Každá z 12 % usmrtených osôb pri dopravných nehodách by mohla ešte žiť, ak by bola do nemocnice dopravená včas! Rozhodujú sekundy.  

Zákon jasne stanovuje, čo je dopravná nehoda a čo je škodová udalosť. Škodová udalosť je vtedy, ak škoda jednotlivo na vozidlách nepresahuje 4000 eur, účastníci sa vedia dohodnúť na zavinení, nie je poškodené iné verejnoprospešné zariadenie, nie je nikto zranený, nie je poškodené životné prostredie a pod. Všetko ostatné je po lopate povedané dopravné nehoda. Pri škodovej udalosti je to na účastníkoch, či si zavolajú políciu na zadokumentovanie, alebo nie. 

K dopravnej nehode je nutné privolať políciu, poprípade iné potrebné zložky, akými sú hasiči a záchranári. 

Možno si poviete, že je tento článok totálne zbytočný. Veruže nie je. Je priam neuveriteľné, ale približne každý 9. vodič nevie, kam má volať pre odbornú pomoc!!! Vyplýva to zo staršieho európskeho prieskumu, ktorý sa uskutočnil v 14 krajinách. Výsledok bol fakt zarážajúci. Až 40 % opýtaných vedelo, že existuje číslo 112 - jednotné európske číslo tiesňovej linky. U nás však 112 vo väčšine prípadov nefunguje tak, ako by malo. Celý proces zbytočne zdržuje a vy sa potom cítite ako opakovací somár, ak celu vec musíte zopakovať kompetentnej záchrannej zložke. Preto odporúčam naučiť sa a zapamätať si kombináciu 150 – Hasiči, 155 – Sanitka, 158 – Policajti. Ak sa vám to pletie, skúste rozmýšľať logicky. Ako? Poviem príklad. Ak je vo vozidle zakliesnená osoba. Najprv ju musia HASIČI z auta vydolovať. Preto majú prvú trojkombináciu 150. Potom ju musia záchranári na sanitke ošetriť, čiže sú druhí v poradí so 155. A v neposlednom rade sú to policajti, ktorí okrem iného musia nehodu vyriešiť, preto sú poslední so 158. Keď si to takto zapamätáte, v živote sa nepomýlite...


Komu teda volať? V podstate najrozumnejšia voľba sa pri ťažkých dopravných nehodách javí 155 – Sanitka. Ostatné zložky si medzi sebou dajú vedieť, ale len na 155 vás odborne navedú, ako a čo robiť.

Volať na 150, 155, 158 alebo 112? Pri dopravnej nehode hasičov zvyčajne privolávajú policajti alebo zdravoťáci. Číslo 155 môžeme považovať za číslo prvej voľby, tam voláme v prípade úrazu alebo iných vážnych zdravotných komplikácií po dopravnej nehode. Pracovníci dispečingu bývajú skúsení zdravotníci, ktorí nám pomôžu po telefóne kvalifikovane poradiť, ako postupovať do príjazdu vozidla záchrannej služby.

158 voláme primárne vtedy, ak došlo ku hmotnej škode na vozidlách či na iných zariadeniach.


Linku 112 prednostne voľte vtedy, ak ide o hromadné nešťastie s väčším počtom zranených. Ak je šikovný pracovník na linke 112, prizve všetky záchranné zložky naraz a postupne to vyťažujú pracovníci. Najprv záchranár, potom policajt, prípadne hasič. Linka 112 je najvhodnejšia pre cudzincov. Pracovníci na linke by mali vedieť aspoň jeden cudzí jazyk, poprípade aspoň niektorí z pracovníkov na smene. Všetky tieto čísla sú bezplatné. Ale pozor, zneužívanie sa trestá. 


Pri rozhovore s pracovníkmi operačných stredísk komunikujte jasne, stručne výstižne. Predstavte sa, určite čo najpresnejšiu polohu – adresu alebo dôkladný popis miesta, kam majú potrebné zložky prísť. Je nutné uviesť, či je niekto zranený a ak áno, tak počet a rozsah zranenia. Ak ide o dopravnú nehodu, tak uveďte aj typy a farby áut. Ak sa pohybujete po ceste, označte sa ešte pred tým, ako začnete volať (vesta, výstražné smerovky, trojuholník). Ak dovoláte s pomocou, majte telefón nahlas. Môžu vám volať späť pre doplňujúce údaje k udalosti.