Máte hlboko do vrecka, no súrne potrebujete vlastný povoz, ktorý vás neskôr finančne nezruinuje ani pri servise? Prvá Dacia Logan by mohla byť riešením. Súťaže krásy síce nevyhrávala ani ako nová (a verte, že po 15 rokoch to bude ešte horšie), ale ak budete mať pri hľadaní šťastie, dokáže vám novodobý "Rumun" ešte pár rokov dobre poslúžiť. Hneď na začiatok si však ujasnime jednu vec, s autami na propagačných fotkách z fabriky nebude mať vaše Auto za 1000 eur spoločné takmer nič. Rátajte s tým, že za túto sumu zoženiete (v akceptovateľnej kvalite) skôr jeho základnú benzínovú verziu so štvorvalcom 1.4 MPi (agregát Energy ešte z Renaultu 19), nelakovanými nárazníkmi, vyblednutými svetlometmi a nejakým tým šrámom po tvrdej službe u predchádzajúceho majiteľa. Lenže tí rozumnejší vedia, že práve takto nenápadné autá môžu byť tajným tipom. Kto by dnes kúpil hnusnú Daciu so základným motorom a bez posilňovača riadenia? Vy! Jasné, ak narazíte na lepšie vybavený kus v dobrom stave, berte ho všetkými desiatimi, ale kupovať horšie auto len preto, že má posilňovač riadenia alebo silnejší motor je v tomto prípade hlúposť. A rovno si povieme prečo.
Ani keď sa Logan v roku 2005 objavil, nepatril medzi krásavcov. Na továrenských fotkách však Dacia ukazovala lepšie vybavené kusy, ktoré svoj robotnícky pôvod slušne maskovali. Realita môže byť trochu bolestivejšia - nelakované nárazníky, dávno postrácané továrenské puklice z diskov, bez posilňovača riadenia a s vyblednutými svetlami aj lakom. Z mechanického hľadiska však môže ísť stále o slušný a húževnatý kus. Len skrátka bude hnusný, s tým sa treba zmieriť.
Koroduje, ale opravíte ho za normálne peniaze
Logan z roku 2005 vydobil Dacii povesť korodujúceho auta. Je to pravda, najmä prvé tri ročníky na tom boli s antikoróznou ochranou niektorých dielcov karosérie slabšie a na kapotách či lemoch dverí a blatníkov sa korózia objavovala už po pár rokoch. Hanba, nehanba, je to tak. Neskôr to fabrika upravila a posledné kusy (po modernizácii v roku 2008) už tak nehrdzaveli. Čo je však zaujímavé, korodovali väčšinou povrchové dielce karosérie, zatiaľ čo podlaha a kľúčové nosníky odolávali dobre. Každopádne sa oplatí zohnúť pod auto a skontrolovať si to. Na druhej strane, napr. taký predný blatník dnes dokážete kúpiť za 45 eur (s DPH), takže až taká tragédia to nie je. Trochu naštve len zadný tlmič výfuku za necelých 65 eur, ale ak ho vymeníte, mali by ste mať zasa na pár rokov pokoj (originál z fabriky bol poctivý nerezový).
Základný skelet karosérie bol antikorozne ošetrený celkom slušne, viac korodovali povrchové dielce karosérie. Na starých a unavených kusoch bez potrebnej servisnej starostlivosti dnes môže byť skorodované samozrejme úplne všetko.
Podlaha auta väčšinou odoláva dlho, slušne boli povrchovo ošetrené aj samotné plechové ramená náprav.
V jednoduchosti je krása, takže zatiaľ čo niektoré detaily vyvolávali medzi motoristickými novinármi záchvaty smiechu, dnes za ne môžete ďakovať. Hovorím napríklad o primitívnom mechanickom nastavovaní sklonu predných svetlometov pomocou oceľového lanka. Jednoduché a funguje dodnes (bez toho legálne cez STK neprejdete, majitelia Favoritov a Felicií by vedeli rozprávať). A tých detailov je viac, celý Logan je skrátka jednoduchý, povedal by som miestami až smiešne jednoduchý, ale práve vďaka tomu ho za pár eur opraví každý.
Sklon svetiel sa nastavoval pomocou lanka. Jednoduché a v prípade poruchy lacno opraviteľné. Plast svetlometov po rokoch bledne a treba ho rozleštiť, inak svietivosť svetiel s halogénovou žiarovkou H4 rýchlo klesá. Inak, dvojvláknové žiarovky H4 vydržia večnosť a stoja pár centov, takže z hľadiska dlhodobej údržby lepšie riešenie snáď ani neexistuje.
Poznáte okrídlený výrok "nečum ako péro z gauča"? Presne to ma napadlo pri pohľade na tento mechanizmus otvárania veka batožinového priestoru. Keď som už pri kufri, Logan má obrovskú výhodu v tom, že znáša preťažovanie. Má totiž predimenzované zadné pružiny, ktorým navyše nepraskajú spodné závity.
Spomínate si na Fabiu Junior? Rovnakú dieru pred spolujazdcom nájdete aj v základnom Logane.
Relatívne slabý, ale spoľahlivý. Len trochu žerie
Nejdem tu opisovať všetky motory ani výbavy, ktoré Logan v prvých rokoch predaja ponúkal (k tomu myslím nájdete aj na iných weboch dosť článkov), sústredím sa skôr na dva základné motory, na ktoré narazíte pod kapotami najlacnejších Loganov najčastejšie a určite by ste sa ich nemali báť. Naopak, pre naše potreby sú perfektnou voľbou. Úplným základom bol atmosférický štvorvalec 1.4 8V MPi (K7J 710) s výkonom 55 kW (75 k). A hoci je to dnes už takmer prehistorický kus z rodiny motorov Energy (našli by ste ho aj pod kapotou Renaultu 19), máte obrovské šťastie, pretože ide o dobre postaveného nezmara, ktorý má pri troche starostlivosti šancu slúžiť skoro večne. Podmienkou spoľahlivosti je však každé 4 roky alebo 90 000 km vymeniť nové rozvody. Na tomto si dávajte naozaj záležať a ak máte poctivého mechanika, je dobré popri tom meniť aj gufero kľuky (údajne zvykne časom jemne púšťať olej). Najmä prvé ročníky motora 1.4 8V boli citlivé na preskočenie rozvodu a zničenie ventilov (často im nečakane „odišla“ napínacia kladka). Inak, v Auto Kelly sú rozvody aj s kladkou len za 33,51 eur, takže na tomto sa naozaj neoplatí šetriť. Dobrý je však aj motor 1.6 8V MPi (64 kW87 k) s rovnakým vŕtaním, ale väčším zdvihom a vyššou piestovou rýchlosťou. Znalejším je už z tohto jasné, že okrem vyššieho krútiaceho momentu (128 Nm vs. 112 Nm pri menšom motore) je „jednašestka“ o čosi hlučnejšia a viac namáha svoje silentbloky. Ľudia, aby som nezabudol, pri skúšobnej jazde sa nebojte motor vytočiť do otáčok max. výkonu (5500 ot./min.), pri vysokých otáčkach vodného čerpadla totiž zvykne „povoliť“ tesnenie medzi hlavou a domčekom termostatu (plastové termostaty boli inak „Achillovou pätou“ aj pri Feliciách). Ak tadiaľ začne tiecť voda, dajte si to do poriadku. Hneď po nákupe auta určite vymeňte filtre, zapaľovacie sviečky a motorový olej. "Olejový servis" odporúčam robiť každých 10 000 km/1 rok (najmä ak s Loganom budete jazdiť často na krátkych trasách). Ak to neurobíte, pravdepodobne ten motor ešte čosi odjazdí, ak si však plánujete Logan nechať dlhšie, urobte to a hotovo. Inak, obrovskou výhodou základného motora je hliníková olejová vaňa. Ani po rokoch jazdenia na presolených cestách tak nehrozí, že skoroduje a vytečie vám z nej niekde na ceste olej (môj Fiat Brava aj Felicia ju majú oceľovú a veru, po rokoch sú už zrelé na výmenu).
Motor 1.4 8V MPi rozbehne hranatého Logana z 0 na 100 km/h za 14 sekúnd, maximálna rýchlosť je 160 km/h a počas testovania pred 15 rokmi sme s ním jazdili so spotrebami v rozsahu 5,5 – 8,1 /100 km. Maximum krútiaceho momentu je k dispozícii pri 3000 ot./min, poriadne zatiahnuť však vie už od 2000 otáčok. Len pre zaujímavosť, už pri 1500 ot/min. má 105 Nm.
Výhodou Dacie Logan je aj dobrý prístup ku hlavným komponentom v motorovom priestore. Pozrite ako krásne máte po ruke hlavný silentblok motora.
Prvé Logany boli nádherne prispôsobené zlým rumunským cestám, pod motorom preto nájdete poctivý plechový kryt. Taký dnes už neponúkajú ani nové SUV. Parádna vec! Ak tam nie je, odporúčam prikúpiť, zabraňuje striekaniu slanej vody do motorového priestoru (v zime).
Pre lepšiu orientáciu v cenách bežného servisu uvádzame v tabuľke ceny vybraných komponentov na základnú verziu Dacia Logan 1.4 8V MPi (prostredníctvom nášho partnera Auto Kelly) Ak si nie ste istí výberom ND pre vaše konkrétne auto, stačí ak zavoláte telefonicky (+421 32 65 95 305), spojíte sa mailom na call centrum (eshop@autokelly.sk) alebo navštívite pobočku Auto Kelly (zoznam pobočiek na www.autokelly.sk/contacts) a tam vám s výberom radi pomôžu. Prevziat tovar si môžete buď osobne na predajni, alebo vám ho Auto Kelly dovezie rozvozovým vozidlom, ktoré vozí diely aj priamo do autoservisov.
Budú od vás potrebovať len jeden z nasledujúcich údajov:
- značka, model, ročník, motorizácia
- VIN číslo auta (auto nájdu v interných katalógoch)
- EČV auta (auto nájdu cez verejný register vozidiel)
ND na Daciu Logan 1.4 8V MPi (2005)