Čierny ľad sa pri jazde vodičovi zdá ako lesklá cesta, čo mnohí vyhodnocujú ako mokrý povrch. To máva fatálne následky.
cierny lad, klzka cesta

Čierny ľad je typický tým, že vyzerá ako mokrá cesta. Vodič nespomalí a drží tempo vhodné pre mokrý povrch...

Čierny ľad vzniká zväčša za suchej zimy, keď nie je sneh na miestach, kde cesty nie sú ošetrené soľou. Stačí aby teplota klesla pod 0°C a z hmly, dažďa alebo topenia voda/vlhkosť na ceste primrzne. Tradične zvykne byť problémom v noci a ráno. Dokonca aj cez deň môže byť aj viac ako 5°C, riziko čierneho ľadu pretrváva na miestach v tieni, v lese, na mostoch a podobne kde ho priame slnko neroztopí. Žiadne pneumatiky, okrem tých s hrotmi, si s ľadom nedokážu poradiť. Kombinácia čierneho ľadu a rýchlosti vhodnej pre mokrú cestu je vražedná. Keď už auto nabehne na čierny ľad rýchlo, nedá sa urobiť prakticky nič. Pneumatiky totiž nemajú adhéziu a nefunguje brzdenie ani riadenie... Stačí aby bol čierny ľad na úseku pár desiatok metrov a autá bežne končia v ťažkých nehodách mimo cesty. 

Ako čierny ľad odhaliť?
 

Ak si nie ste istí povrchom cesty, po ktorej už autom idete, odporúčam dva postupy. Takmer každé auto je vybavené systémom ABS.

 

1) jemne našľapujte na pedál a sledujte, či auto pekne spomaľuje, alebo sa ABS hneď aktivuje. Ak vám pedál brzdy "kope" do nohy okamžite, ste na čiernom ľade.

 

2) skúste drobné, no prudšie pohyby na volante. Ak auto na zmeny smeru nereaguje, ste na čiernom ľade.

 

Okamžite urobte opatrenia - znižujte rýchlosť (jazdou bez plynu - podraďovaním), alebo jemným brzdením, aj v režime ABS. Kým ste na rovnom úseku a cesta nie je veľmi vyspádovaná, veci by mohli byť v poriadku. Ak nasleduje zákruta a vy ste tempo neznížili dostatočne, pripravte sa na náraz...

cierny lad, klzka cesta