Začnem asi tým, že blízky príbuzný vlastní elektromobil, s ktorým jazdí väčšinou krátke trasy. Sem tam však vyrazí aj na dlhšiu trasu, a preto má pri sebe nabíjaciu kartu od ZSE, ktorú môžete využiť aj v zahraničí. Inak povedané čerpať elektrinu na niektorých konkurenčných nabíjacích staniciach, ako je napríklad Greenway a pod.
Pri nabíjaní na Slovensku je to pomerne jednoduché. Buď užívateľ zaplatí podľa programu štandardnú alebo o 10 centov za kWh vyššiu cenu, ak si zvolí program bez mesačného paušálu. Lenže pozor na nabíjanie v zahraničí. Budú vám totiž účtované nie kilowatthodiny ale hodiny. A to za každú začatú. A presne to bol aj prípad príbuzného, ktorý si to vopred nenaštudoval.
Má to logiku?
Pri ceste z ČR potreboval pre istotu dobiť pár kWh, aby mal prípadnú rezervu na dojazd domov. Vybral si preto rýchlonabíjačku s výkonom 50 kW, po necelých 12 minútach konektor odpojil a spokojne pokračoval ďalej. Prekvapenie prišlo až doma, pri kontrole, koľko vlastne zaplatil.
Samozrejme chápem, že ako zákazník pravidlá a podmienky ZSE buď akceptujete alebo neakceptujete, a potom ich nemusíte využívať. Stále však nechápem, kde je v tom nejaká logika. Prečo je nutné za službu tohto typu platiť po hodinách a nie za skutočne odčerpané kilowatthodiny? Ako môže byť jedno, či si dobijem auto 5 alebo 50 kWh? Ak by totiž príbuzný využíl celý čas a čakal tam hodinu (čo s malým dieťaťom v aute nechcete), tak by nabíjal v prepočte za nejakých 50 centov za 1 kWh.
Po prepočte je to neskutočných 3 200 eur za MWh.
Lenže po necelých 12 minútach nabil auto 7,84 kWh. Takže po prepočítaní zaplatil za 1 kWh takmer 3,2 eura. Inak povedané, jedna megawatthodina za 3200 eur!
Je to pre mňa absolútne nepochopiteľné a ďalší dôvod, prečo by som si na dlhšiu trasu radšej zobral dieselové auto. Ešte by som rád doplnil, že za necelých 8 kWh by ste s malou Daciou Spring reálne zvládli asi 60-70 km, v elektrickom SUV približne 40 km. Asi netreba vysvetľovať, koľko litrov nafty či benzínu dostanete za 25 eur a koľko kilometrov za tieto peniaze zvládnete v podobne veľkých autách.
Nebol by som rád, ak by to vyznelo, že kritizujem elektrickú momobilitu. Podľa mňa má svoje miesto pod slnkom a už dnes je to v mestách lepšia alternatíva. Ale takýmto nastavení služieb sa má bezbolestne rozširovať medzi širokou verejnosťou? Vážne?