Niekedy neboli zimné pneumatiky a aj tak sa jazdilo...
Túto ľudovú múdrosť stále používajú starší vodiči, ktorí majú vodičák dlhšie ako je môj vek. Kedysi nebolo zimných pneumatík... Áno, neboli, resp. neboli dostupné. Na druhej strane väčšina pneumatík tej doby bolo celoročných, čiže známych pod označením M+S. Ďalej, v tej dobe nebolo toľko áut, a hlavne toľko druhov áut ako teraz. ABS, ESP, ASR? V žiadnom prípade. Áno jazdilo sa, nejako. S týmito pneumatikami sa takmer všetky autá správali nič moc. Neboli veľké rozdiely. Každý jazdil krokom, možno cvalom, každú chvíľu bolo auto v priekope alebo ho bolo treba roztláčať či ťahať. Ale na to zlé sa akosi rýchlo zabudlo.
K tomu si pridajte fakt, že v zime boli väčšie a častejšie z dnešného pohľadu už kalamity. Keď niekto zapadol alebo sa zosunul do jarku, tak mu zastavovali pomáhať všetci. Dnes? Dnes je to výnimočne a budete sa musieť spoliehať na kamaráta na telefóne... V minulosti sa nejako jazdilo, ale nejazdilo sa zďaleka tak veľa, tak často, tak rýchlo a tak bezpečne ako dnes.
Veď mám 4x4. Načo mi zimné gumy?
Viete, koľkokrát som sa s touto frázou stretol? A potom musel prísť pomáhať traktor. Hlavnou výhodou 4x4 je ľahšie a rýchlejšie rozbehnutie v nepriaznivých podmienkach. Vo väčšine prípadov v zákrute a pri brzdení zázraky na počkanie nerobí. A to si veľa vodičov nechce ani len pripustiť.
Jazda na letných pneumatikách v zime?
Nehovorím, že to nejde. Dá sa to. Dokonca za sucha aj vo veľmi nízkych teplotách majú letné pneumatiky aké-také jazdné vlastnosti. Ale koľko dní v zime je úplne suchých? Takých bez hmly, námrazy, dažďa v nižších polohách? Minimum! A práve preto to neodporúčam. Držať sa treba základnej, dokonca zákonom stanovenej zásady. Tá v zjednodušenom tvare vraví: "Keď je sneh a mráz, na letných nikam nejdem!!!" Čím ďalej, tým viac dní je však skôr podobných jeseni alebo jari. Nezabúdajte ale na fakt, že letná pneumatika pri teplotách pod 10 stupňov stráca svoje vlastnosti. A prejaví sa to špeciálne na vlhkom povrchu. Berte ale na vedomie fakt, že v zime sa počasie môže veľmi rýchlo zmeniť, a snežiť alebo mrznúť môže začať behom krátkej chvíli.
Tiež nie je letná pneumatika ako letná pneumatika. A to sa prejavuje aj v zime. Tam, kde si niektorá letná ešte poradí, druhá môže byť už dávno odpísaná. Každopádne, letné pneumatiky do snehu a mrazu neodporúčame. Navyše, ak ste účastníkom nehody, a máte letné pneumatiky za zlých poveternostných podmienok, pripravte sa, že budete mať trable s poisťovňami. Nesplnili ste si totiž svoju povinnosť. Naozaj to zato nestojí...
Ako by si reagoval, ak by si vedel, že za tebou ide po snehu auto na letných? Určite by si nebrzdil až tak prudko... Rozdiel v brzdnej dráhe na snehu pri rovnakej rýchlosti môže byť až dvojnásobok!
Pri pneumatike M+S určenej do zimy hľadajte vždy tento symbol.
Kedy prezuť?
Ideálne vtedy, keď denná priemerná teplota sa pohybuje pod 7 °C. Čo odborník, to iná hodnota. Nie je to presná hodnota, je to len orientačné! Ja osobne som prezul ešte pred mesiacom. Preventívne. Nestojí mi to za to. Nechcem byť ako cestári, že ma v novembri prekvapila zima. Je síce pravda, že sa zimná v teple trošku rýchlejšie opotrebuje, ale je to zanedbateľná daň, ktorú som ja ochotný akceptovať. Na druhej strane väčšina kolegov v redakcii prezula až tento víkend, keďže média ohlásili prudké ochladenie.
Zimné vs. celoročné pneumatiky
Nepochybne zimné pneumatiky majú svoj význam. Ako sú na tom pneumatiky určené na celoročnú prevádzku? Nevravím, že úplne zle, to určite nie. Na bežnom osobnom aute je dobrá celoročná pneumatika akási forma poistky. Viem, že teraz veľa zástancov celoročnej pneumatiky vyskočí zo stoličky a začne mi oponovať. Celoročné pneumatiky tolerujem len na určitých kategóriách vozidiel používaných v rôznych podmienkach... Existujú situácie, a nie je ich málo, keď je jednoducho zimná pneumatika lepšia. Ak chcete celoročné pneumatiky aj na zimu, tak pozor pri ich výbere. Obyčajné M+S nestačí. Na bočnici musia obsahovať symbol 3PMSF, čiže snehovú vločku umiestnenú v trojvrší. O tom len málokto vie a nemedializuje sa to často.
Záver
Zimné pneumatiky v typických rozmeroch nie sú vôbec drahé. 205/55 R16 kúpite nové aj za 40 €/kus. Koniec koncov dá sa kúpiť aj sada jazdených pneumatík, či už s diskami, alebo bez nich. Tento nákup by som označil za rizikový, keďže férovosť sa z predaja pomaly vytráca. Avšak riziko sa dá potlačiť, ak viete, na čo pri osobnej kúpe pozerať.
Foto: shutterstock.com