0, Nejazdite na nej
Ok, ide o žart. :) Mnohí vodiči však nemajú CVT v láske, pretože pri trochu rýchlejšej jazde nepracuje úplne ideálne. Prvým dôvodom je nepresvedčivá dynamika (minimálne ta pocitová) a druhým, zásadnejším, je zvukový prejav. Mnohé automobily s prevodovkou CVT totiž pripomínajú hlukom pod akceleráciou mixér alebo vysávač. CVT so simulovanými prevodmi však týmto neduhom netrpia.
1, Nevyraďujte do neutrálu počas jazdy
Niektorí vodiči počas jazdy vyraďujú do neutrálu. Pokiaľ jazdíte na nejakom veteráne s karburátorom, tak to môže dávať zmysel. Pri jazde s modernejším vozidlom so vstrekovaním však existuje len zopár situácií, kedy je vhodnejšie vyradiť, než mať zaradený rýchlostný stupeň. Šetrenie paliva teraz nechajme tak. Rovnako ako pri klasických automatoch, aj CVT prevodovky nemajú radi zmeny režimov P, R, N a D počas jazdy. Samotné vyradenie do N nie je takým veľkým problémom, horšie je to však s následným radením do D. CVT prevodovky na podobné zaobchádzanie nie sú dimenzované a ak sa hráte s prevodovkou počas jazdy, tak ju rýchlejšie opotrebujete. Jednoducho, nechajte počas jazdy zaradené D. Navyše pokiaľ máte hybrid s eCVT tak sa vyradením do N pripravujete o rekuperáciu energie.
2, Nevyraďujte do neutrálu na križovatke
Vyradzovanie do N pri státi na križovatke je úplne zbytočné, podobne ako v prípade klasického automatu. Pokiaľ vaša CVT využíva spojku, tak ju odpojí automaticky. V prípade meniča krútiaceho momentu bude v ňom minimálne napätie, ktoré nie je pre funkčnosť prevodovky škodlivé. Neustále vyraďovanie teda nedáva zmysel.
3, Nedržte auto v kopci pomocou plynu
Najmä ak máte prevodovku so spojkou, pretože v tom prípade ju zbytočne opotrebujete. Ak máte menič krútiaceho momentu tak je to akceptovateľné, ale prečo by ste to robili? Na držanie v kopci už aj tak dávno vymysleli brzdový pedál.
4, Neraďte z N do D pri vysokých otáčkach
Pre mňa trochu nepochopiteľný bod, ale zjavne existujú ľudia, ktorí to dokážu. Vytočiť motor na N a potom zaradiť D nie je pre komponenty prevodovky z pohľadu životnosti úplne ideálne. Toto nerobí dobre ani klasickému hydrodynamickému automatu a špeciálne nie CVT, ktoré sú o niečo menej odolné.
5, Neraďte P alebo R pred úplným zastavením
Áno, už sme písali o tom, že zmenu režimov by ste mali vykonávať len počas státia. Radenie parkovacieho režimu P je však špecifické tým, že aktivuje parkovaciu západku, ktorá zabráni otáčaniu prevodovky a teda aj pohybu vozidla. Je logické, že pokiaľ tak vykonáte počas jazdy, na západku vytvoríte veľký tlak a tá sa môže zlomiť. Dobrou správou je, že moderné automaty to väčšinou už nedovolia. Rovnako ako radenie spiatočky počas pohybu dopredu. Z rovnakého dôvodu výrobcovia neodporúčajú nechávať auto v kopci stáť len v režime P. Malá západka nie je dimenzovaná na to, aby držala ťažké auto v kopci. Na to slúži ručná brzda.