Tentoraz sa nebudeme baviť o zvládaní šmyku, jeho rôznych druhoch, či o tom, ako v bezpečí predriftovať cestu z domu do práce. Kdeže, toto je vyššia škola jazdy, ktorú už takmer nikto nezvláda a keď sa tak pozerám na to, čo na cestách dorábajú dnešní vodiči, mám pocit, že je rozumnejšie ich tým vôbec neprovokovať. Tiež len malej skupine z nich dochádza, ako sú vlastne konštruované a nastavené súčasné autá. Tie totiž šmykom predchádzajú a nie sú nastavené tak, aby aktívne jazdili bokom. Takže o čo ide? Jazdiť skôr plynulo, bezpečne a tak, aby ste sa do šmyku ani nedostali. A vyhýbať sa najmä týmto piatom zlozvykom.
1. jazda s neočisteným autom
Priznajme si to, sme pohodlní. Poznáte to, prídete ráno k autu, celí premrznutí a to, na čo máte v tej chvíli najmenšiu chuť, je jeho čistenie od snehu. Lenže inak to nejde, treba vybrať ruky z vreciek, zhrabať z auta sneh, očistiť svetlá a najmä oškriabať okná. Áno, aj tie bočné, najmä na tie zadné bočné mnohí kašleme, pritom sú v meste veľmi dôležité. Bez nich strácame rozhľad o dianí okolo auta. A verte, že sa za jazdy samy neočistia. Mimochodom, jazda so snehom na streche či kapote je dnes už na pokutu. Ak je sneh mokrý a ťažký, dokáže sa po zabrzdení zosunúť na stierače čelného okna a pekne ich pozohýbať. Zažil som to a verte, že v tej chvíli by ste si pre vlastnú lenivosť najradšej vytrhali vlasy.
Ranný pohľad na zasnežené auto nikoho nepoteší, pred jazdou ho však treba celé očistiť. Kvôli bezpečnosti aj ako prevencia pred pokutou, ktorá vám za jazdu s neočisteným autom hrozí.
2. Plný plyn to vyrieši?
Potrebujete sa ráno dostať zo záveja, no hnacie kolesá sa len bezmocne pretáčajú na mieste? Ajaj, čaká vás práca navyše. Ideálne je vystúpiť a odhrabať spred kolies natlačený sneh. Spred všetkých, je jedno, či sú hnané alebo hnacie. Je zaujímavé, že aj keď túto teóriu všetci ovládame, aj tak to najskôr skúsime plným plynom, však? A potom znova. A znova. Priatelia, keď sa nám už nechce vystúpiť, poradím pridávať len opatrne a snažiť sa skôr auto rozkývať, nech si pod kolesami „vybuduje“ čo najdlhšiu rozjazdovú trasu. A určite nenechať pretáčať hnacie kolesá veľmi dlho na mieste. Extrémne to škodí premrznutému diferenciálu, ktorý nie je postavený na veľký rozdiel otáčok medzi pravým a ľavým kolesom. Len pre zaujímavosť, dobre si preštudujte návod na obsluhu vášho auta, v niektorých nájdete vetičku o tom, že prešmykovať na jednom mieste môžete 20 sekúnd a potom treba nechať diferenciál zasa chvíľku oddýchnuť. Nie je to sranda, ak sa vám kvôli tomu časom „rozskočí“ diferenciál, z účtu za jeho servis sa zbláznite, to vám garantujem.
3. „Loebovia“, netrhajte volantom
Chápem, že sú lepší aj horší šoféri. Ani tí najväčší machri za volantom dnešných áut by však na klzkých vozovkách nemali ťahať za „ručnú“ brzdu, všelijako si volantom „rozhadzovať“ zadok auta, pribrzďovaním pred zákrutou prenášať hmotnosť na predné kolesá v domnienke, že ju následne efektne prejdú bokom a pod. Toto by si dokonca zaslúžilo osobitný článok, teraz je však dôležité vedieť, že elektronika dnešných aut je nastavená na čo najstabilnejšiu jazdu „čistou“ stopou. To je dôležité vedieť, ak jej totiž budete do jazdy „kecať“ práve tým priťahovaním ručnej brzdy, len jej to komplikujete a potom vyvedie niečo, s čím vôbec nepočítate. Takže „Loebovia“ pohov, na normálnych cestách v čistej stope, jasné?
Klzká cesta si vyžaduje delikátny prístup. Nesprávajte sa za volantom, ako keby ste sa doma hrali rallye na hernej konzole. V reálnom živote neviete ísť celé kolo odznova. Ak raz vyletíte z cesty, nestačí stlačiť "reset".
4. Ja vidím, to musí stačiť. Nestačí!
A zasa tie svetlá, večný problém. Pri jazde po zasnežených cestách nie je od veci prepnúť denné svietenie na stretávacie svetlá (niektoré dámy tomu, neviem prečo, hovoria „veľké svetlá“). Za autom sa totiž počas jazdy často víri sneh a ten dokáže doslova „zasnežiť“ celý zadok auta, ktorý následne opticky splynie s okolím. Rozsvietené zadné svetlá dokážu tento nepríjemný efekt aspoň čiastočne eliminovať.
Jazda po čerstvo zasneženej ceste zmení zadok vášho auta na snehovú guľu, ktorá rýchlo splynie s okolím.
5. Nelepte sa mu na zadok
O tomto zlozvyku by som vedel písať dlhé hodiny. A nie je špecifikom len zimnej premávky, na zadky sa nám ostatní vodiči „lepia“ celý rok. V zime je to však ešte nebezpečnejší jav. Ak spočítame už tak chabý postreh mnohých dnešných vodičov rozptyľovaných dotykovými displejmi palubných systémov či vlastných mobilov s podpriemernou trakciou na zasneženej či ľadom pokrytej ceste, sme krok od nehody. Navyše, čím bližšie za autom pred nami jazdíme, tým menší máme rozhľad o situácii pred ním. V zime treba skrátka zväčšiť rozostupy medzi autami a sústredenejšie sledovať dianie ďaleko vpredu. A nehanbite sa pri náznaku nebezpečenstva aktivovať výstražné smerovky. Možno si tým ušetríte rozbitý zadok vlastného auta.
Svietiace zadné svetlá zvyšujú na zasnežených cestách bezpečnosť. Ak ich rozsvietite, rozhodne nič nepokazíte.