Portál Topspeed.sk sa jazdeným autám venuje už pomerne dlho, pri ich výbere sa však jeho redaktori nikdy prioritne nezameriavali na cenu a už vôbec nie na autá, ktoré si pri troche šťastia dokážete kúpiť za jeden plat. Že sú dnes autá lacnejšie než kedykoľvek predtým, je asi každému jasné, s ich pribúdajúcim množstvom na trhu jazdeniek sa však atmosféra ich predaja stáva dosť neprehľadnou a trh zaplavujú aj vraky, ktorým vystaví STOP-ku najbližšia STK a EK. Napriek tomu z tŕnia občas vykukne ruža a aj medzi tými najlacnejšími autami dokážete objaviť spoľahlivé a nenáročné vozidlo, ktoré vám pri správnej údržbe dokáže nejaký ten rok ešte oddane slúžiť.
Buďte realisti
Najväčšou prekážkou v hľadaní nášho štvorkolesového hrdinu za jeden plat, sme často práve my sami. Presnejšie povedané, príliš prehnané nároky na výkon, vek auta, jeho veľkosť, druh paliva a v neposlednom rade na jeho cenu. Skrátka, vysnívame si niečo a nie sme ochotní akceptovať skutočnosť, že hľadané auto za túto cenu nezoženieme. Mnohí sú dokonca takí blázni, že radšej podľahnú sebaklamu, že to lacné auto, ktoré v inzeráte konečne našli, je ich životnou príležitosťou a radšej kúpia vrak, akoby sa vyrovnali s tým, že musia zo svojich nárokov spustiť (s týmto mám aj ja osobnú skúsenosť). Práve toto uvažovanie pritom nahráva podvodníkom, ktorí sa radi priživia na nedočkavých či naivných ľuďoch. Stačí si otvoriť akýkoľvek inzertný portál a razom na vás „vypadne“ toľko super lacných a naoko výhodných ponúk, že sa v tom pomaly začne strácať aj odborník. Ako z toho von? Nepodľahnúť emóciám, vychladnúť a do procesu uvažovania zapojiť logické myslenie.
Chceli by ste Passat? Verím vám, skúste však zľaviť zo svojich nárokov a za rovnaké peniaze zoženiete Polo v násobne lepšom technickom stave.
Staršie neznamená zlé
Zo všetkého najskôr si treba uvedomiť, na čo konkrétne auto potrebujem. Ak sa s ním hodlám presúvať len na kratšie vzdialenosti, naozaj nám lepšie poslúži menšie benzínové než naftový minivan. Navyše, čím je technika jazdeného auta zložitejšia či unavenejšia, tým viac budeme musieť do auta v priebehu života u nás investovať. A viete si predstaviť, čo všetko sa dokáže na aute kaziť? Z vlastnej skúsenosti vám poviem, že všetko. Aj to, o čom ste ani len netušili, že v tom aute vôbec je. Kto teda hľadá Auto za jeden plat, mal by byť predovšetkým skromný a nemať veľké oči.
Auto bez investícií?
V mnohých inzerátoch nájdete hlášky „bez ďalších investícií“, „len sadnúť a jazdiť“ alebo obligátnu a donedávna extrémne populárnu „auto po staršom pánovi“. Vážení, každé auto je „bez ďalších investícií“, otázkou je, dokedy? Aj výraz „sadnúť a jazdiť“ je úsmevný, aj tu totiž vo vzduchu visí otázka „ale dokedy?“. Ani zuby si v podstate nemusíme umývať a ručím vám za to, že vám do druhého dňa nevypadnú. Ale jedného dňa bez tých zubov určite zostanete a zaručene to bude podstatne skôr, než keby ste si ich pravidelne umývali. A tak je to aj s autami – nevyhnutne vyžadujú pravidelnú údržbu. A čím sú staršie, tým dôraznejšiu. Paradoxne je to úplne naopak a s pribúdajúcim vekom sa o auto staráme stále menej a menej.
Aj vo svete jazdených áut platí, že čím škaredšie auto je, tým lacnejšie ho dokážete kúpiť. V súvislosti s týmto tvrdením určite každého napadne Fiat Multipla, svojho "Shreka" však postavili aj Japonci - Toyota Yaris Verso vyzerá ako vred, ale je nádherne praktická, vydrží neskutočne veľa a ak na nejakú narazíte, majiteľ vám pomaly zaplatí za to, aby si ju odviezli.
Niektoré jazdia lepšie, než tie nové
Na záver uvedenia do problematiky lacných jazdených aut spomeniem ešte jeden dôležitý fakt. Mnohí žijú v presvedčení, že staré autá majú podstatne horšie jazdné vlastnosti, než nové autá, ich svetlá poriadne nesvietia, stierače nedokážu stierať v silnom daždi a ich výkon na dnešnú premávku nestačí. Často to nie je pravda, len ich unavená technika nedostala potrebný servis a stali sa z nich len vyblednuté tiene svojho pôvodného JA. Viete si predstaviť, ako jazdí Alfa Romeo 166 s podvozkom v TOP stave? Alebo čo dokáže na ceste Ford Focus prvej generácie, keď je technicky v poriadku. Dobrým príkladom je aj Škoda Felicia. Že to neťahá a nedrží na ceste? Vážení, tak to ste nesedeli v zachovalom exemplári s poslednou evolúciou motora 1.3 MPi a špičkovo zrenovovaným podvozkom.
Aby ste objavili pôvodné schopnosti starších áut, musia byť v dobrom technickom stave. Alfa Romeo 166 je typickým príkladom toho, že čím lepšie to auto jazdilo ako nové, tým horšie jazdí, ak zostarne a majiteľ neinvstuje do údržby jeho podvozku.
Jediné, v čom ťahajú za výrazne kratší koniec, je bezpečnosť (aktívna, aj pasívna). Vývoj letí míľovými krokmi dopredu a nové autá sú dnes naozaj podstatne ďalej. Ani to však neznamená, že v staršom aute idete automaticky v ústrety smrti. Jednoducho treba zmeniť prístup k šoférovaniu a poriadne sa sústrediť. Lenže to by sme mali aj v tých nových, že? Keď to trochu pritiahnem za vlasy, staršie auto z nás urobí obozretnejších, predvídavejších a paradoxne bezpečnejších vodičov.
Dosť bolo teoretizovania, štartujeme krátky seriál Auto za jeden plat (dali sme si limit 1000 €) v ktorom sa nám možno podarí objaviť čaro sveta lacných áut. Nabudúce začneme rebríčkom našich vytipovaných hrdinov, ktorých si postupne podrobnejšie rozoberieme. A keď sa vám to bude páčiť, môžeme neskôr poskočiť aj do vyšších kategórií. Tešíme sa na akékoľvek vaše podnety, pripomienky a najmä osobné skúsenosti, ktoré so staršími autami máte.