Dnes som na ledva 6 km úseku stretol 5 nesvietičov. Môžno náhoda (v žiadnom prípade si nechcem do žiadnej značky zbytočne kopnúť), no 4 zo spomínaných neviditeľných zozadu boli veľké mercedesy a Honda CR-V. Pritom minimálne dve autá s trojcípou hviezdou nejazdili ako medvede, ale ako prasce... Ale to je zas iný príbeh.
DRL sú, podľa predpisu EHK 48, svetlá, ktoré svietia samostatne, bez obrysových svetiel. Hotová tragédia. Viacero výrobcov áut malo denné svietenie vyriešené tak, ako by si to zdravý rozum pýtal, že spolu s prednými svietili aj zadné. No celoeurópsky predpis to nepovoľuje! A keďže stále viac a viac vodičov sa v moderných autách spolieha na automatiku, systém v žiadnom mne známom aute na zníženú intenzitu svetla, hlavne v hmle počas dňa nereaguje. A vďaka tomu máme na cestách, v tomto období špeciálne, denne zamiešané na "prúser"!
Väčšina vodičov v modernom aute si tento nedostatok na svojom vozidle neuvedomuje, no zároveň nejeden z nich nezabudne hromžiť na ostatných, ktorých odzadu zbadá skutočne v poslednej chvíli. Je mi až nepochopiteľné, ako sú vodiči ľahostajnosťou až ignoranciou ochotní riskovať v hmle nie len svoju bezpečnosť.
Vypuklosť problému skvelo dokumentuje opakované sťažovanie vodičov na linkách dopravného servisu rôznych rádií. No naliehavé výzvy spoluvodičom ostávajú nevyslyšané, lebo inkriminovaní nesvietiči majú pustenú vlastnú hudbu, počúvajú rádio, ktoré dopravný servis nevysiela, v čase upozornenia telefonuje, rádio vôbec nepoužíva, alebo dobre mienenú výzvu prosto ignoruje! Povinnosťou vodiča je za zníženej viditeľnosti použiť stretávacie svetlá. DRL - denné svietenie túto povinnosť nesupluje. A naši všade premnožení policajti tieto priestupky, napriek skvelo vybavenej optike, udatne ignorujú. Majú predsa more inej práce...
Za zníženej viditeľnosti nemôžete používať svetlá pre denné svietenie, ak vám súčasne nesvietia aj zadné červené. Nie len, že je to nebezpečné, ale aj zakázané! Keď mávali autá zapnuté denné svetlá vpredu a červené vzadu, boli viditeľné za takmer každého počasia a kdekoľvek, vrátane tieňa z prírodných prekážok, spredu aj zozadu.
Vďaka nezmyselnému a dovolím si tvrdiť, že až život ohrozujúcemu predpisu EKH 48, ktorý bol importovaný do našej legislatívy, autá v tuneloch, podjazdoch a hlavne za terajšieho počasia jazdia bez rozsvietených červených svetiel vzadu a tak ohrozujú vodičov jazdiacich za nimi.
Záver?
Máte v zásade dve možnosti. Prvá, jasnejšia, priamočiara no prácnejšia je, že si uvedomíte, v akom počasí jazdíte a dáte si námahu prepnúť na stretávacie svetlá. Presne tak, ako to robili vodiči po celých neuveriteľných 100 rokov!
Alebo druhá, pohodlnejšia možnosť. Porušíte ňou síce predpis EHK 48 a v servise si dáte elektroniku naprogramovať tak, aby vám s dennými svetlami svietili aj zadné červené lampy. Argumentujte tým, že radšej porušíte nezmysel, než by ste v hmle, daždi aj za šera ohrozovali svoju bezpečnosť a majetok.