David Weissenberger - šéf testovacieho strediska DTC testing pri Viedni

Prečo sa motory zanášajú?

"Každý spaľovací motor má tendenciu zaniesť sa spalinami. Je to dané procesom horenia. S nástupom emisných noriem Euro5 a vyššími konštruktéri a motorári dokázali spaľovanie v motore zásadne zefektívniť a priblížiť sa k dokonalému horeniu, ideálny stav nie je možné dosiahnuť. Navyše, nutné prísady v palivách, ktoré znižujú podiely škodlivých látok, prípadne ovplyvňujú iné medzičasom novo kladené vlastnosti paliva proces dokonalého horenia komplikujú. To znamená, že skôr-neskôr bude každý spaľovací motor trpieť vnútorným zanesením. Existujú 4 základné druhy spaľovacích motorov - zážihové (benzínové) a vznetové (naftové) a každý z nich môže byť s nepriamym vstrekovaním (MPi/komôrkový) a priamym vstrekovaním (GDI/DDI). K tomu ešte rozdelenie podľa plnenia valcov, teda atmosférické a prepĺňané motory. Najväčšie sklony na zanesenie majú priamovstrekové motory s menším objemom a turbom. Ale veľký vplyv na zanesenie motora má samotný vodič, teda spôsob použitia auta. Ak je neustále na krátkych trasách do 20 km, často vypínané, bez dlhodobého použitia v potrebnej prevádzkovej teplote, to zašpinenie motora zásadne zhoršuje." - ozrejmuje David Weissenberger.

Makro detail zaneseného vstrekovača naftového motora

Dá sa zanesenie motora rozpoznať?

"To, žiaľ nie je možné zistiť inak než testovaním a meraniami. Neexistuje jeden, či viacero parametrov, ktoré načítate cez obd pripojenie. A nerozpozná to ani vodič, lebo zanášanie motora je dlhodobý proces, teda strata výkonu a zvýšenie spotreby sú veľmi postupné a človek si na ne zvykne. Vzniká to totiž celé mesiace. Zanesenie motora sa netýka len ventilov, ale v prvom rade vstrekovačov. Tu automaticky klesá výkon a stúpa spotreba, keďže motor nepracuje s optimálnou stechiometrickou zmesou."

Ako zanesený motor vyčistiť a udržiavať čistý?

"Existuje viac spôsobov - servisne s čiastočným rozoberaním častí ako sanie, výfuk a prečistenie motora špeciálnou chémiou, alebo pevnými čiastočkami, ktoré sa z motora následne vysajú. Náročný a vcelku drahý proces. Je iste rozumnejšie motor dlhodobo používať tak, aby sa nezanášal, alebo len veľmi nepatrne. To znamená netankovať lacné, neznačkové palivá bez potrebných prísad. Tie motory zanášajú, bez ohľadu na ich koncepciu, objem či výkon. To znamená, používať aditívované palivá."

Makro detail vyčisteného vstrekovača naftového motora

PRVÁ SKVELÁ SPRÁVA - Dokáže prémiové palivo vyčistiť motor zvnútra?

Laboratórne testy a merania potvrdzujú, že kvalitné značkové prémiové palivo motor od vnútorného zanesenia účinne vyčistí. Nie sú to len reklamné želania a reči. Skutočne to funguje.
 

DRUHÁ SKVELÁ SPRÁVA - Koľko nádrží treba vyjazdiť? Postačí 1 - 3 plné nádrže

Každého, kto si sleduje prevádzkové náklady a teda najmä cenu paliva a spotrebu auta bude v druhom rade zaujímať, koľko to bude stáť? Z testov vyplýva, že zanesený motor je možné kompletne vnútorne vyčistiť už po vyjazdení jednej až troch nádrží, teda po prejdení 500 až 2000 km.

Ako často tankovať prémiové palivo pre stále čistý motor?

Ak chcete istotu, že motor je vznútra v dobrej kondícii, odporúčam tankovať aspoň jednu z 10 nádrží prémiové palivo s čistiacim účinkom. To sa týka áut s použitím aj na dlhé cesty, teda diaľnicu alebo rýchlostnú cestu aspoň 2x týždenne bez prestávky aspoň pol hodinu. Do áut, ktoré sa používajú primárne v meste, na krátke vzdialenosti, bez nárokov na výkon, akceleráciu a dlhšiu jazdu bez prerušenia je vhodné interval tankovania prémiového paliva skrátiť na polovicu, teda každú 5-tu nádrž.


TRETIA SKVELÁ SPRÁVA - Na OMV natankujete prémiové palivo za cenu bežného

Iste ste zachytili skvelú akciu pre motoristov, ktorú má od začiatku roka 2023 celoslovenská sieť čerpacích staníc OMV. Každý utorok a štvrtok v čase medzi 15 a 18h tam môžete do marca 2023 natankovať palivo prémiové palivo OMV MaxxMotion benzín a OVM MaxxMotion naftu za cenu bežného paliva. Stačí mať v mobilnom telefóne aktivovanú aplikáciu MyStation s virtuálnou kartičkou.