Tento článok nie je návod na výmenu bŕzd! Každý to robí na vlastné riziko. Ak si na výmenu kotúčov alebo platničiek netrúfate, zbytočne neriskujte a odvezte auto do servisu. Na brzdovom systéme môžete zbabrať dosť vecí, ktoré vás môžu stáť majetok, v horšom prípade aj život.
Ak si auto vpredu zdvihnete na oboch stranách, bude sa vám ľahšie manipulovať s celým nábojom.
V mojom prípade som sa nemusel rozhodovať, či meniť len platničky a kotúče nechať pôvodné. Po kúpe auta som zistil, že nielen platničky, ale aj kotúče, hlavne vpredu, majú výrazný „rantlík“ a svoju púť už dávno skončili. Jednoznačne teda všetko nové.
Starý kotúč už mal poriadnu hranu, po stočení by mu nezostával už žiaden materiál na ďalšie brzdenie.
Akú značku čoho budete kupovať, to nechám na vás. Takmer každý motorista má obľúbenú svoju vlastnú kombináciu kotúčov a platničiek. Na internete sa dočítate aj nevraživé debaty, v ktorých sú odporcovia a priaznivci tej ktorej kombinácie doslova na nože. Ja však tvrdím, že základom je správna dosadacia plocha a funkčnosť bŕzd. Ak je toto v poriadku a nekúpite prebalené čínske „blato“, brzdy nemajú len tak dôvod k skrúteniu (samozrejme, ak ich neničíte opakovaným brzdením z 200 km/h na 0 a dlhým státím na brzde).
Porovnanie platničiek vpredu, zbrzdené naozaj na skoro 100 %.
Aká je správna kombinácia kotúčov a platničiek?
Skočil som do AutoKelly a začal objednávať. Kotúče, platničky, vzadu pakne ručnej brzdy, všetky pružinky k nej, pomocné pružinky na strmeň, snímače opotrebenia bŕzd a rovno aj brzdovú kvapalinu. Ak mám povedať za seba, mojou obľúbenou kombináciou, ktorú používam na niekoľkých autách, sú kotúče Brembo a platničky Textar. Síce špinia kolesá viac, avšak brzdia, nekrútia sa a nepískajú. V tomto smere som nechcel nič meniť a rovno som to takto objednával.
Nezabudnite rovno skontrolovať aj hadice a trubky.
S platničkami nebol problém, horšie na tom boli kotúče. Predné Brembo na moje auto už veľmi nekúpite, čakal som na ne dosť dlho. So zadnými bol ešte väčší problém. Tie už Brembo nevyrába vôbec, žiaden eshop ich teda nemá. Musel som zvoliť alternatívu. Buď ATE, alebo Febi. Vybral som tie prvé. Keď však ani po dvoch objednávkach a troch mesiacoch neprišli, neboli už ani na sklade dodávateľa, musel som nakoniec siahnuť po Febi. Toto auto jazdím najmä víkendovo, žiadne „bomby“. Preto som nad kotúčmi EBC, Black Diamond a podobnými tutovkami ani nepremýšľal.
Dosadaciu plochu pre kotúč treba poriadne obrúsiť. Úplne hladké to nebude nikdy, iba keď vymeníte rovno aj ložiská.
Keď bolo všetko nakúpené, hor sa do roboty. Medzičasom som prišiel na to, že síce Febi boli lakované a Brembo už nie. Keďže som nechcel, aby začali hneď hrdzavieť, skúsil som nečinné plochy kotúča streknúť hliníkovým sprejom na výfuky. Odoláva vysokým teplotám, tak prečo nie. Či to pomôže ich výdrži do budúcna, to neviem hneď prezradiť. Ale mám kľud na srdci, že som pre ich výdrž spravil aspoň niečo navyše. Samozrejme som ich najprv riadne odmastil a až tak naniesol dve vrstvy. Na predné kotúče stačila odhadom polovica spreja, možno celý vystačí aj na komplet sadu predok/zadok.
Nezabudnite tiež na kontrolu vodítok, musia ísť ľahko a bez priečenia.
Na výmenu bŕzd, ak to chcete robiť poriadne, si rezervujte celý deň. Áno, dá sa to zvládnuť aj za 4 hodiny, ale to stačí ľuďom, ktorí to robia denne a tiež za predpokladu, že nebudú brzdy zatuhnuté a nič nezvyčajné sa nevyskytne. A to neviete. Ja som začal v piatok večer a skončil v sobotu večer. Najprv som robil predok. Zodvihol som auto na oboch stranách a podložil ho stojkami. Pre istotu som nechal aj oba zdviháky. Ľahšie sa tak manipuluje s otáčaním celého náboja. Najprv som povolil dve skrutky, ktoré držia predný strmeň, v mojom prípade 19-ka orech. Málo miesta, krátka páka, a tak som využil pomoc elektrickej uťahovačky.
Keďže predné Brembo kotúče nemali ochranný náter na nečinných plochách, rozhodol som sa ich nastriekať hliníkovým sprejom do vysokých teplôt.
Kotúč mal po obvode riadnu hranu. Musel som najprv zatlačiť platničky viac dnu. Otvoril som nádobku na brzdovku (aj tak ju budem meniť) a začal zatláčať, najprv skrutkovačom, aby som vôbec mohol brzdič s platničkami vybrať. Keď už som mal brzdič vonku, podložil som ho, vybral platničky, taktiež aj baran a šiel zatlačiť piestik. Môžete tiež skontrolovať stav brzdových hadičiek a trubiek, u mňa bolo všetko v poriadku, bez hrdze a bez poréznych hadičiek. Na moje prekvapenie som však nemohol valček vôbec zatlačiť. Keďže som si hovoril, že predsa to blickami spravím (ako na všetkých autách predtým), sadu na zatláčanie piestiku som si od Mareka nepožičal. Takže som musel obvolať ľudí z okolia a nejakú si požičať.
Hotovo, predná brzda je spravená.
S ňou to šlo úplne jednoducho, ak teda váhate a viete, že brzdy si budete meniť nie raz v živote, investujte do nej. Ušetrí množstvo nervov. Nasledovalo očistenie strmeňa, baranov, očistenie vodítok, v ktorých chodia barany a tak všetko naokolo. Dajte si záležať, či vám vodítka chodia ľahko. Spoznáte to tiež podľa toho, či máte platničky zbrúsené z oboch strán rovnako. U mňa boli zbrúsené rovnomerne , rovnako obe strany kotúča po celej ploche. Tak som všetko očistil, namazal, vložil nové platničky a šiel na kotúč. Ten drží na ložisku 1 skrutka, niekde však ani tá nie. Po vybratí kotúča som všetky dosadacie miesta obrúsil drôtenou kefou do hladka a až tak nasadil nový. Ten bol v balení predných kotúčov, tých zadných už nie. Hovoril som si, asi šetrenie. Na moje prekvapenie však v balíčku nebola len 1 predná skrutka, ale rovno aj tá zadná. Či už Brembo pri výmene predných kotúčov plánuje, že meníte aj zadné, to netuším.
Dal som teda novú skrutku a vložil späť do držiakov brzdový strmeň. Ak dávate nové platničky aj kotúče, musíte piestik zatlačiť až úplne na doraz. Naspäť som dotiahol 2 skrutky (niekedy bývajú nové s platničkami, u mňa však neboli), najprv uťahovačkou, potom rukou. Správne by ste mali použiť momentový kľúč, ak však nie ste „poleno“, stačí vám cit. Už som zažil servisy, kde to doťahovali s „citom“ uťahovačkou tak, že nešli povoliť. Nezabudnite na snímač opotrebenia bŕzd, u mňa sa nachádzal vpredu vľavo a vzadu vpravo. Stačí ho jemne nacvaknúť do platničky a zapojiť do štekru. Na záver som dal späť pružinu, ktorá dotláča platničku na svoje miesto. Rovnako som spravil aj druhú stranu a predok bol hotový.
Odvzdušňovanie nie je vôbec zložité, pozor však na brzdovku, nesmie prísť do kontaktu s karosériou auta! Starú kvapalinu tiež treba ekologicky zlikvidovať.
Po výmene za nové komponenty dolejte brzdovku na hladinu Max. Počas prevádzky a opotrebenia platničiek sa totiž piestiky postupne vysúvajú a brzdová kvapalina v nádržke klesá.
Keďže som mal zdvihnutý predok, rozhodol som sa vymeniť brzdovku hneď v oboch predných brzdách. Najprv som vysal starú z nádobky (po stlačení piestikov bola nad Max), dolial novú, zobral 7-mičku očkový kľúč a povolil odvzdušňováky. Najlepšie sa to robí dvom, jeden našliapáva, druhý povoľuje a zaťahuje odvzdušňovák. Nič zložité. Treba našliapať, povoliť odvzdušňovák, stáť na brzde a až padne na doraz, odvzdušňovák zatiahnuť. Máte tak istotu, že brzdy nezavzdušníte. Pred povolením odvzdušňovákov po nich skúste trocha poklepať. Ja som totiž na predku nepoklepkával a na jednej strane sa mi odvzdušňovák zlomil. Nemal na sebe známky hrdze, asi ho niekto dotiahol na „fest“ a únava materiálu urobila svoje. Vzadu som už poklepkával a nebol žiaden problém. Takže budem musieť zohnať servis, kde ho dokážu vybrať bez odvŕtavania a až potom vymením brzdovku aj v tejto časti. Zvyšné 3 brzdy som odvzdušnil úplne bez problémov.
Z materiálu na brzdovej pakni skoro nič nechýbalo.
Po obrúsení nič nebránilo v tom, aby som tam nechal starý materiál.
Zadné brzdy som robil rovnako. Na rozdiel od 19-ky orechu vpredu som použil len 15-ku. Rozdiel je v ručnej brzde, v mojom prípade nie je súčasťou brzdového strmeňa, ale v bubne kotúčovej brzdy. Po vybratí kotúča som však nevidel žiaden dôvod na výmenu. Z materiálu obloženia nič nechýbalo, po obrúsení žiadna hrdza, ručná pred touto prácou fungovala na obe kolesá rovnako a celý mechanizmus fungoval. Tak som len všetko obrúsil, očistil, a poskladal s novým kotúčom a platničkami.
Platničky vzadu už prakticky neexistovali, zbrzdené na 110 %.
Funkciu správne fungujúcich valčekov a vodítok viete preveriť aj tým, ako brzdová doštička brúsi brzdový kotúč. V tomto prípade zaberala po celej svojej ploche.
Na záver, ako som spomínal, brzdy sú najdôležitejšou súčasťou auta. Nepodceňujte ich kontrolu, a ak si neveríte, výmenu doma nerobte. V mojom prípade som ušetril možno 50 až 70 eur, „zabil“ celý deň a zalomil 1 odvzdušňovák. To by sa asi najskôr stalo hocikomu, kto by to robil. Avšak máloktorý servis by mi dosadacie plochy platničiek tak očistil, rovnako aj vodítka a kompletne celé dosadacie plochy na kotúče. Takto mám istotu, čo som všetko spravil a že som sám seba „neošidil“.
Nezabudnite brzdy zabiehať opatrne a pomaly, aby si materiál riadne sadol. Snažte sa prvých 200 km vyvarovať prudkému brzdeniu, kým sa zabehnú, budet to chvíľu trvať.
Tak a aj zadná časť je hotová.