Vysoké teploty ako najväčší nepriateľ
V lete pôsobí na auto celý rad vplyvov, ktoré nie je dobré podceňovať. Tým najzásadnejším je vysoká vonkajšia teplota. Preto by ste mali mať chladiacu sústavu v perfektnej kondícii. "V prvom rade je potrebné skontrolovať hladinu chladiacej kvapaliny. My odporúčame kvapalinu meniť každé 2 – 3 roky alebo vždy pri výmene rozvodov, a to hlavne z dôvodu, aby bola zachovaná schopnosť kvapaliny zabraňovať korózii systému,“ radí Rudolf Staník, konateľ spoločnosti AZ Car a člen siete ProfiAuto na Slovensku a dopĺňa: "Zamerajte sa taktiež na funkčnosť snímača teploty chladiacej kvapaliny, ktorý by mal vždy zapnúť doplnkový vetrák motora. To je kľúčové hlavne v kolónach a počas jazdy v meste. Ďalšou podstatnou súčasťou pre správnu funkciu chladiacej sústavy je termostat, ktorý by mal byť po zime skontrolovaný.“
S vysokými teplotami sú často spojené aj problémy s akumulátorom. "Snažte sa svoje vozidlo čo najčastejšie nechávať v tieni. To platí rovnako na zahraničných dovolenkách, kde často vídame autá zaparkované v najväčšej horúčave. Pri dlhších trasách môžete auto šetriť tak, že motor necháte poriadne vychladnúť. Akokoľvek výrobca uvádza, že turbodúchadlá sú dnes už kvalitne chladené, rozhodne tým nič nepokazíte,“ hovorí Marek Bochníček, zástupca českej spoločnosti J+M autodiely.
Kontrola klimatizácie je pred letom nevyhnutná
Prvé spustenie klimatizácie po zime, kedy nebola pol roka zapnutá, môže byť veľmi nepríjemným prekvapením. Okrem zápachu môžu pri nedostatočnej starostlivosti nastať i zdravotné komplikácie. "Odporúčame čistenie klimatizácie pred dovolenkou, predídete tak nádcham a ďalším chorobám. Pokiaľ trpíte na alergie, vymeňte aj kabínový filter za filter určený pre citlivých vodičov a rodiny s deťmi, ktorý zachytáva viac ako 90 % alergénov,“ dodáva Rudolf Staník. Skontrolujte taktiež množstvo chladiacej kvapaliny v klimatizácii. Pokiaľ jej máte nedostatok, výrazne sa znižuje jej výkonnosť.
Pripoistením v zahraničí nič nepokazíte
Pokiaľ sa skutočne chystáte do zahraničia autom, vždy ho dôkladne skontrolujte. Porozmýšľajte aj o možnostiach vášho poistenia, prípadne si dohodnite dodatočné asistenčné pripoistenie. "Týmto krokom rozhodne nič nepokazíte. Pokiaľ sa vášmu vozidlu niečo stane, ide o výrazne lacnejšie riešenie. Často totiž ľudia pri poruchách v zahraničí zisťujú, že je lacnejšie auto nechať odtiahnuť späť na Slovensko, než platiť za jeho opravu v zahraničí. Niektoré poisťovne dokonca ponúkajú náhradné vozidlo za výhodných podmienok,“ tvrdí Bochníček. Podľa neho je potrebné mať na dovolenke so sebou základné servisné náradie. "Liter motorového oleja naviac alebo sprej na lepenie pneumatík sa môžu tiež hodiť,“ dodáva odborník.