Moderné motory už nemajú bezúdržbové rozvody

Hlavné rozvody, respektíve tie, ktoré poháňajú vačkový hriadeľ, sú v moderných autách v drvivej väčšine buď remeňové, alebo reťazové. Systém s ozubenými kolesami je v minorite, prakticky ho v súčasných motoroch skoro nenájdete, a ak áno, je takmer bezúdržbový. Také boli aj reťazové rozvody, ktoré boli plánované na životnosť motora. Avšak s príchodom moderných ľahkobežných olejov a rôznych šetrení ich už musíte meniť skôr, ako je teoretická životnosť motora.

Čo vonkajšie rozvody? Treba remene vôbec meniť?

To však neplatí pre takzvané vonkajšie rozvody, ktorými je hnané príslušenstvo motora, teda vo väčšine prípadov alternátor, kompresor klimatizácie, servo čerpadlo či vodná pumpa. V niektorých prípadoch je však ich včasná výmena životne dôležitá, typicky je to päťvalcový diesel od Volva v posledných modeloch, pred príchodom modulárnych štvorvalcov. Ak vám totiž na tomto motore vyosená kladka nechala remeň skĺznuť dole, nešťastne riešený systém nezabránil jeho namotaniu na ten hlavný rozvodový remeň, čo znamenalo fatálny koniec pohonnej jednotky.

Z minulosti si starší pamätajú takzvané klinové remene, podľa tvaru klina. Moderné agregáty už využívajú len viacdrážkové remene. Opäť v starších motoroch tu bolo napnutie remeňa nutné spraviť manuálne, dnes sa už takmer výlučne používajú napínacie kladky.

Na vybratie remeňa treba povoliť šponovaciu kladku.

Čo som sa rozhodol vymeniť? Celý vonkajší rozvod na pohon príslušenstva na radovom šesťvalci generácie M57 od BMW. Ide teda o pozdĺžne umiestnený motor, kde sa tieto rozvody menia jednoduchšie a je k nim lepší prístup, ako väčšinou pri priečnej zástavbe pohonnej jednotky. Ja som sa rozhodol vymeniť všetko, teda mám tu 2 remene, 2 napínacie kladky a 2 vodiace kladky. Jedna časť poháňa výlučne kompresor klimatizácie, druhá s ďalším remeňom zas vodnú pumpu, alternátor a servo čerpadlo. V AutoKelly na to mali 2 kompletné sady.

Na vodiacej kladke sa zub času podpísal viac.

Vodiace kladky boli bez vôle a hluku od ložiska

Najprv som si chcel spraviť čo najlepší prístup a tak som musel odmontovať vrtuľu na chladenie, plasty okolo nej. To už mám nacvičené. Na to, aby som mohol zhodiť remeň, som musel povoliť napínaciu kladku, v mojom prípade cez račňu s 24 mm nadstavcom. Najprv jednu, potom aj druhú. Povoliť vodiace kladky nebol problém. Tie sú na jednej skrutke, na moje počudovanie však nemali žiadnu vôlu a ani nevydávali zvláštny hluk od ložiska. Pohľadovo však mali najlepšie za sebou.

Tu je pekne vidieť, kade "jazdil" remeň.

Až tak jednoduché to nakoniec nebolo

Väčšia sranda však nastala, keď som chcel uvoľniť napínaciu kladku, najviac tú pri kompresore klimatizácie. Tá je riešená tak, že kladka je súčasťou dlhšej tyčky, ktorá prechádza držiakom kompresora a z druhej strany je šponovacie zariadenie. To som odmontoval ľahko, avšak po toľkých rokoch bola tyčka prakticky „zrastená“ s vložkou v hliníkovom držiaku.

Keď už bolo všetko vonku, bol k tomu lepší prístup aj na prípravky na uvoľnenie.

Tu som pochopil, prečo mi nešla tak ľahko povoliť pri zhadzovaní remeňa. Nepomohli ani dobré (prípravok na uvoľnenie skrutiek) a ani zlé donucovacie prostriedky, a tak z dôvodu blízkosti hadíc a vodného chladiča som sa rozhodol povoliť kompresor klimatizácie, následne držiak od bloku motora a celý ho vybrať von.

Držiak kompresora klimatizácie, ktorý som celý vybral pre ľahšiu manipuláciu.

Tak som mal už viac priestoru na manipuláciu, začal som nahrievať túto časť teplovzdušnou pištoľou a postupne rôznymi pohybmi som tyčku s kladkou vybral z držiaku. Keď som ich porovnal medzi sebou, novú vs starú, pohľadom nebol rozdiel takmer badateľný. Kladka však už vydávala zvuk od ložiska, takže v tomto prípade bola výmena na mieste.

Kladka s tyčkou, ktorá bola problematická a nechcela ísť "von" z vložky v držiaku.

Následne som vložku v telese držiaka jemne vyčistil od nečistôt a prešiel šmirgľom, natrel tyčku vazelínou a skúsil, či už nie je vôla aj v nej. Našťastie, nebola, i keď v najhoršom prípade sa do budúcna dá kúpiť aj samotná vložka samostatne. S vazelínou do vyšších teplôt som ošetril aj druhý napínací mechanizmus a začal montovať všetko naspäť.

Šponovací mechanizmus nevyzeral vôbec zle, vľavo nová a vpravo stará.

Tu už nenastal žiaden problém, nahodiť remeň už bolo bez problémov. Novšia verzia motora využíva dokonca elastický remeň na pohon kompresora klimatizácie bez dodatočnej šponovacej kladky, do budúcna možno použijem ten a odpadne aj následná výmena napínacieho mechanizmu.

Rozdiel medzi starým a novým remeňom z vonkajšej strany, prakticky žiaden.

Čo odporúčam?

Ideálne je odstrojiť toho čo najviac, obzvlášť pri priečne uloženom motore. Ja by som menil vonkajšie rozvody aspoň raz za 10 až 15 rokov, alebo po približne 150 až 200 tisíc km. Niektoré motorizácie, ako spomínané Volvo, však vyžadujú kratšie intervaly, ideálne dokonca každých 60 tisíc km. Na to by som dával väčší pozor.

Z vnútornej strany už boli viditeľné jemné trhlinky, ale skutočne to bolo menené v predstihu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov