Stačí, že ste deň predtým zabudli rozsvietené svetlá či mali zapnuté nezávislé kúrenie a nenajazdili dostatočný počet kilometrov, aby sa akumulátor stihol dobiť. V takom prípade nemusí byť vaša batéria zlá a ešte vydrží aj pár rokov. Ale vy potrebujete cestovať a tak treba niečo vymyslieť.
Áno, existujú štartovacie káble, čo však treba robiť, ak nikto v okolí nie je, prípadne sa vám to stane na chate mimo domova? Riešením je takzvaný štartovací booster. Ten totiž môžete voziť so sebou, prípadne práve na zimné cesty a v ostatnom čase ho nechávať doma (kde sa vám tiež nemusí podariť naštartovať).
Ako funguje štartovacia powerbanka?
Ide o takzvaný booster, ktorý čiastočne vybitej batérii dodá potrebnú energiu na to, aby dokázala dodať prúd do štartéra a otočiť kľukovým hriadeľom. Ja som sa to rozhodol aspoň nejako nasimulovať. Keďže som mal jeden starší akumulátor, o ktorom som vedel, že môj šesťvalcový diesel naštartovať nedokáže, bol to ten správny adept na test. Výrobca o produkte píše, že dokáže naštartovať benzín do zdvihového objemu 5,0 l a diesel do 3,0 l. Teda môj 2,5-litrový šesťvalec by mal booster s prehľadom zvládnuť.
Booster je zabalený v skladnom obale, ľahko sa tak prenáša.
Najprv treba do powerbanky zapojiť diel so svorkami. Vtedy sa rozblikajú diódy, ktoré informujú o funkčnosti a na displeji sa zobrazí stav nabitia. V tomto momente už môžete svorky pripojiť na svorky + a – v aute. Akonáhle to spravíte, nemusíte už nič viac robiť, booster okamžite začne „posielať“ prúd do palubného systému. Spoznáte to aj podľa znižujúcej sa kapacity batérie v zariadení.
Displej ukazuje, koľko % batérie vám zostáva.
V tomto prípade som skočil dovnútra, otočil kľúčom a voalaaa, auto naštartovalo. Kto by mi chcel namietať, že treba booster napojiť na plusový a mínusový pól a nie priamo na batériu, tak v mojom prípade to bohužiaľ nebolo možné. Krátke káble jednoducho nedovolili zapojiť booster v motorovom priestore na tieto konkrétne miesta.
V mojom prípade som nedokázal napojiť booster na štartovacie body v motorovom priestore.
Nielen na naštartovanie auta
Takýto pomocník vás vie zachrániť aj v tej najhoršej situácii, keď nemáte nikoho naokolo. Práve preto sa hodí nielen do auta, ale vďaka nemu viete tiež nabíjať rôzne zariadenia cez konektor USB C, ako napríklad mobil či počítač. Funguje tak ako range extender pre ďalšie produkty a nemusíte ho mať pol roka len odložený na poličke či v garáži. Nabíjanie boostera je tiež jednoduché, cez ten istý konektor ho pripojíte k zdroju, ako napríklad počítač alebo cez adaptér k 230 V sieti.
Na nabíjačke sa mi páčili pásky, ktorými si môžete káble naspäť uchytiť, ak ju napríklad prevážate na iné miesto.
Treba ešte nabiť batériu
No a čo robiť ďalej? Ak nechcete zbytočne jazdiť kilometre len kvôli nabitiu akumulátora, treba ho nabiť z domácej 230 V siete. K tomu potrebujete nabíjačku autobatérií. Tu nie je čo veľmi radiť, jednoducho pripojíte plusový a mínusový kábel k autobatérii a následne nabíjačku do siete. Na nej sa zobrazí napätie a stav nabitia akumulátora.
Nabíjanie však odporúčam robiť v garáži či v pivnici, rozhodne nie doma. Z batérie sa totiž pri nabíjaní a zohrievaní uvoľňujú plyny a tie nechcete dýchať. Ak akumulátor nabíjate v automobile, môžete ho dobíjať aj cez plusový a mínusový pól určený pre štartovanie, nič tým nepoškodíte.