Bočný náklon je kritický aj pre profíkov, neznášajú ho.
Vo viacerých videotestoch terénnych áut som pri väčších bočných náklonoch veľmi nespokojný. Nie som offroader, priznávam. Navyše, kamera terén veľmi skresľuje. Jednak ho sníma v 2D a tlmí dojem z náklonov, ktorý oveľa lepšie vidno očami bezprostredne. Úplne najintenzívnejšie to cíti a vníma posádka. Je bežné, že tá istá situácia má tri rôzne reakcie: divák videa si povie, je tam toho, kameraman a ďalší svedkovia híkajú no a posádka sa v aute potí, slabšie žalúdky vrieskajú. Aj skúsení borci mi potvrdili, že na veľké bočné náklony auta blízke limitom si nedokážu zvyknúť. Nik ich nevyhľadáva a je najlepšie ich na limity konštrukcie ani neskúšať.
Ak už svah, tak len rovno a so všetkým, čo má auto k dispozícii
Terénnom sa však nedá prechádzať bez toho, aby sa bočným náklonom dalo celkom vyhnúť. Je treba ich však minimalizovať. Jednou z najhorších kombinácií je dlhý zatrávnený alebo zablatený mokrý svah. Ak to však už musí byť, už pred vjazdom naň, bez ohľadu, či sa ide hore alebo dolu, treba aplikovať všetko, čo SUV/Offroad pre jazdu v teréne má. Teda hneď od začiatku redukcia, uzávierky, asistenty zjazdu (ak sú k dispozícii), byť pripútaný no a hlavne priama línia jazdy. Kým priečne prekážky je lepšie autom prechádzať šikmo (postupne každým kolesom), svah treba brať v smere pozdĺžej osi vozidla. Teda tak, aby sa kolesá mohli otáčať. Jedine vtedy vodič dokáže mať auto pod kontrolou. To platí pre všetky mašiny, bez ohľadu na to, či sú vybavené elektronikou podvozka, ako sú ABS, ESP, HDC a podobne. Tak ako na ceste, aj v teréne platí, že auto je ovládateľné, kým sa mu otáčajú kolesá. Keď sa prestanú točiť kolesá, je to stratené.
ABS nefunguje pod 5 km/h
Iste viete, že aj keď má auto ABS, kolesá je možné brzdením zablokovať úplne. Systém totiž v rýchlostiach pod 3 - 5 km/h nefunguje (principiálne), a to je rýchlosť, ktorá je pre niektoré prekážky stále privysoká. Pribrzďovanie je nutné robiť mimoriadne opatrne, ideálne vôbec. Treba využívať brzdenie motorom a ťažkými prevodmi (keď sa ide dolu kopcom) a mať stály záber bez prudkých manévrov na plyne/volante smerom hore. Keď sa pre čokoľvek začne auto šmýkať, je nutné robiť všekto preto, aby sa neotočilo k svahu bokom... Ak sa tak stane, potom je to už skutočne len medzi nebom a zemou.
Ako jazdiť na svahu:
1) všetci v kabíne pripútaní
2) veci v aute zafixované
3) aktivať čo sa dá (redukcia, uzávierky, el. systémy)
4) netraverzovať ako pri pešom pochode
5) nezastavovať/nebrzdiť
6) za žiadnych okolností nedať auto bokom na svah