Rozdiel je hneď v dvoch faktoroch - v rýchlosti a hybnosti. Rozdiel je to zásadný. Chodec spadne a v horšom prípade sa poraní. Vodič takmer s istotou vyletí z cesty a za ten čas so sebou vezme všetko, čo má v ceste, kým ho nezastaví iné auto, jarok, alebo strom... Pretože brzdiť, či riadiť auto na čiernom ľade je takmer nemožné. Pomohli by jedine pneumatiky s hrotmi, no tie u nás nie sú v bežnej premávke dovolené.
Čierny ľad sa pri jazde vodičovi javí ako lesklá cesta. To mnohí vyhodnocujú ako mokrý povrch. Čierny ľad je totiž tenká vrstva číreho ľadu na asfalte, takže povrch vôbec nezmení farbu, naopak, zvýrazní tú pôvodnú. Od slnka a svetiel áut sa leskne rovnako akoby bola cesta mokrá...
Čierny ľad sa pri jazde vodičovi zdá ako lesklá cesta, čo mnohí vyhodnocujú ako mokrý povrch. To máva fatálne následky.
Vôbec najlepšia rada pre tieto situácie znie: Ak vyslovene nemusíte, nejazdite! Je iste rozumnejšie ostať doma a počkať pár hodín, kým to nerozmrzne, alebo to neposypú ako riskovať nielen auto, ale aj zdravie.
Ako čierny ľad odhaliť?
Ak si nie ste istí povrchom cesty, po ktorej už autom idete, odporúčam dva postupy. Dnes už je takmer každé auto vybavené systémom ABS a to veľmi pomôže, pretože auto pri jemnom brzdení ostane smerovo stabilné, no zároveň vás systém skorou aktiváciou upozorní...
1) jemne našľapujte na pedál a sledujte, či auto pekne spomaľuje, alebo sa ABS hneď aktivuje. Ak vám pedál brzdy "kope" do nohy okamžite, ste na čiernom ľade.
2) skúste drobné, no prudšie pohyby na volante. Ak auto na zmeny smeru nereaguje, ste na čiernom ľade.
Okamžité opatrenia:
Znižujte rýchlosť (jazdou bez plynu - podraďovaním), alebo jemným brzdením, aj v režime ABS. Správajte sa podobne ako pri aquaplaningu. Žiaden na plno vytočený volant s čakaním, kedy už riadenie konečne zaberie! Kým ste na rovnom úseku a cesta nie je veľmi vyspádovaná, veci by mohli byť v poriadku. Ak nasleduje zákruta a vy ste tempo neznížili dostatočne, pripravte sa na náraz...