Určite ste už v premávke videli auto, pod ktorým sa počas jazdy trepoce zle prichytený podmotorový plastový kryt. Spomínam si, že svojho času to bol pri Octaviach prvej generácie takmer folklór. Lepšie na tom však nebol ani VW Golf či Bora, v ich prípade dokonca samotní konštruktéri upozorňovali na relatívne nízku svetlú výšku (najmä v kombinácii s motormi 2.3 V5, ktoré ťahali olejovú vaňu skoro po zemi) a vyzývali k opatrnosti počas jazdy. Nezriedka sa tak stalo, že majitelia kryt stratili a už sa oň viac nestarali. Jednoducho nikomu na aute nechýbal. Už v tých časoch to bola chyba, dnes jeho význam dokonca ešte stúpa a jazdiť bez neho neprospieva ani posádke, ani samotnému autu. Prečo? Vysvetlím.
Spomínate si na VW Bora z prelomu tisícročí? Najmä verzie s motormi V5 strácali kryty pod motormi ako na bežiacom páse.
Nejde len o špinu
Základnou a asi aj najznámejšou funkciou krytu pod motorom je ochrana agregátu pred znečistením. Kryt jednoducho bráni vode, blatu a čiastočne aj prachu, aby zospodu vnikali do motorového priestoru a tam pôsobili škody. A dôležité to nie je len v zime, keď sa dokáže slaná zmes snehu a vody zmeniť korozívne agresívny roztok napádajúci všetko kovové a elektrickú kabeláž, ale aj v lete, keď blato či voda striekajú na alternátory, chladiče či neprimeraným spôsobom „útočia“ na kovové olejové vane. Kryt pod motorom má však aj ďalšie dve veľmi dôležité funkcie.
Pri terénnych autách slúži kryt pod motorom predovšetkým na jeho ochranu. Aerodynamika tu často nehrá žiadnu úlohu.
Všemocná aerodynamika
Aerodynamika súčasných áut je taká dôležitá, že jej konštruktéri podriaďujú nielen tvarovanie karosérií, ale aj podvozkov áut. Všimli ste si niekedy, ako dôkladne sú dnešné autá zakrytované zospodu? A nejde len o to, aby bol spodok auta čo najhladší, tvarovanie spodných krytov usmerňuje prúdenie vzduchu pod autom a účinne bráni tvorbe vztlaku. Platí to aj pre kryt pod motorom, spod ktorého vychádza vzduch z motorového priestoru presne definovaným smerom tak, aby sa neodrážal od cesty a nenarážal zospodu do zadnej nápravy či zadného previsu. Práve toto bol napríklad problém, na ktorý upozorňovala aj Mladá Boleslav v súvislosti s Octaviou. Ak totiž užívateľ odstránil kryt, nekontrolovaný prúd vzduchu nadvihoval jej zadnú nápravu a na diaľniciach strácala pozdĺžnu stabilitu. Pozor na to, dnešné kryty vám skutočne zabezpečujú aj lepší prítlak na ceste.
Pomocou aktívnych lamiel pred chladičom dnes reguluje množstvo vzduchu v motorovom priestore už aj Dacia Duster.
Kryt pod motorom zabraňuje vzduchu, aby predčasne opustil motorový priestor, zároveň však usmerňuje jeho prúdenie pod auto tak, aby ani pri rýchlej jazde nespôsoboval príliš veľký vztlak na nápravách.
Nevyhnutné chladenie
Motorový priestor moderného auta je plný periférií a príslušenstva vyžadujúceho chladenie. Všimnite si pasívne hliníkové chladiče LED svetiel či rebrované riadiace jednotky, pod kapotou sa toho však zohrieva ešte viac (okrem samotného motora). Preto je nevyhnutné, aby motorovým priestorom pretekal dostatočný objem vzduchu. Z hľadiska aerodynamiky je však žiaduce, aby ho nebolo zbytočne veľa (prietok vzduchu motorovým priestorom zhoršuje aerodynamický odpor), aj preto sa dnes čoraz častejšie stretávame s aktívnymi žalúziami pred chladičmi, ktoré sa otvárajú a zatvárajú podľa aktuálnej potreby chladenia. Na usmerňovaní presne definovaného prietoku vzduchu motorovým priestorom sa zúčastňuje aj kryt pod motorom, jeho odstránenie preto naruší prúdenie vzduchu okolo niektorých komponentov a tie sa začnú prehrievať. Zdá sa to ako detail, lenže je mimoriadne dôležitý. Ozaj, všimli ste si, že na niektorých autách sa úplne nelogicky spúšťa sahara (vetrák chladiča), aj keď na to nie je logický dôvod? V skutočnosti na to dôvod je a je ním práve prehrievanie motorového priestoru.
Motorové priestory súčasných áut sú plné komponentov vyžadujúcich chladenie prúdiacim vzduchom. Príkladom je aj riadiaca jednotka šesťvalcového Audi A4 (na obr.).