Aj keď sú nasledovné dáta z USA, dá sa predpokladať (ako v mnohom doposiaľ), že podobný vývoj ako tam, bude skôr či neskôr aj u nás. V Severnej Amerike si v roku 1995 menilo olej samo 65 % majiteľov áut. O tucet rokov neskôr, v roku 2007, to bolo viac než presne naopak. Až 70 % domácností si dá vymeniť olej u špecialistov. K r2020 si dá vymieňať olej až 87 % vodičov.
Dni vyhŕňania rukávov a ochoty zašpiniť sa sú, zdá sa, preč. Alebo nie? Predsa len, je tu hneď niekoľko nových problémov. Nemáte sa ako rozumne zbaviť starého oleja. Nedokážete elektronike v aute povedať, že ste olej vymenili a pri dnešných preplnených uliciach je človek rád, keď dokáže zaparkovať a nie to ešte má k dispozícii jamu, či zdvihák...
Chlapov kedysi bavilo servisovať si auto. Boli hrdí na to, že nie so všetkým musia do autoservisu, či dokonca za susedom. Novšie generácie chalanov narodených v 90. rokoch to vôbec nezaujíma. Nevedia ako funguje spaľovací motor, nerozumejú mechanike ako ich otcovia. Zaujíma ich ako sa čo najrýchlejšie dostať z A do B, ako a kam cestovať a ako rozumieť svojmu chytrému telefónu.
Tínedžeri nemajú potuchy ako vymeniť koleso
Nedávny prieskum v USA ukázal, že dvaja z troch tínedžerov nemajú potuchy ani o povinnostiach vodiča, ktoré skúšajú v autoškole. Napríklad ako vymeniť koleso, ako nakáblovať batériu, nie to ešte ako meniť olej v motore. Znamená to teda, že sa online predajcom motorových olejov blížia ťažké časy? Nie celkom a nie nevyhnutne. Ekonomický vývoj predaja olejov online má tento rok celosvetovo vzrásť o 2,3 %. V Európe a v USA je vzrast síce nebadateľný, no neklesá. Ázia zaznamenáva 3,3 % rast. To nás na Slovensku a v Čechách veľmi zaujímať nemusí, však?
Ak sú vyhliadky jasné a mladšími vodičmi dané, ako je možné, že predaje olejov online neklesajú? Pretože je tu stále väčší podiel majiteľov áut, ktorým na ich aute záleží. Tí sú schopní nakupovať olej aj častejšie. Odborníci odhadujú, že 15 - 20 % z predaja motorových olejov sa v EÚ bude realizovať online.
Kto teda bude naďalej nakupovať olej online ako koncový zákazník s perspektívou vlastnej výmeny doma? Najväčšou skupinou budú autičkári, ktorí sa o svoje mašiny starajú radi sami. Nemalou skupinou sú mladší, ktorí dajú prednosť pohodliu nákupu oleja z domu a, samozrejme, nižšej cene. Kúpia si olej, ktorý presne chceli čo do značky a špecifikácie a donesú ho do svojho autoservisu na výmenu s tým, že o olejový filter a zbavenie sa starého oleja sa už postarajú v dielni. Tiež to budú tí, ktorí si radi vozia v aute jednu-dve plastové fľaše litrového balenia na príležitostné dolievanie do motora, ktorý olej spotrebúva medzi výmenami rýchlejšie. A v neposlednom rade majitelia rôznych špeciálnych mašín, youngtimerov, klasických áut a motoriek, kosačiek a podobných mašín, pre ktorých olej len tak bežne nik nedrží v dielni, či na sklade...
Áno, všeobecne platí, že vodiči ochotní vymieňať si olej sami vymierajú, čo online biznis iste nepoteší. No je tu a ešte dlho bude alternatívny trh s motorovými olejmi, ktorému sa dá venovať pozornosť a na ktorom sa stavať.