Svieti vôbec?
Áno, zdá sa to ako fráza, ale stále platí a mnohí vodiči ju stále prehliadajú. Kontrola funkčnosti osvetlenia je jednou z najdôležitejších úloh údržby vozidla z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky. Kontrolujeme funkčnosť svetlometov, a to nielen hlavných svetiel a smeroviek, ale aj zadných a brzdových svetiel. Kto v noci nesvieti, akoby neexistoval. Tí, ktorým svieti len jeden predný svetlomet, sú často mylne považovaní za motocyklistov.
Svieti správne?
Výmena halogénových autožiaroviek je u mnohých značiek automobilov problematická alebo prinajmenšom časovo náročná. Pri mnohých modeloch je na výmenu žiarovky potrebné demontovať celý svetlomet. A pri každej manipulácii so svetlometom sa mierne zmení optika osvetlenia celého vozidla. Samotnou výmenou žiaroviek teda naša starosť o osvetlenie vozidla zďaleka nekončí. Ak na vozidle svietia všetky žiarovky, neznamená to, že je všetko v poriadku. V ideálnom prípade si po každej výmene žiaroviek alebo aspoň raz ročne necháme svetlomety odborne nastaviť a skontrolovať v servise pomocou regloskopu, ktorý 99 % vodičov doma nemá. A len správne nastavené svetlomety vám umožnia včas rozpoznať prekážky na ceste, nebezpečenstvo alebo neobvyklé dopravné situácie.
Vidí správne?
Vodiči by si mali dať z času na čas skontrolovať zrak u oftalmológa alebo optometristu. Ani tie najlepšie žiarovky a správne nastavené svetlomety nám nepomôžu, ak máme zlý zrak.
Silné autožiarovky?
Mnohí vodiči v snahe zlepšiť výhľad z auta neváhajú kúpiť a používať veľmi výkonné, avšak nehomologované žiarovky, určené len pre off-road použitie. Tým ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky, ale aj seba, pretože pri poistnej udalosti poisťovňa neváha znížiť poistné plnenie, v prípade použitia nehomologovaných zdrojov. Takže silné autožiarovky áno, ale len do správne nastavených svetlometov a len tie, ktoré sú schválené pre daný typ auta a pre bežnú prevádzku. V súčasnosti je jednou z najsilnejších a najjasnejších halogénových autožiaroviek Osram Night Breaker 200. Vďaka špičkovej technológii dosahujú tieto žiarovky vysoký svetelný výkon. Sú až trikrát jasnejšie a poskytujú až o 20 % belšie svetlo, než vyžadujú zákonné požiadavky. Ich svetelný kužeľ dosahuje dĺžku až 150 metrov.
LED retrofity?
LED retrofity sú LED svetelné zdroje, ktoré nahrádzajú pomocné a signálne žiarovky automobilov, ako aj žiarovky v hlavných svetlometoch. Ide o nehomologované výrobky, takže ich možno legálne používať len na osvetlenie interiéru vozidla alebo pre off-road (mimo pozemné komunikácie). Hoci LED retrofity od renomovaných výrobcov dosahujú vynikajúce svetelno-technické parametre, stále im na domácom trhu chýba homologizácia vo vonkajšom osvetlení vozidiel. V niektorých okolitých krajinách (Nemecko, Rakúsko) sa už podarilo legalizovať používanie LED žiaroviek (retrofitov) aj v predných svetlometoch namiesto halogénových žiaroviek pre určité typy automobilov. Tieto zdroje sú výkonné, majú veľmi dlhú životnosť a vynikajúce parametre osvetlenia. Naša legislatíva však, bohužiaľ, ich používanie oficiálne nepovoľuje, preto ich použitie starostlivo zvážte.
Ďalšie pravidlá?
Jedným zo základných pravidiel je, že kvalitné, správne a homologované žiarovky do svetlometov kupujeme a vymieňame v pároch. To znamená, že ak jedna žiarovka prestane fungovať, automaticky sa vymení žiarovka v druhom svetlomete. Je totiž veľmi pravdepodobné, že čoskoro prestane fungovať aj druhá žiarovka. Okrem toho žiarovky počas svojej životnosti postupne strácajú intenzitu a blednú. Aby obe žiarovky svietili rovnako jasne, mali by sa vymeniť súčasne. Preto sa odporúča mať pri sebe pár náhradných a vhodných autožiaroviek.
Pri výmene žiaroviek sa nedotýkajte ich sklenenej banky. Mastnota a nečistoty na žiarovke bránia správnemu rozptylu tepla a nerovnomerne rozložené tepelné zaťaženie môže viesť k skráteniu životnosti. Ak stále musíte meniť žiarovky častejšie ako zvyčajne, dajte si skontrolovať elektroinštaláciu. Zle nastavený regulátor napätia alebo palubné prepätie môžu rapídne skracovať životnosť žiaroviek, najmä tých s veľmi vysokým svetelným výkonom.
Počas jazdy je povinné svietiť. Svetlomety sa však nezapínajú automaticky na všetkých vozidlách, preto je dobré vždy pred jazdou skontrolovať, či sú svetlá zapnuté. Okrem toho väčšina vozidiel s automatickým denným svietením má zapnuté len predné svetlá, zadná časť vozidla nie je osvetlená. Vďaka tomu je vozidlo napríklad v silnom daždi doslova neviditeľné zo zadného pohľadu!
Užívajte hmlové svetlá vždy, keď je to nutné. Teda za hmly, hustého dažďa alebo pri silnom snežení. Nezabudnite ich vypnúť, keď tieto podmienky pominú. Svetlo z týchto svetiel je za normálnej viditeľnosti príliš ostré a môže spôsobovať nepríjemné oslnenie. Nezneužívajte ich na zaistenie silnejšieho svetelného výkonu. Namiesto nesprávneho použitia hmlových svetiel za dobrej viditeľnosti radšej spomaľte.
A nezabúdajte, že bezpečná jazda sa začína čistými sklami auta, ako aj čistými a nepoškriabanými sklami svetlometov a správnymi okuliarmi pre vodičov s rovnako čistými sklami!