Hneď na začiatok upozorním, že týmto článkom nechcem lynčovať výrobcov benzínov E10. Vyšší podiel biozložiek, hoci sa to tak môže zdať, evidentne nie je ich nápad, ale dôsledok legislatívneho tlaku a záväzkov voči EÚ (osobne som presvedčený, že čiastočný podiel na zavedení palív E10 má aj lobing zainteresovaných spoločností). Tak či tak, v tejto chvíli s tým nič neurobíme a musíme sa s ním naučiť žiť. Podnetom na jeho napísanie je však prvá osobná skúsenosť s dôsledkami jeho praktického používania.

A je po čerpadle

Na problém ma upozornil servisný odborník Ján Corjak zo spoločnosti Ladacor - diagnostika, servis a úpravy automobilov Lada zaoberajúci sa profesionálnym servisom vozidiel tejto značky. A keďže ho poznám osobne (viem, že nemá najmenší dôvod preháňať a dá sa mu v plnej miere dôverovať), je pre mňa jeho spätná väzba o to vzácnejšia. Pred šiestimi mesiacmi založil klientovi do nádrže Lady Niva 1.7 Spi (jednobodové vstrekovanie) palivové čerpadlo. Čo však nasledovalo po jeho opätovnej demontáži z auta, ho doslova šokovalo. „Pred pol rokom som založil do nádrže Nivy 1.7 SPi palivové čerpadlo. Samozrejme, bolo už jazdené, ale plne funkčné. Vymenil som len samotné čerpadlo, plavák s držiakom ostali pôvodné. Kovový držiak bol vtedy krásny, čistý a lesklý,“ začína svoje rozprávanie Ján Corjak. A jedným dychom pokračuje ďalej: „Keďže sa zistilo, že motor vyžaduje GO, vozidlo sa ďalej nepoužívalo. Po polroku došlo k založeniu motora a čo sa stalo? Čerpadlo nefunguje. Na držiaku sa objavila škaredá oxidácia a nános bielej lepkavej kryštalickej látky. Gumová izolácia čerpadla, ktorá je na čerpadle pevne natiahnutá, sa premenila na čiernu hmotu, ktorá sa rozpadla a dala sa žmýkať. O zvláštnom zápachu starého benzínu ani nehovorím, zbaviť som sa ho nevedel ani viacnásobným umývaním rúk.“

V rozprávaní pána Corjaka ma zaujala najmä zmienka o výraznej zmene zápachu starého paliva. Pre objektivitu znova prízvukujem, že šlo o auto, ktoré pol roka stálo. Predtým sa však bežne používalo a tankovalo čerstvým benzínom E10.

Lesklý kovový povrch čerpadla sa po polroku odstávky v benzíne E10 zmenil na nepoznanie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Hrozí to všetkým?

Dobrá otázka, s Jánom Corjakom z Ladacor sa zhodujeme, že sa tento problém ani zďaleka netýka len vozidiel značky Lada. Ide o materiály celej palivovej sústavy, vrátane tesnení. Samozrejme, čím staršie auto, tým výraznejšie je riziko podobného poškodenia. Pri nových autách by podľa predstaviteľov automobiliek podobné problémy údajne hroziť nemali, na druhej strane aj samotné rafinérie upozorňujú a varujú pred dlhodobými odstávkami áut s palivom E10 v nádržiach. Každý teda hovorí vždy len o "čerstvom" benzíne E10. Týmto článkom nechcem vyvolávať senzáciu, len upozorniť na fakt, s ktorým sme sa reálne stretli. Neviem, na ktorej čerpacej stanici poškodený klient palivo tankoval, ani to, koľko vlhkosti mal v palivovej nádrži dovtedy (čo kvalitu a stálosť E10 výrazne zhoršuje), faktom však je, že mu čosi čerpadlo reálne „rozožralo“. Rovnaké typy palivových čerpadiel pritom palivám E5 bez problémov odolávali aj pri dlhodobej odstávke. „Je to palivom E10 alebo všeobecne dnešnými benzínmi? Áno, je pravda, že mať v nádrži benzín polroka, nie je normálne...ale takto?“, zamýšľa sa nad vzniknutým problémom Ján Corjak. Dôvodov takto rozsiahlej "deštrukcie" čerpadla a jeho znefunkčnenia môže byť samozrejme viac a staré palivo E10 v tom rozhodne nemusí byť samo, je však pravdepodobné, že svojím dielom k celkovej skaze prispelo.

Kým pravidelne jazdíte, mali by ste byť „za vodou“

„Nevýhodou vyššieho podielu biozložiek v palive E10 je, že rastie jeho schopnosť adsorbovať vzdušnú vlhkosť a riziko korózie palivového systému. Ale renomovaní výrobcovia do svojich palív už roky pridávajú tzv. výkonnostné prísady. Tieto prísady okrem zlepšovania iných úžitkových vlastností, riešia aj spomenuté problémy, takže pri tankovaní paliva u týchto predajcov je riziko minimalizované. Rizikovým sú taktiež gumené materiály, a to hlavne polyuretán, z ktorého sú vyrobené staršie tesnenia. Dlhodobým pôsobením ich etanol rozleptá a môže vzniknúť netesnosť. Od roku 2005 však už výrobcovia vedeli, že takýto benzín príde a preto vyrábali motory prispôsobené tomuto palivu,“ povedal pred časom v rozhovore pre Topspeed.sk o benzínoch E10 Miroslav Mrzula, manažér Vývoja a rozvoja rafinérskych produktov skupiny MOL a spoločnosti Slovnaft.

Predstavitelia Slovnaftu sa svojho času vyjadrili aj k téme usádzania vody na dne nádrže. „K tomuto javu môže dôjsť tak v nádrži auta, ako aj v nádrži na čerpacej stanici. Etanol sa totiž oveľa radšej rozpúšťa vo vode, ako v benzíne. Takže, ak sa prekročí istá hranica, dôjde k vylúčeniu vody a etanolu na dne. Ale, v prípade E10 k nej dochádza len a len vtedy, ak sa kardinálne zanedbá starostlivosť o nádrž a do nádrže sa dostane veľké množstvo vody,“ dodal Mrzula. A ako tomuto javu zabrániť? „Správnou starostlivosťou o uskladnený materiál. V prípade auta by aj z hľadiska ekológie a bezpečnosti malo byť samozrejmosťou poriadne zavrieť veko nádrže po natankovaní. Tým sa zabráni úniku pár, ale aj vniku vody pri daždi do nádrže. Väčším rizikom je vznik vody na samotnej čerpacej stanici, kde je opäť riešením správna starostlivosť o skladovací systém. A samozrejmosťou je tiež sledovanie obsahu vody a pravidelné odkalenie nádrže. Naša legislatíva požaduje minimálne 3 % obsah ETBE, ktoré zvyšuje odolnosť voči vypadávaniu vodno-etanolovej zmesi z benzínu. Samozrejme, pokiaľ sa do paliva dostane väčšie množstvo vody, jeho degradácii sa nedá zabrániť. Na dne bude silne korozívna zmes a vyššie chudobné, nízko oktánové palivo,“ pokračuje manažér zo Slovnaftu.

Čo je ETBE? Ethylalkohol sa v rafinériách spracováva na zložku ETBE slúžiacu ako antidetonačná prísada do benzínov. Vznik vysokooktánových benzínov by tak bez ETBE prakticky nebol možný. V praxi platí, že 15 % prídavok ETBE zodpovedá približne 7 % prídavku liehu a považuje sa za biozložku. ETBE však na rozdiel od liehu na seba neviaže vodu, pre prevádzku motorov je tak ETBE omnoho vhodnejšie, než lieh. ETBE taktiež pri spaľovaní znižuje produkciu sledovaných emisií. V prípade prémiových palív je bioetanol kompletne nahradený látkou ETBE.

Ako z toho von?

Dá sa teda vzniknutým problémom v praxi nejako účinne brániť? V podstate máte dve možnosti – pravidelne jazdiť a palivo obmieňať za čerstvú zmes, alebo pri zriedkavejšom používaní auta preventívne tankovať prémiové palivá E5. Tým totiž eliminujete už spomínaný nepríjemný problém „vypadávania“ vody na dno nádrže.

Na záver ešte raz zopakujem pár viet zo staršieho rozhovoru s predstaviteľmi rafinérií, ktorý som robil pred zavedením paliva E10 do slovenskej praxe. „Prémiový benzín, ako bolo spomenuté, ostáva vo forme E5, a biozložka v ňom je dosahovaná iba prídavkom ETBE. ETBE je chemická zlúčenina, vznikajúcou zlúčením etanolu a jedného plynu vznikajúceho v rafinérii pri výrobe benzínu. ETBE nemá takú afinitu k vzdušnej vlhkosti ako etanol, ani nie je tak korozívny. Prémiový 100-oktánový benzín odporúčame aj kvôli lepšej stabilite. Hlavne pokiaľ sa s autom jazdí málo, alebo má byť dlhšie odstavené – napr. prezimovanie v garáži. Pri jeho výrobe nepridávame etanol - pre každý benzín, kde sa pri výrobe pridáva etanol platí, že je jeho skladovateľnosť kratšia,“ hovoria predstavitelia Slovnaftu. A hneď ich dopĺňa aj OMV: "Čas skladovania závisí hlavne od podmienok v akých je palivo skladované. Z toho dôvodu na túto otázku neexistuje univerzálna odpoveď. Odporúčame dopĺňať palivo najmenej každých 6 mesiacov. Pri dlhodobom skladovaní dôrazne odporúčame použitie palivo MaxxMotion 100plus."