Význam správnej olejovej náplne
Venujte zvýšenú pozornosť olejovému servisu. Olej je pre motor životne dôležitou kvapalinou:
* zabezpečuje plynulý pohyb všetkých pohyblivých súčiastok motora,
* má čistiacu funkciu,
* slúži ako chladiace médium.
Prvým zásadným problémom je, že motoristi zvyknú jazdiť na maximálny povolený olejový interval, za úplný extrém považujem prekračovanie hranice servisného intervalu aj o niekoľko tisíc kilometrov. Keďže dnešné motory sú dnes výkonnosťou a zložitosťou oveľa ďalej ako v nedávnej minulosti a dosahujú dvoj, či trojnásobné výkony z rovnakého objemu, majú tiež vyššie kvalitatívne požiadavky na mazanie a chladenie.
Dnešné oleje sú schopné toto zvládnuť, ale len za istých podmienok a do určitého času, resp. kilometrového nájazdu. Svojou prácou v motore:
* znižujú trenie,
* zbierajú kovové oderky z namáhaných komponentov,
* mažú,
* chladia, napríklad ťažko namáhané turbodúchadlo,
* obsahujú aditíva, ktoré chránia rôzne súčiastky v motore.
Jazdením však tieto vlastnosti strácajú.
Viete o tom, že servisný interval na výmenu oleja v príručke automobilu je vlastne maximálne povolený interval?
Optimálne prevádzkové podmienky vozidla
Maximálne povolený interval by ste mali využívať iba vtedy, ak váš automobil jazdí za optimálnych prevádzkových podmienok.
Patria sem:
* jazdy na dlhé vzdialenosti s minimom studených štartov,
* jazdy bez vysokého teplotného a výkonového zaťaženia motora,
* jazdy s prevahou ustálenej rýchlosti - diaľničné presuny apod.
V opačnom prípade výrobca odporúča skrátiť servisný interval na polovicu.
Správny výber oleja
Druhou častou chybou je samotný výber oleja. Na trhu sú oleje s množstvom výkonových špecifikácií presne určených pre konkrétne technológie. Väčšina motoristov pozná maximálne číslo na obale určujúce viskozitu oleja ako napríklad 5W-30. To je však žalostne málo. Oveľa dôležitejšie hodnoty nájdete na zadnej strane obalu, kde vám výrobca vo forme čísel a písmen v kódoch vraví, či je vhodný:
* pre benzínový alebo naftový motor, prípadne oboje,
* pre motory s filtrom pevných častíc DPF,
* na mazanie pre motory so vstrekovacím systémom pumpa tryska
(staršie VW group dieselové motory),
* pre prípravu palivovej zmesi systémom Common rail,
* ako klasický alebo ľahkobežný olej, pre ktorý musí byť motor priamo skonštruovaný výrobcom
a pod. Žiaľ, často sa na toto nehľadí ani v servisoch, čím prichádza k predčasnému opotrebeniu komponentov a následným poruchám.
Presnú špecifikáciu oleja vhodného pre váš automobil nájdete vždy v manuáli vozidla.
V poslednom čase sa vyskytol ešte jeden problém, žiaľ, už aj motorové oleje sa objavujú na trhu ako falzifikáty, poväčšine nesú meno zvučných značiek a sú na trhu v baleniach takmer na nerozoznanie od originálov a za veľmi lákavé ceny. Majú však jeden zásadný problém. Ich kvalitu, zloženie a technickú špecifikáciu nikto negarantuje. To znamená, že za pár ušetrených eur si nalejete do motora ťažko identifikovateľnú kvapalinu. Kupujte preto oleje len z overených zdrojov.
Ak chcete vášmu autu predĺžiť život, skráťte výmenný interval o polovicu oproti maximálnemu povolenému, dodržujte technickú špecifikáciu olejov, nakupujte len z overených zdrojov
a dodávateľov a nezabudnite, že spolu s olejom sa vždy mení aj olejový filter.
A posledná dôležitá informácia znie: nezaťažujte studený motor vysokými otáčkami a nechcite od neho plný výkon, kým nedosiahne prevádzkovú teplotu, lebo práve tu hrá olej významnú úlohu. Svoje mazacie schopnosti v plnom rozsahu dosahuje až pri prevádzkových teplotách, kedy chráni motor a jeho súčasti pred výrazným opotrebením a poškodením.
Daniel Miklóši
Autoporadca
www.autoporadca.sk