Poviete si, čo je na tom také zložité, že? To predsa musí zvládnuť každý. Opak je pravdou, pre mnohých vodičov je Jazda v noci doslova nočnou morou. Má totiž svoje špecifiká a najmä slabší vodiči z nej majú husiu kožu. Viac ako kdekoľvek inde tu platia poučky o sústredení a dobrej kondícii. Náročné sú najmä dlhé nočné jazdy, občas nám však dajú zabrať aj krátke presuny nočnou krajinou. Čo robiť, aby sme to zvládli a ešte sa pritom cítili uvoľnene?
Pozor na únavu
Ľudské telo pracuje v 24-hodinových cykloch, ktoré sú výrazne ovplyvnené striedaním svetla a tmy. Podľa toho sa nám v tele mení úroveň hormónov a chemických látok udržujúcich našu bdelosť. Starajú sa aj o to, že nás počas tmy jednoducho „vypnú“ a ráno opäť zobudia. To je skrátka príroda a jej pravidlá sa obchádzať nedajú. Téma okolo únavy je celkovo dosť zložitá, druhá vlna náporu na našu bdelosť totiž prichádza poobede (a aby to nebolo také jednoduché, "montuje" sa do toho aj kvalita a množstvo stravy). Čo je nepríjemné, únava prichádza nepozorovane, vyvoláva hmlu pred očami, zúženie periférneho videnia, zníženie pozornosti a čo je asi najdôležitejšie, výrazne spomaľuje naše reakcie. Spomínam to hneď na začiatku článku, pretože oddýchnutý a sústredený vodič je pre jazdu v noci alfou a omegou (o „boji“ s únavou by sa dal napísať ďalší samostatný článok). Skrátka, ak nie je vodič dobre oddýchnutý, sú všetky ostatné odporúčania na nič.
Čisté okno, aj svetlá
Extrémne dôležité je mať čisté čelné okno. Nielen z vonkajšej strany, ale najmä zvnútra. Na tenkom filme nečistôt (dostanú sa tam najmä z výduchov vetrania) sa totiž rada zdržiava vlhkosť, ktorá sa mení na zahmlené okná. A kým cez deň nemusíme drobné zahmlenie okna vnímať, večer sa prejavuje nepríjemným lámaním svetla protiidúcich áut a zhoršenou viditeľnosťou. Pred nočnou jazdou si preto dobre očistite a osušte čelné okno najmä zvnútra.
Aj pre skúsených vodičov je veľmi náročná nočná jazda po mokrých tmavých cestách. Čierny asfalt pohlcuje svetlo a vyvoláva dojem slabo svietiacich svetiel.
Dôležité sú aj čisté svetlomety. Ak máte auto bez ostrekovačov, počas dlhšej nočnej jazdy po mokrých cestách zastavte a z času na čas očistite hlavné svetlomety. Možno vás prekvapí, ako výrazne nečistoty medzičasom znížili ich výkon. O dobrom nastavení svetiel hádam ani nemusím písať.
Pri autách bez ostrekovačov svetiel treba z času na čas svetlá očistiť. Najmä pri dlhšej nočnej jazde po mokrých cestách.
Držte sa čo najďalej od krajnice
Rada, ktorá platí vždy pri jazde za zníženej viditeľnosti. Čím ďalej od krajnice pôjdete, tý viac času získate na reakciu. Nie je nič horšie, ako uprostred noci stretnúť neosvetleného chodca alebo cyklistu. Ale pozor, znova pripomínam, aby ste si strážili aj stred vozovky, sledovali premávku v protismere a včas sa uhýbali protiidúcim vozidlám, prípadne ambicióznym neosvetleným cyklistom v protismere.
Včas prepínajme svetlá
Ak vidíme, že sa spoza horizontu blíži auto, včas prepnite diaľkové svetlá na tlmené. Zabránite tak oslneniu vodiča v protismere na horizonte. To je veľká nevýhoda súčasných áut s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, ich senzory totiž najskôr potrebujú dostatočný svetelný impulz z protismeru, až potom stlmia. Ak už takéhoto vodiča s automatickými svetlami stretnete (a nebodaj mu asistent nefunguje tak ako má, čo je častý prípad), nepozerajte sa pri míňaní áut do jeho svetiel. Radšej si kontrolujte pravú krajnicu a vnímajte ho len periférne. Ak aj jazdíte s asistentom diaľkových svetiel, kontrolujte ho a ak máte pocit, že nereaguje, prepnite svetlá zaňho (automatické diaľkové svetlá pravidelne oslňujú najmä vodičov autobusov a nákladných vozidiel jazdiacich na diaľnici v protismere).
Ak vás oslní vodič v protismere, nikdy sa nepozerajte priamo do svetiel. Dôležité je aj v takých momentoch sledovať skôr pravú krajnicu.
Pozor na „jednookých“
Ak stretávame v protismere motocykel, vždy počítajme s tým, že to nakoniec nemusí byť to, čo si myslíme. Neraz sa pár metrov pred nami motorka nakoniec zmení na auto s nefunkčným ľavým stretávacím svetlom. Buďme pripravení, nech potom nezmätkujeme pri náhlom vyhýbacom manévri.
Sledujte aj okolie cesty
Veľmi dôležité pravidlo. Nepozerajme len na osvetlenú časť cesty, ale aj do polotmy tesne za okrajmi svetelného kužeľa svetiel. Tu majú obrovskú výhodu vodiči s halogénovými svetlami, ktoré robia prechod medzi svetlom a tmou postupným a dobre sa v ňom odrážajú oči zveri, prípadne iné predmety. Silné vlastné LED svetlomety naopak dokážu vodiča v určitých prípadoch dokonca oslniť (napr. silným odrazom od reflexných dopravných značiek) a ostrým prechodom medzi svetlom a tmou zapríčiňujú jav, keď nevnímate nič za osvetlenou časťou cesty. Aj vývoj LED svetlometov ide našťastie rýchlo dopredu a výrobcovia ich dnes dokážu urobiť tak, že osvetľujú mimoriadne široký priestor (najmä adaptívne a matrixové LED).
Sledujte aj okolie auta v tme. Môže sa tam ukrývať napríklad zver, či iné nečakané prekážky.
Nakoniec znova zopakujem to najdôležitejšie, ak cítite prvé známky únavy, kašlite na to, zastavte a oddýchnite si. Nehovorím, že si vždy musíte na 10 – 15 minút zdriemnuť, postačí aj vystúpiť z auta, poriadne sa nadýchať a narovnať chrbticu. Práve v ohnutej chrbtici totiž tkvie viac problémov so sústredením, než ste si možno mysleli. A ak sa na to necítite, pokojne zmiernite tempo jazdy a jazdite pomalšie. Radšej v cieli trochu meškať, ako neprísť vôbec.