Význam správnej olejovej náplne
 

Venujte zvýšenú pozornosť olejovému servisu. Olej je pre motor životne dôležitou kvapalinou:

* zabezpečuje plynulý pohyb všetkých pohyblivých súčiastok motora,
* má čistiacu funkciu, 
* slúži ako chladiace médium.
 

Prvým zásadným problémom je, že motoristi zvyknú jazdiť na maximálny povolený olejový interval, za úplný extrém považujem prekračovanie hranice servisného intervalu aj o niekoľko tisíc kilometrov. Keďže dnešné motory sú dnes výkonnosťou a zložitosťou oveľa ďalej ako v nedávnej minulosti a dosahujú dvoj, či trojnásobné výkony z rovnakého objemu, majú tiež vyššie kvalitatívne požiadavky na mazanie a chladenie.  

Dnešné oleje sú schopné toto zvládnuť, ale len za istých podmienok a do určitého času, resp. kilometrového nájazdu. Svojou prácou v motore:

* znižujú trenie,
* zbierajú kovové oderky z namáhaných komponentov, 
* mažú,
* chladia, napríklad ťažko namáhané turbodúchadlo,
* obsahujú aditíva, ktoré chránia rôzne súčiastky v motore.
 

Jazdením však tieto vlastnosti strácajú.

Viete o tom, že servisný interval na výmenu oleja v príručke automobilu je vlastne maximálne povolený interval?
DLHŠÍ ŽIVOT VÁŠHO AUTA NEMUSÍ VEĽA STÁŤ

Optimálne prevádzkové podmienky vozidla
 

Maximálne povolený interval by ste mali využívať iba vtedy, ak váš automobil jazdí za optimálnych prevádzkových podmienok.

Patria sem:
 
* jazdy na dlhé vzdialenosti s minimom studených štartov, 
* jazdy bez vysokého teplotného a výkonového zaťaženia motora,
* jazdy s prevahou ustálenej rýchlosti - diaľničné presuny apod.

V opačnom prípade výrobca odporúča skrátiť servisný interval na polovicu.


Správny výber oleja
 

Druhou častou chybou je samotný výber oleja. Na trhu sú oleje s množstvom výkonových špecifikácií presne určených pre konkrétne technológie. Väčšina motoristov pozná maximálne číslo na obale určujúce viskozitu oleja ako napríklad 5W-30. To je však žalostne málo. Oveľa dôležitejšie  hodnoty nájdete na zadnej strane obalu, kde vám výrobca vo forme čísel a písmen v kódoch vraví, či je vhodný:

* pre benzínový alebo naftový motor, prípadne oboje, 
* pre motory s filtrom pevných častíc DPF, 
* na mazanie pre motory so vstrekovacím systémom pumpa tryska
  (staršie VW group dieselové motory), 
* pre prípravu palivovej zmesi systémom Common rail, 
* ako klasický alebo ľahkobežný olej, pre ktorý musí byť motor priamo skonštruovaný výrobcom
  a pod. Žiaľ, často sa na toto nehľadí ani v servisoch, čím prichádza k predčasnému opotrebeniu   komponentov a následným poruchám. 

Presnú špecifikáciu oleja vhodného pre váš automobil nájdete vždy v manuáli vozidla.
fuchs 5W 30 motorovy olej

V poslednom čase sa vyskytol ešte jeden problém, žiaľ, už aj motorové oleje sa objavujú na trhu ako falzifikáty, poväčšine nesú meno zvučných značiek a sú na trhu v baleniach takmer na nerozoznanie od originálov a za veľmi lákavé ceny. Majú však jeden zásadný problém. Ich kvalitu, zloženie a technickú špecifikáciu nikto negarantuje. To znamená, že za pár ušetrených eur si nalejete do motora ťažko identifikovateľnú kvapalinu. Kupujte preto oleje len z overených zdrojov.

Ak chcete vášmu autu predĺžiť život, skráťte výmenný interval o polovicu oproti maximálnemu povolenému, dodržujte technickú špecifikáciu olejov, nakupujte len z overených zdrojov 
a dodávateľov a nezabudnite, že spolu s olejom sa vždy mení aj olejový filter.

A posledná dôležitá informácia znie: nezaťažujte studený motor vysokými otáčkami a nechcite od neho plný výkon, kým nedosiahne prevádzkovú teplotu, lebo práve tu hrá olej významnú úlohu. Svoje mazacie schopnosti v plnom rozsahu dosahuje až pri prevádzkových teplotách, kedy chráni motor a jeho súčasti pred výrazným opotrebením a poškodením.
 

Daniel Miklóši
Autoporadca
www.autoporadca.sk