Keď som s autami začínal, chodil s každou maličkosťou do servisu. Samozrejme, aj na výmenu brzdovej kvapaliny. Časom som však servisy začal obchádzať a jazdil tam len na to najnutnejšie, čo doma neviem spraviť. A tak som sám začal meniť aj brzdovú kvapalinu. Priznávam, že na svojich autách 2-ročný cyklus nedodržiavam. Buď zabudnem, alebo jednoducho auto zväčša stojí v garáži a aj keď brzdová kvapalina naberá zo vzduchu vlhkosť, aj po 3 rokoch je použiteľná. To je u mňa taký strop, že kvapalinu idem vymeniť, aj keď na aute i tak nejazdím rýchlo či "prudko na brzdy" (kedy by som mohol kvapalinu vôbec priblížiť k mokrému bodu varu brzdovky). Niektoré automobilky mali dokonca výmenný interval nastavený na 3 roky, pripádne prvýkrát po 3 rokoch a následne po 2. Ak budete interval dodržiavať, odvdzušňovacia skrutka by vám nemala zahrdzavieť.

Spolu so setom potrebujete len brzdovú kvapalinu a eventuálne čistič na brzdy. Všetko potrebné je už v sade. V neposlednom rade aj kompresor.

Ako je to s mokrým a suchým bodom varu?

Keď už som spomenul bod varu, bolo by dobré si povedať, prečo sú na krabičke vždy 2. Prvý je takzvaný suchý, teda ten, ktorý brzdová kvapalina splní, ak je nová. Mokrý bod varu je ten, pri ktorom začne brzdová kvapalina vrieť, ak do seba nasala približne 3,5 % hmotnostného percentuálneho bodu vody. Čím viac obsahuje vody, tým sa znižuje mokrý bod varu. Ale keďže ide o exponenciálnu rovnicu, ani po 2 či 3-násobnom počte rokov od pravidelnej výmeny sa nemusí dostať na násobne nižšie hodnoty.

Pred povolením si po hlavičke skrutky jemne 2-krát klepnite kladivom. Žiadne mlátenie, len slabé poklepkanie.

Pri výbere brzdovej kvapaliny tiež treba pozerať na špecifikácie. I keď je pravda, že v drvivej väčšine moderných áut nájdeme DOT4, tak do starších bez systémov ABS môžete podľa inštrukcií výrobcu liať aj DOT3. Naopak, novšia DOT5 je postavená na úplne inej báze a podrobnejšie sa tomu venoval kolega Miro v samostatnom článku, ktorý odporúčam prečítať. Existuje ešte špeciálne DOT4 pre autá s ESP, ktoré potrebujú nižšiu viskozitu kvôli správnej funkcii ESP. Ja som sa tentokrát rozhodol meniť kvapalinu na aute bez stabilizácie, preto je kvapalina bez tejto špecifikácie. Treba si však vždy otvoriť manuál od výrobcu a podľa toho pokračovať pri výbere danej kvapaliny.

Skrutku povoľujte očkovým a nie vidlicovým kľúčom. Po výmene a dotiahnutí nezabudnite vrátiť ochrannú čiapočku naspäť na skrutku. Chráni ju pred vlhkosťou a prachom. Odporúčam vymeniť skrutky aspoň každú tretiu výmenu brzdovej kvapaliny.

Ak už sme si ju vybrali a tiež ideme meniť „brzdovku“ na aute, kde bola pravidelne menená, asi nepotrebujeme žiadne ďalšie špeciálne rady. Ak to idete robiť na aute, kde nebola menená niekoľko rokov, či dokonca dekádu (boli by ste prekvapení, koľko takých jazdí a stále brzdia), určite si dajte pozor na povolenie odvzdušňovacej skrutky. Odporúča sa, predtým tam naliať trocha samotnej brzdovej kvapaliny a poklepať po nej jemne kladivom. Ak ju totiž zlomíte, zostáva vám len odvŕtavanie (ktoré je dosť náročné a musí ho robiť niekto, kto to už vie), prípadne kúpa nového strmeňa (rovno aj na druhú stranu, to odporúčam ja). Takže s týmto opatrne. Ja som sa raz popálil a musel kupovať strmene na obe strany.

Počas toho, ako kompresor vytvára podtlak, tak cez hadičku uvidíte prechádzať aj bublinky, tých sa ale nebojte. Je to vzduch, ktorý si saje cez závit odvzdušňovacej skrutky, pretože tá tesní až dole v kónuse pri dotiahnutí.

Ide to aj bez pomocníka

Odporúčam si zaobstarať nejaké rukavice a tiež opatrne okolo lakovaných častí vozidla. Brzdová kvapalina môže doslova „vyžrať“ lak. No a keď už idem na samotnú výmenu, donedávna som vždy potreboval aj pomocníka. Jeden z nás bol dole pri strmeni a druhý „našlapával“ brzdový pedál. Jednak som potreboval vždy niekoho otravovať a na druhú stranu, pri povolení odvzdušňovacej skrutky klesne brzdový pedál až úplne na doraz a teda aj piestik v hlavnom brdzovom valci ide do priestoru, kde sa bežne počas prevádzky nevyskytuje. To môže časom znamenať, že sa už 20 a viacročné tesniace gumičky opotrebujú práve pri výmene brzdovej kvapaliny a začnú tiecť.

Pred povolením odvzdušňovacej skrutky si vždy doplňte nádobku po okraj, máte tak istotu, že aj keď vypustíte viac ako 2 dcl, stále by ste nemali systém zavzdušniť. Odporúčam si okolo nej položiť nejakú handru. Ak náhodou vylejete trocha brzdovky, nebude to až na lakovaný diel karosérie.

Takže čo som si vymyslel? Nuž, ak si chcete vymeniť brzdovku svojpomocne, máte 2 možnosti. Prvou je vytvorenie tlaku hore pri nádržke a povoľovanie skrutiek na strmeni, druhou (ktorú som zvolil ja) je vytvorenie podtlaku pomocou špeciálneho nástroja a kompresora. Ako na to? V prvom rade sa musím k nádržke dostať, čo u mňa znamená rozobratie peľového filtra a držiakov okolo neho. 

Kde je skrytá nádržka na brzdovú kvapalinu?

V mojom prípade pod krytom peľového filtra. Aj na TK mi do protokolu napíšu, že nádržka je nedostupná a tak var brzdovej kvapaliny nemerajú.

Odsať kvapalinu z nádržky vám ušetrí prácu

Následne si z nádržky odsajem starú kvapalinu a nalejem novú. Tak totiž ušetrím prácu, počas ktorej by som prepumpovával celým okruhom približne 2 dcl starej kvapaliny, ale miesto toho už hneď bude do trubiek vchádzať nová. V tejto fáze teda dolejem novú až úplne po okraj a idem dole ku kolesu. Pozor na vyliatie brzdovky, odporúčam si okolo hrdla nádržky dať nejakú handru, pre istotu. Kto má montážnu jamu, nemusí auto dvíhať (väčšinou je odvzdušňovacia skrutka prístupná z vnútornej strany bez zloženia kolesa dole). Ja som ju mal zapratanú, preto som si auto na 4-krát zdvihol.

Pred prvým povolením odvzdušňovacej skrutky si z nádržky vysajte všetku starú kvapalinu, ktorú by ste len zbytočne pretláčali celým systémom.

Odporúča sa začať od najvzdialenejšieho kolesa od hlavného brzdového valca, šiel som tak od zadného pravého k zadnému ľavému, potom predné pravé a ako posledné predné ľavé. V sade dostanete hadičku s redukciou na väčšinu skrutiek. Najprv som po hlavičke skrutky jemne poklepal (i keď som všetky skrutky menil preventívne pred 3 rokmi za nové, je to pár centová záležitosť a odporúčam to každému po viac ako 20 rokoch služby) a až následne s očkovým kľúčom povoľoval (nerobte to vidlicovým, môžete strhnúť šesťhran).

Až keď vám pôjde takáto čistá kvapalina, máte daný okruh vymenený.

Najprv som skrutku povolil, následne ešte dotiahol, nasadil hadičku s pripravenou nádobkou, pripojil ku kompresoru a jemne stlačil. Cez prednú časť nádobky začne vyfukovať natlačený vzduch a kvapalina začne tiecť dole do nádobky. Vzadu odporúčam vypustiť odhadom 2 dcl, vpredu bude stačiť aj menej. Nezabudnite si ale kontrolovať po každom strmeni dostatok kvapaliny v nádobke, aby ste systém náhodou nezavzdušnili. Máte však čas, prípravok má dosť vysokú spotrebu vzduchu (180 l za minútu), teda budete často počuť kompresor a ja tak odporúčam stláčať jazýček na zariadení len čiastočne, aby ste toľko vzduchu nemíňali. Pôjde to pomalšie, ale nie až o toľko a kompresor sa nebude musieť toľko trápiť.

Kto je šikovný a nechá bežať kompresor aj po dotiahnutí skrutky, tak odsaje aj zvyšnú kvapalinu zo stredu skrutky, čím by nemal brzdovkou nič pokvapkať. Komu sa to predsa len nepodarí, nech si celú oblasť opláchne čističom na brzdy.

Starú kvapalinu nelejte do odpadu

Keď skončíte s posledným strmeňom, vyčistite všetko kam vám vytiekla brzdovka čističom na brzdy, jednoducho len doplňte kvapalinu na úroveň podľa rysky na nádobke a máte hotovo. A čo so starou kvapalinou? Nalejte ju späť do fľašky od novej a zaneste ju do najbližšieho zberu nebezpečného odpadu. Prakticky v každom meste nájdete takýto zber a je to zadarmo. Zabudnite na vylievanie len tak do odpadu či na pozemku, je to nebezpečná kvapalina pre životné prostredie. Treba len dodať, že našlapávaním s pomocníkom to bude určite rýchlejšie, v tomto prípade ide však o samostatnosť. Odsávačka spraví svoju prácu dobre, treba si len na to rezervovať viac času, ako by ste čakali.

Stará brzdová kvapalina nevyzerala najhoršie, ale po 3 rokoch ani najlepšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov