Keďže profesionálne zváranie plastov nie je lacné, pre niekoho môže byť takáto oprava mnohonásobne zaujímavejšia. Prípadne máte doma auto určené čisto na ryby či do lesa, avšak nechcete pútať pozornosť, ak s ním idete niekedy aj na nákup do obchodu. Ak ste trocha zručný a viete si následne nárazník aj zatmeliť a pripraviť na lak, ušetríte nemalé financie. Poďme sa teda pozrieť na tento postup bližšie.

Toto nemá byť návod na profesionálne opravy

Aj keď v prípade malý prasklín to môže byť prakticky dlhotrvajúce riešenie. Ak ste totiž nárazník len praskli a z vnútornej strany ho týmto spôsobom spojíte, môžete mať šťastie, keď z prednej strany nebude takmer nič vidieť. Na to ale budete potrebovať sadu z AutoKelly na spájanie plastových dielov.

Rozžeravená sponka roztaví plast a keď za pár sekúnd vychladne, vytvorí trvalý spoj.

Množstvo sponiek dostanete už v sade

Ide o jednoduchý prístroj, do ktorého vložite kovové sponky, tie sa pri prechode elektrického prúdu rožžeravia a tým ich prakticky zatavíte do plastu. V sade máte k dispozícii 4 rôzne sponky, z každého typu 100 kusov. Náhradné sponky sú dosť lacné, nemusíte sa tak strachovať a pri oprave ich použite radšej viac, ako menej. Predsa len, plast je krehký a spojenie musí odolať aj v zime pri mínusových teplotách.

Takáto prasklina sa bude dať jednoducho zalepiť.

Ako som spomínal, mne doma ležal jeden takýto nárazník, ktorý už bol "vytuningovaný" búračkou a teda viac pokaziť som ho už nemohol. Skúsim vám na ňom predviesť, čo s daným prístrojom dokážete v domácich podmienkach.

Takže ako na to?

Najprv si nárazník trocha zohrejte teplovzdušnou pištoľou, aby bol trocha viac poddajný. Dávajte si však pozor a nepreháňajte to, môže sa vám totiž materiál deformovať. Ideálne je byť vo dvojici, keď jeden človek drží plastový nárazník či teda iný diel z plastu v potrebnej pozícii a vy následne pracujete s „pájkovačkou“, ako ju ja nazývam.

Sponky dávajte bližšie k sebe a nešetrite s nimi.

Opatrne pri spájaní dielov

Do „sosákov“ vložíte sponku, priložíte k spájanému miestu a následne stlačíte gombík, čím do približne 5 až 6 sekúnd začne byť dostatočne rozžeravená na to, aby doslova vošla do plastu. Odporúčam ale nedržať tlačidlo dlho stlačené, ideálne je sponku len jemne vniesť do roztaveného plastu a nedržať ju tam dlho s vysokou teplotou. Po približne 15 až 20 sekundách od vypnutia je už plast dostatočne chladný na to, aby ste mohli prístroj vysunúť zo sponky, ktorá tam zostáva.

Po spojení materiálu necháte prístroj pár sekúnd na mieste a keď plast vychladne, môžete ho zo sponky vysunúť.

Nožíkom alebo kliešťami odstránite trčiace časti sponky.

Tento postup treba opakovať s viacerými sponkami, ideálne každých pár cm. Následne s priloženými kliešťami alebo nožíkom odstránite prebytočnú časť sponky. Ak ste mali dobrého pomocníka a plast držal poriadne, z druhej strany nebude prasklina takmer vôbec viditeľná. Ak ste ale nemali úplne šťastie a zostali vám z prednej strany časti výstupky, budete musieť nárazník upraviť brúsením, tmelom a následne lakovať. Tu už ide o konkrétneho majiteľa, jeho šikovnosť a tiež to, v akom stave chce mať exteriér svojho auta.

Takto vyzerala prasklina na začiatku z vonkajšej strany.

A takto po oprave. Na zvyšnú časť sa netreba sústrediť, išlo len o ukážku toho, čo prístroj dokáže na zničenom nárazníku.

Nielen na plastové nárazníky

S prístrojom samozrejme nemusíte opravovať len plastové nárazníky. V sade dostanete sponky aj na rôzne kolmé tvary, či už na vnútorné alebo vonkajšie spájanie. Môžete si tak opraviť hociaký plastový diel, či už v aute, alebo v domácnosti. Len upozorňujem, že treba dávať pozor na hrúbku dielu, aby ste so sponkou „neprešli skrz“.

Aj takýto kúsok sa dá opraviť.

Napríklad takto. Stačilo by prasklinu len jemne prejsť tmelom, pripraviť na lak a nastriekať.

Možno sa niekto bude pýtať, prečo na takéto opravy nie je dobré tyčinkové lepidlo? Ide o lacnejšiu alternatívu, mne sa však zatiaľ nikdy neosvedčila a spájané diely sa vždy oddelili. Problémom je aj prevádzková teplota, keďže v aute je rozdiel medzi zimou a teplom väčší, ako v domácnosti, kam sa práve tyčinkové lepidlo skôr hodí.

Pri nahrievaní si dávajte pozor, teplovzdušná pištoľ behom pár sekúnd dokáže vyrobiť silný a veľmi horúci vzduch.

Môj návod tak neberte ako náhradu za profesionálnu opravu. Ide skôr o jednoduché a účelné riešenie, ak nechcete chodiť za profesionálmi, avšak chcete si daný diel opraviť doma a pritom netrváte na tom, aby to vyzeralo ako z predajne. Ak teda nemáte obe ruky ľavé a viete mať v nich cit, smelo do toho. Výsledok vás môže prekvapiť. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov