Ako sa vyvíjali motory, tak sa postupne vyvíjali aj manuálne prevodovky. Dávnejšie bežne používané 4-stupňové prevodovky začali nahradzovať 5-stupňové, ktoré poznáme až dodnes, a ešte modernejšie 6-stupňové až po najviac 7-stupňové v exkluzívnejších autách.
Tak isto sa menili aj nároky na olej do týchto prevodoviek, či už ide o maximálny prenos krútiaceho momentu alebo vylepšenie zubových spojok či samotných ozubených kolies. Preto je na mieste otázka, meniť olej v nej alebo nie?
Jednoznačne olej odporúčame vymeniť. Podľa skúseností, po prejdení 200 tisíc km je olej v prevodovke opotrebovaný. Nemusí byť pritom tmavej farby, ako v motore, keďže v prevodovke nedochádza k spaľovaciemu procesu a nemá tak čo výrazne olej zafarbiť. Samozrejme, ak vypúšťate olej a je tmavej farby, viete, že to robíte v tej najvyššej chvíli.
Ako teda vybrať olej do manuálnej prevodovky? V servisnej knihe od vozidla sa o špecifikáciách pre tento olej veľa nedočítate. Bude to skôr výnimkou. Najlepšie spravíte, ak si pozriete odporúčaný olej pre vaše auto podľa rôzne voľne dostupných olejových mazacích plánov. Práve tam sa môžete dozvedieť, akú špecifikáciu olej do manuálnej prevodovky by mal mať.
Okrem známych API noriem sú to aj schválenia výrobcov, napríklad Mercedes-Benz alebo MAN. Viskozita u manuálnej prevodovky sa neurčuje tak, ako pre spaľovacie motory, kde si môžete pre rovnakú špecifikáciu od výrobcu vybrať rôzne viskozity podľa použitia motora v rôznych podmienkach. Práve u manuálnych prevodoviek je výber tých viskozitných tried menší, ako pre spaľovacie motory.
Rozdiel je tiež v tom, či máte prevodovku samostatnú, alebo je v jednej olejovej náplni spolu s rozvodovkou a diferenciálom. Pre rôzne typy manuálnych prevodoviek sú k dispozícii rôzne typy prevodových olejov DYNAMAX HYPOL, či už s normami GL-5 alebo GL4 a rôznymi viskozitnými triedami. DYNAMAX má v ponuke aj prevodové oleje do starých prevodoviek LIAZ-ov, Karosy alebo Ikarus. Vyberie si tak prakticky každý zákazník.