Kúpa jazdeného automobilu s automatickou prevodovkou obvykle prináša vyššie riziko porúch ako kúpa jazdenky s manuálnou prevodovkou. V prípade nového auta možné riziká vo veľkej miere pokrýva záruka. To, aké druhy automatických prevodoviek poznáme a aký je princíp ich fungovania, dnes rozoberať nebudem. Zamieram sa na to, ako predĺžiť ich bezporuchové fungovanie a minimalizovať tým neskoršie vysoké výdavky.

Čo je základom pre správne a dlhé fungovanie automatickej prevodovky? 

Prevencia a bod číslo jedna je: Olej
Áno, viem, mnohí už iste počuli tú nešťastnú myšlienku, či vetu: „Olej v automatoch sa nemení, náplň je doživotná“. Och, prosím, navždy to vymažte zo svojich hláv a mechanika, ktorý vás o tomto bude presviedčať, radšej obíďte veľkým oblúkom. Jedine, ak by ste to brali tak, že doživotná znamená, že nevymeníte olej až kým prevodovke neprivodíte, vďaka zanedbanému servisu, predčasné zlyhanie. Moderná automatická prevodovka je zariadenie, ktoré sa svojou zložitosťou vyrovná aj samotnému motoru. Pracuje denne, potrebuje prevádzkovú teplotu, spoľahlivé mazanie, chladenie, aditíva obsiahnuté v olejoch ju chránia pred poškodením. Olejová náplň v nej sa postupne zanáša materiálovými oderkami, chemické zloženie náplne a jej špecifikácie sa postupne menia - degradujú. Samozrejme, smerom k nevyhovujúcim.

Ak už si svoj automat užívate k plnej spokojnosti, doprajte mu nový olej každých cca 60 000 km. Ten, kto auto využíva s vyšším zaťažením, skrátením intervalu rozhodne nič nepokazí. Odporúčam však, aby ste sa s výmenou obrátili na kvalifikovaný servis s dobrými referenciami, pretože technická špecifikácia správnej olejovej náplne je doslova kľúčová k tomu, aby prevodovka dlhodobo fungovala naozaj tak ako má. Výrobcovia prevodoviek používajú vysoko špecifické oleje, ktoré často bežný spotrebiteľ nie je schopný v maloobchodnej sieti vôbec zakúpiť. A preto sa NIKDY nepokúšajte nahradiť konkrétny olej iným, ako typom presne určeným pre vašu prevodovku. Rovnako dôležité je presné množstvo olejovej náplne. Inak sa ľahko môže stať, že si narobíte viac problémov ako osohu. Tiež samotná výmena náplne s ohľadom na typ prevodovky nie je vždy úplne jednoduchá s možnosťou vytiahnuť olejovú náplň na jeden raz až „do dna“. Preto tento úkon radšej prenechajte kvalifikovaným odborníkom, ak nie ste potrebne technicky vybavený a dostatočne zručný.

Pri kúpe jazdenky s automatom odporúčam výmenu olejovej náplne ihneď po zakúpení, pokiaľ nemáte 100% istotu o jej servisovaní.
Dlhší život auta nemusí stáť veľa (III. časť) - automatické prevodovky

Ako sa správať pri jazde k automatickej prevodovke, aby sme jej prácu uľahčili a tým sa postarali o jej dlhší život:
 

* Počas jazdy nevyraďujte do polohy N a neraďte naspäť, ani pri státí na semafore križovatky,

* Nemeňte jazdné režimy z pohybu vpred-D, na pohyb vzad-R, kým auto úplne nestojí. Tento úkon vykonajte s nohou na brzde. Aj minimálny pohyb pri zmene prevodu dáva prevodovke slušne zabrať. Rovnako to platí aj pri zaradení parkovacej polohy-P. Zaraďte ju až keď auto stojí.

* Vyhnite sa prudkým rozjazdom z miesta, ak to nie je nevyhnutné. Za úplný extrém považujem státie jednou nohou na brzde a druhou stlačený plyn s motorom v otáčkach pre snahu o prudkú akceleráciu. Žiaľ, aj s týmto som sa už stretol.

* Zlá pre automatickú prevodovku je tiež situácia ak zapadnete v snehu či v blate a pokúšate sa vyslobodiť auto tzv. rozhúpaním, kedy striedavo preraďujete polohu vpred a vzad v pohybe...

* Netrápte studenú prevodovku požiadavkami na vysoký výkon - otáčky, pokiaľ motor nedosiahne prevádzkovú teplotu.

Rada na záver:  

Akonáhle spozorujete akékoľvek netypické správanie vašej automatickej prevodovky:

* dlhé preraďovanie, 
* vybiehanie otáčok nahor pri preraďovaní, 
* podozrivé zvuky, 
* trhanie pri zmene prevodu, 
* kopanie, 
* trasenie, 

nepodceňujte situáciu a neodkladne navštívte odborný servis. Môže to byť rozhodujúce v tom, že vašej prevodovke pomôžu ešte skôr než príde totálna škoda a účet za opravu vám naženie slzy do očí.

autor: Daniel MIKLÓŠI
autoporadca.sk