Ford Focus Mk. I bol v čase svojho príchodu na trh veľkou hviezdou. Písal sa rok 1998 a v porovnaní so svojím predchodcom, modelom Escort, predstavoval vesmírny skok. Nielen v oblasti použitej techniky, avantgardného dizajnu (vrátane odvážnych tvarov palubnej dosky), ale najmä na poli jazdných vlastností. Prvý Focus bol na cestách tak nadaným atlétom, že na dlhé roky určoval štandardy triedy a konkurenčný VW Golf IV mu v oblasti jazdných vlastností skutočne nesiahal ani po členky. Taká to bola kedysi hviezda. Tak, a teraz späť nohami na zem. Píše sa rok 2021, najstaršie kusy dnes majú 23 rokov a ich rachitické podvozky väčšinou dávno zabudli, ako dobre jazdili v mladosti. Kým pre niekoho je preto prvý Focus dávno stará rachotina nehodná pozornosti, pre niekoho môže predstavovať výbornú príležitosť, ako si konečne splniť sen alebo len jednoducho kúpiť Auto za 1000 eur.
Berte len slušné kusy
Baviť sa o odporúčaní konkrétnej verzie, nemá v prípade rubriky Auto za 1000 eur veľký význam. Viac ako na verziu či motor sa prosím zamerajte na celkový stav auta a naozaj berte len slušne vyzerajúci kus. Tiež veľmi nepočítajte s tým, že vami vyhliadnuté auto nebude trpieť koróziou. Buďme k sebe úprimní, za 1000 eur s nejakou tou koróziou určite počítajte, kým však v prípade povrchových dielcov karosérie ešte nejde o zásadný problém (až na zadný blatník, za ktorý si zaplatíte 138 eur, čo je v prípade potreby jeho kompletnej výmeny naozaj paľba), dôležité je, aby ste nemuseli po nákupe vyvárať polovičku auta. Určite si vlezte pod auto a majte oči otvorené (Focus zospodu "kvitol" už po pár rokoch tvrdej služby).
Tento futuristický interiér bol paradoxne veľmi prehľadný a ergonomický. Slušná bola aj jeho kvalita.
V súvislosti s Focusmi prvej generácie sa často hovorí o predčasne opotrebovanom uložení zadného stabilizátora, lenže to veľmi nestojí za reč, silentblok jeho uchytenia stojí 6 eur, v prípade uchytenia predného stabilizátora to je zasa silentblok za 8 eur, čo naozaj nie sú vysoké čiastky. Skôr sa pripravte na to, že jedného dňa vás určite neminie repas prednej či zadnej nápravy. Kým za jedno kompletné predné rameno dáte 67 eur, zadná viacprvková náprava si žiada o niečo dôslednejší prístup (+ nastavovanie geometrie vpredu aj vzadu). A že sa do toho predchádzajúcemu majiteľovi asi veľmi nechcelo a všetko zostane aj tak na vašich ramenách, je jasné asi každému súdnemu človeku. Ak teda chcete ochutnať z reálnych jazdných schopností modelu Focus, pripravte sa aj na investície do podvozka.
V roku 2001 sa objavila modernizovaná verzia. Focus MK. I sa mimochodom vyrábal v rokoch 1998 - 2004. Zaujímavosťou je, že až do roku 2000 sa súbežne s Focusom vyrábal aj predchádzajúci Escort.
Keby som mal predsa len odporučiť nejaký konkrétny motor, určite by som hľadal atmosférický benzínový štvorvalec 1.6 16V (74 kW/100 k). Na rozdiel od základnej „jednaštvorky“ naladenej na 55 kW (75 k) s ním už Focus celkom slušne jazdí a ani veľa nežerie. Rozbehnete ho na 185 km/h (hoci si neviem predstaviť, na čo by ste to dnes robili), z 0 na 100 km/h sa za nova dostal za 10,9 s a fabrika tvrdila, že jazdí za 6,9 l/100 km (dnes počítajte skôr s priemernou spotrebou 7,5 l/100 km). Marketing Fordu rád zdôrazňoval, že na jeho vývoji spolupracoval s Yamahou, čo je mimochodom naozaj pravda. A znova, rovnako ako pri všetkých iných motoroch, v ňom odporúčam okamžite vymeniť motorový olej, zapaľovacie sviečky, chladiacu kvapalinu a najmä rozvodový remeň s kladkou. Dám ruku do ohňa za to, že tieto veci nikto pred predajom nemenil.
Chápem, že by väčšina z vás chcela špičkový Focu RS (158 kW/215 k), na ten však rovno zabudnite. To je dnes už zberateľská záležitosť za 15 - 20 000 eur. Ak máte len 1000 eur, musíte zostať nohami na zemi.
Strelcov možno zaujal aj Focus ST170 (127 kW/173 k), ani ten však za 1000 eur určite nezoženiete. Jeho motor 2.0 16V mal navyše dosť "tvrdú" charakteristiku a kým ste ho netočili vo vysokých otáčkach, veľmi sa mu nechcelo športovať.
Pre lepšiu orientáciu v cenách bežného servisu uvádzame v tabuľke ceny vybraných komponentov na základnú verziu Ford Focus 1.6 16V z roku 2001 (prostredníctvom nášho partnera Auto Kelly) Ak si nie ste istí výberom ND pre vaše konkrétne auto, stačí ak zavoláte telefonicky (+421 32 65 95 305), spojíte sa mailom na call centrum (eshop@autokelly.sk) alebo navštívite pobočku Auto Kelly (zoznam pobočiek na www.autokelly.sk/contacts) a tam vám s výberom radi pomôžu. Prevziat tovar si môžete buď osobne na predajni, alebo vám ho Auto Kelly dovezie rozvozovým vozidlom, ktoré vozí diely aj priamo do autoservisov.
Budú od vás potrebovať len jeden z nasledujúcich údajov:
- značka, model, ročník, motorizácia
- VIN číslo auta (auto nájdu v interných katalógoch)
- EČV auta (auto nájdu cez verejný register vozidiel)
Ceny ND pre Ford Focus 1.6 16V 5 dv., rok vrýroby 2001