Čo by ste svojmu autu mali dopriať, aby ostalo dlho opticky v poriadku?
* Základom je vyhnúť sa autoumývarkam s mechanickým umývaním ako sú rotačné kefy, penové valce atď. Zbiera sa v nich jemná špina z automobilov a pri umývaní karosérie pôsobia v podstate ako vodné šmirgle. Toto je spôsob ako si pri ich pravidelnom užívaní zničiť lak. Zostane matný a bez lesku. Obzvlášť viditeľné je to u tmavých farieb. Ak je to možné, nájdite si čas, alebo firmu, ktorá vaše auto umyje ručne.
* Používajte kvalitný vosk ako ochranu a konzervant voči poveternostným vplyvom. 2- až 3-krát do roka naneste ručne vosk na čistú karosériu vozidla. Ak nemáte prax, čas alebo chuť, zverte auto odborníkom. Nevoskujte auto na priamom slnku, obzvlášť v letných mesiacoch. Na leštenie používajte vždy čo najmäkšiu handričku, aby ste lak auta nepoškriabali.
* Ak máte vozidlo s čiernymi nelakovanými plastovými doplnkami, používajte na uchovanie ich sviežeho čierneho vzhľadu ošetrovacie prípravky k tomu určené. Tieto časti majú sklon zošednúť bez dlhodobej starostlivosti, čo má za následok nie veľmi príťažlivý optický vzhľad.
* Nezanedbajte údržbu diskov kolies, obzvlášť strieborných hliníkových, na ktoré sa pri brzdení chytá agresívny prach z brzdových dosiek a postupne sa môže doslova zažrať do disku a spôsobiť jeho nepekný vzhľad. Následné čistenie môže byť veľmi náročné, v niektorých prípadoch takmer nemožné. Aj to je dôvod, prečo dopriať autu aspoň 3x v roku ručné umytie. Dôkladné umytie diskov kolies nezvládne žiadna automatická umyvárka.
* Interiér automobilu si tiež zaslúži starostlivosť, či už sa jedná o kožené čalúnenie, textil alebo plastové diely palubnej dosky, použite aspoň 2x do roka ošetrujúce prípravky na dané povrchy. Pravidelné čistenie a impregnácia ochráni materiál pred zostarnutím.
* Svieži vzhľad pneumatík a ich peknú čiernu farbu dosiahnete ich umytím a po vysušení, nanesením prípravku na ošetrenie pneumatík. Natrite len bočnicu pneumatiky.
* Ak máte staršie auto s prednými svetlami z polykarbonátu, ktorý zvykne časom zaoxidovať a zmatnieť, môžete im prinavrátiť pôvodný vzhľad a svietivosť ich rozleštením. Nemusíte kupovať nové svetlá ani jazdiť s osvetlením, ktoré nespĺňa požiadavky na bezpečnú jazdu. Tí zručnejší zvládnu renováciu aj sami, prípadne to zverte firme, ktorá má skúsenosti a vybavenie.
Na čo si dať pozor a čomu sa prípadne úplne vyhnúť?
Ak máte možnosť voľby parkovania, neparkujte auto pod stromami. Nikdy nemáte istotu, či nepríde silná búrka alebo vietor, ktorý odlomí menšiu halúzku, či väčší konár, ktoré môžu poškodiť vaše auto. Rovnako je náročné odstrániť peľ a živicu kvapkajúcu zo stromov. V neposlednom rade je tu aj vtáčí trus, ktorý nielen, že vyzerá zle na každom aute, ale dokáže veľmi silno prischnúť a jeho nešetrným či neodborným odstraňovaním si môžete poškodiť lak. Tiež môže obsahovať kyseliny z tráviaceho traktu, ktoré dokážu povrch laku naleptať a poškodiť. Odstraňujte ho vždy mokrým procesom, šetrne a čo najskôr, aby nemohol dlhodobo pôsobiť na povrch laku. Obzvlášť v letných mesiacoch dokáže veľmi silno zaschnúť a pri čistení bez výrazného zvlhčenia lak doslova šmirgľujete.
* Nepúšťajte stierače vozidla skôr ako sklo auto dôkladne ostriekate ostrekovačmi. Jednak zbytočne deriete gumičky stieračov na sucho a tiež prach a nečistoty spôsobia postupne mikroškrabance na čelnom skle, ktoré budete vidieť najmä v noci, keď sa bude na nich lámať svetlo od pouličných lámp či protiidúcich vozidiel.
* Ak nosíte prstene, obzvlášť na pravej ruke, postupne vám ich kov zničí hlavicu radiacej páky a môže tiež narušiť povrch volantu. Poznám niekoľko automobilov, ktoré majú radiace páky poznačené už po pár tisíc kilometroch.
* Pri nastupovaní do auta najmä na miesto vodiča, dávajte pozor na bočnice sedadla hlavne u modelov, kde sú zvýšené a výraznejšie tvarované. Pravidelné nešetrné nastupovanie obvykle v texaskách s nitmi či kovovými gombíkmi vzadu, dokážu sedadlo veľmi rýchlo poškodiť. Rovnako tiež bundy s ostrými prackami a zipsmi. Pri nastupovaní dosadajte rovno do sedáku sedadla a nie na jeho bočnicu s tým, že sa následne po nej zošuchnete do sedáku. Verte mi, je to len zvyk.
* Pri vystupovaní a nastupovaní nestúpajte na bočné prahy dverí vozidla, kamienky vo vašej podrážke topánok ich poškriabu a po pár mesiacoch budú vyzerať veľmi zle.
* Po dlhšej jazde mimo mesta býva predná časť vozidla doslova obsypaná mŕtvym hmyzom. Nikdy sa nesnažte očistiť ho bez dostatku vody a času šúchaním handričkou. To je cesta ako zničiť lak. Rovnako tiež hmyz, ktorý necháte na prednej časti vozidla dlhodobo, môže spôsobiť trvalé zmeny v laku, viditeľné najmä u tmavých vozidiel. Telá hmyzu obsahujú látky, ktoré lak postupne naleptávajú.
* Pri prevoze väčších tvrdých predmetov s ostrými hranami, použite na ich ochranu deku, či textil aj keď sa nikde nedotýkajú interiéru. Ak je to možné, zaistite ich. Nikdy neviete, kedy budete núdzovo brzdiť, či spravíte nečakaný uhýbací manéver a predmet sa posunie a narazí o čalúnenie dverí, sedačky, prístrojovej dosky, či do vás. Takýto náraz môže zanechať výrazné poškodenie na ktorejkoľvek časti interiéru, v horšom prípade vás zraní.
* Nikdy nevŕtajte do prístrojovej dosky za účelom prichytenia držiaku mobilu, navigácie či handsfree sady. Natrvalo tým poškodíte interiér. Dnes existuje mnoho riešení, ako to vyriešiť bez mechanického zásahu do vozidla.
Týchto pár jednoduchých vecí, ktoré naozaj nestoja takmer nič, môže vo výsledku rozhodovať za pár rokov o tom, ako bude vaše auto vyzerať znútra i zvonka. Nepochybujem o tom, že každý z nás by chcel pri predaji auta, s ktorým sa lúči, obdŕžať čo najvyššiu sumu a práve vzhľad býva pri laickej verejnosti silným rozhodujúcim faktorom. Rozdiel v konečnej cene pri predaji môže byť naozaj výrazný. Veď uznajte sami, asi by vás tiež pri kúpe nenadchol pohľad na auto, pri ktorom máte pocit že to bol otrok bez údržby. Vizáž často napovie o vzťahu majiteľa k autu. Týmto je naša séria článkov na konci a verím, že každý z piatich dielov nášho seriálu, vám môže výrazne zjednodušiť život a údržbu vášho štvorkolesového pomocníka.