich teplotu (časť tepla z povrchu spotrebuje na svoje odparenie). Nastriekajte ju aj do voľného priestoru kabíny. Na svoje odparenie spotrebuje časť tepla vo vzduchu. Naozaj to pomáha. Ideálne je používať destilovanú vodu, aby po sebe nenechávala na palubnej doske fľaky (najmä ak používate „tvrdú“ vodu). Ako som však už písal, nežijeme v ideálnom svete a verte, že sa vám zháňať destilovanú vodu nebude chcieť. Pripravte sa teda skôr na to, že po každej takejto jazde musíte palubnú dosku očistiť vlhčenými utierkami. Za nižšiu teplotu v kabíne to však rozhodne stojí.
Pred jazdou je užitočné rozprašovačom schladiť vrchnú časť palubnej dosky. Tá počas jazdy pôsobí ako radiátor a horúci vzduch z nej prúdi priamo na tvár posádky. Ak použijete "tvrdú" vodu, po jazde utrite povrch palubnej dosky vlhčenou utierkou.
Opatrenia počas jazdy
Ak nemáte v aute klimatizáciu, bez mierne pootvorených okien to takmer nevydržíte. Ale pozor na jeden dôležitý detail, neotvárajte zadné okná, ale mierne stiahnite okná predných dverí. V oblasti zadných bočných skiel je totiž pri väčšine áut oblasť pretlaku, ktorá spomaľuje prúdenie vzduchu smerom z výduchov do kabíny auta. Naopak, pri hornej hrane predných okien vzniká podtlak, ktorý prúdenie vzduchu z výduchov ešte urýchli (z bočných okien začne vyťahovať teplý vzduch). Na rovnakom princípe fungujú aj strešné okná (nielenže vyťahujú horúci vzduch z kabíny, ale zároveň podporujú prúdenie čerstvého vzduchu cez výduchy do kabíny). Rozprašovač pokojne používajte aj počas jazdy, jednoducho ním ochlaďte palubnú dosku, strieknite ním voľne do priestoru alebo si ovlažte tvár a telo (budete prekvapení, ako to pomáha).
Jazda bez klimatizácie je uprostred horúceho leta naozaj dosť vyčerpávajúca a rozhodne sa komfortom nevyrovná jazde v klimatizovanom aute. Ak ju však v aute nemáte alebo máte kvôli jej používaniu zdravotné problémy, automaticky to ešte nemusí znamenať, že sa používania auta v lete musíte vzdať. Uvedené rady pravdepodobne nezahŕňajú všetky možnosti a nápady, ak preto poznáte nejaký ďalší spôsob, ako si v aute bez klimatizácie pomôcť, budem rád, ak ho popíšete do diskusie pod článkom.