Dobre viete, že výhľad z auta je mimoriadne dôležitý, a hocičo, čo ho zhoršuje, by malo byť čím skôr odstránené, alebo minimalizované... Rovnako ako škrabance, tak aj vodný kameň, piesok, alebo živica dokážu sklo auta poškodiť.
Bočné sklá veľký problém nepredstavujú. Keď sa poškriabu, dajú sa relatívne rýchlo a lacno vymeniť za iné. Veľa ľudí sa však doslova desí výmeny lepených čelných alebo zadných skiel. Samotný problém môže nastať pri vyrezaní starého skla, kedy sa pri neodbornej demontáži poškodí v okolí čelného skla farba a následne to mechanik neošetrí. Len sklo rovno nalepí. Následne sa v tej oblasti môže rýchlo vytvárať a šíriť hrdza. Pri praskline však nie je iná cesta a procesu výmeny sa s vysokou pravdepodobnosťou nevyhnete. Samozrejme tým nemyslím malú bodku od kamienka. O finančnej náročnosti radšej nehovorím. Výmena skla môže pokojne presiahnuť sumu 1000 eur. Záleží od množstva premenných.
Ak máte sklo relatívne zdravé, bez bodiek od kamienkov, ale trápia vás len jemné viditeľné škrabance, nezúfajte. Nemusíte hneď riešiť výmenu. Riešením je leštenie. V podstate je to technológia veľmi podobná, ako sa používa pri leštení karosérie. Povrch sa jemne doleští pomocou pást. Väčšie škrabance je nutné zbrúsiť. Znie to však zatiaľ veľmi jednoducho, ale veruže to jednoduché nie je. Málokto to vie robiť a hlavne, málokto to chce robiť. Poviem prečo.
Rozdiel medzi lakom a sklom je značný. Hlavný rozdiel je ich odlišná funkčnosť. Po lopate povedané na lak sa len pozeráme, cez sklo sa však pozeráme. Problém veľkých škrabancov na skle (tie, ktoré cítime po prejdení nechtu) je ten, že ich treba zbrúsiť. A tým, že sa sklo brúsi, môže sa jednoducho stať, že z neho vytvoríme šošovku, ktorá bude skresľovať objekty, na ktoré sa pozeráme. Zbrúsiť by sme tak museli všetko rovnako, a to je v prípade rozmerných plôch nielen časovo veľmi náročné.
Ak sa však rozhodnete skúsiť len leštenie skla (nie brúsenie), môžete ručne, alebo strojovo. Ručne, pomocou chémie za pár eur, sa to dá, ale výsledok nemusí byť dokonalý. Ak to chcete skúsiť strojovo, potrebujete zvyčajne okrem leštičky aj pastu. A to nielen tak obyčajnú. Musí obsahovať cér (cérium), ktorý sa používa v sklárskom priemysle. Ak sa rozhodnete skúsiť strojové leštenie, musím vás upozorniť, že sklo sa veľmi rýchlo zohrieva a môže prasknúť. A to nie iba vtedy, keď je poškodené... Ak máte na skle dierky po kamienkoch, najprv musia byť opravené. Rýchlo tak môžete spraviť viac škody ako úžitku.
Po skončení leštenia je nutné vždy povrch poriadne utrieť a odmastiť, aby ste si mohli výsledok vašej práce skontrolovať a prípadne nedostatky odstrániť. Samotné utretie handrou nestačí, keďže zvyšky pasty dokážu zamaskovať nedokonalosti.
Na internete existuje viacero návodov, ako na to. Na záver ešte jedna malá rada. Ak máte nové auto, alebo povedzme len nové sklo, určíte preventívne používajte konzervanty na sklo, povedzme v podobe tekutých stieračov. Tie pomáhajú udržať sklo čisté tým, že vytvárajú ochranný film, ktorý zabraňuje prichyteniu sa malých častíc na sklo, odpudzujú vodu a tým vytvárajú predpoklad, že stierače budete používať menej.
Foto: shutterstock