Je jazda s klincom v pneumatike nebezpečná?

Bezprostredne nie je, ak klinec objavíte včas a neprejdete na tom vysokým tempom viac než pár desiatok kilometrov. Mnoho ľudí jazdí s klincom v pneumatike aj stovky km, kým na to prídu. Špeciálne na starších autách, ktoré ešte nie sú vybavené aktívnym, či pasívnym monitorovaním tlaku v pneumatikách, ktorý by mal upozorniť na pokles tlaku pod 20 % nakalibrovanej hodnoty. Systém inak známy aj ako TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) je v EÚ povinný od roku 2014 na všetkých nových vozidlách. Samozrejme, väčšina áut v premávke u nás ho ešte nemá, keďže priemerný vek osobného auta na Slovensku je 11 rokov.
 

Určite však treba situáciu riešiť prioritne. V momente, keď objavíte klinec/skrutku v pneumatike, vyhľadajte najbližší pneuservis. Oprava trvá pár minút a nestojí veľa. V žiadnom prípade nevyberajte klinec z pneumatiky sami. Tu žiadne prudké brzdenie, či prejazdy zákrutou nepomôžu. Naopak, defekt určite zhoršia a poškodenie pneumatiky tiež. Len málokedy sa stáva, že prepichnutá pneumatika klincom/skrutkou vo veľkom stráca tlak. Väčšinou drží v dezéne tak dobre, že tesní aj únik tlaku, kým sa s tým nemanipuluje. Pneumatiku vo väčšine prípadov netreba meniť, po rýchlej oprave bude fungovať na nerozoznanie ako predtým. Existuje účinný a overený spôsob opravy prepichnutia. A ten svojpomocne doma nezrealizujete.

ODPORÚČANIE: Vytvorte si rutinu a pohľadom vždy pri príchode k autu kontrolujte pneumatiky v častiach, na ktoré vidíte. Na hustenie aj poškodenie. Netreba hneď loziť do blatníkov, ani obiehať auto z oboch strán. Postupne sa pneu po zastavení vždy natočia inak a raz idete k autu zľava inokedy sprava. A to úplne postačí.

Hrozí takzvaný šusdefekt!

Dlhodobo ignorovaný klinec/skrutka v pneumatike môže spôsobiť roztrhnutie pneumatiky za jazdy a takzvaný šusdefekt. Ak sa toto stane na ceste mimo obce v tempe nad 70 km/h, nedajbože na diaľnici v tempe nad 100 km/h a navyše na zadnom kolese, tragická nehoda je veľmi pravdepodobná. Za smerovú stabilitu auta je zodpovedná zadná náprava a ak na nej koleso zásadne stratí tlak, alebo sa pneumatika roztrhne, výsledkom je nekontrolovateľný pretáčavý šmyk, strata kontroly nad vozidlom, náraz aj prevrátenie mimo cesty... Ak pneumatika nestrelí, dlhodobá jazda s klincom ju môže poškodiť natoľko, že oprava za pár eur už nebude možná a bude nutná nová pneumatika. Ak je tá druhá zjazdená, tak pre ich rovnomernosť na oboch stranách možno aj dve nové pneu. A to vás už jeden ignorovaný klinec vyjde veľmi draho.

foto: shutterstock.com