Ruky na volant!
Ak si občas za volantom doprajeme aj pár minút oddychu a dokážeme šoférovať relaxovane, vo vetre na to hneď zabudnime. Obe ruky musia držať poriadne volant – nie kŕčovito, ale pevne. Netreba byť prehnane bojazlivý ani prepadnúť panike – veď vietor nakoniec sviští okolo nášho auta - vlastne proti nemu vždy, a to podobnou rýchlosťou, akou sa pohybujeme, no je to, samozrejme, vietor čelný, na ktorý je auto veľmi dobre prispôsobené. Ak sa však podobnou rýchlosťou oprie do nášho auta zboku, dokáže celkom slušne zamávať celou karosériou a jednoducho posunúť auto v lepšom prípade do vedľajšieho pruhu. Práve na vyvažovanie týchto síl musí byť vodič pripravený pevným držaním volantu a jeho len miernym, a hlavne nie prudkým natáčaním proti pôsobeniu bočných síl.
Teraz radšej pomalšie
Väčšinou vo vetre nemá význam prudko brzdiť a už vôbec nie zastaviť – teda ak už fakt nejde „o život!“. Toto je jedna z tých situácií, keď aj veľkí strelci radšej znížia rýchlosť. Tu musí pracovať počítač v hlave a vyhodnotiť, aká rýchlosť jazdy je v pohode pre rýchlosť vetra, ale opäť to nemá zmysel príliš preháňať, lebo nakoniec auto idúce priamym smerom má aj svoju zotrvačnosť, ktorá v boji s bočnými silami môže pomáhať – no na to by som sa však celkom nespoliehal. Problém je najmä v tom, že vietor nemá konštantnú rýchlosť ani smer, nebezpečné sú práve prudké poryvy vetra, a ak idem príliš rýchlo, pri chvíľkovom vybočení auto zmení smer oveľa výraznejšie a zájde oveľa ďalej ako v nižšej rýchlosti.
Oči na stopkách (nie na tej značke)
Ak sa na jazdu vo vetre musíme silno skoncentrovať, znamená to, že musíme vnímať aj situáciu okolo auta – kadiaľ prechádzam, či sa náhle nevynorím spoza protihlukovej steny, kde môžem očakávať poriadny nápor vetra alebo vybehnem na most, kde ponad rieku zaručene „fúka ako sviňa“. Zároveň si tak trošku všímam aj to, čo môže na cestu priletieť – čo sa bežne nestáva. Môže to byť strom, ale aj celý náves kamióna. Profesionálni vodiči to majú vo veľkých autách fakt zložité a niekedy už prevráteniu nedokážu zabrániť – preto hoci závetrie vedľa veľkého kamióna je veľmi lákavé, určite nie je rozumné jazdiť vedľa návesu, ktorý môže byť prázdny a je tak živým nebezpečenstvom pre ostatných. Rovnako však treba čakať poriadnu šupu, keď kamión predbehneme – veľmi nebezpečný moment, keď nám neviditeľná sila potlačí volant doľava a neskúsený vodič to môže vyrovnať rovno pod rozbehnutý ťahač.
foto: Shutterstock, Facebook Polica SR