Americké paušálne povolenie odbočovať na červený signál vpravo, má európsku regulovanú alternatívu vo forme takzvanej plechovej zelenej šípky, ktorá sa umiestňuje vpravo od červeného signálu. Od roku 2020 takéto dopravné zariadenia pribúdajú na križovatkách, ale má to aj svoje ale.

Obr. Zelena šípka VL 6.3 730

Čo hovorí vyhláška o dopravnom značení?

Vyhláška 30/2020 Z. z.,  v prílohe 7 - Dopravné zariadenia, v časti III. Doplnkové zariadenia k svetelným signálom definuje: 
 
730 - Zelená šípka umožňuje vodičovi po zastavení pred križovatkou odbočiť vpravo aj vtedy, ak svieti signál červenej farby.  Vodič smie odbočiť doprava len z pravého pruhu a nesmie pri prejazde križovatkou obmedziť ani ohroziť iných účastníkov cestnej premávky, najmä chodcov, cyklistov a vozidlá jazdiace vo voľnom smere. Vhodným spôsobom možno obmedziť zelenú šípku len na cyklistov. K tomu sú zadefinované aj vzorové listy, v ktorých je vyobrazenie, vrátane rozmerov.

Obr. Zelena šípka VL 6.3 730-58

Čo hovorí prax?

Pribúdajú križovatky kde sú použité plechové zelené šípky. Pribúdajú mimo obce a aj v obciach. Vždy záleží na dopravnom projektantovi, správcovi cesty a cestnom správnom orgáne, ktorý zohľadňuje viacero faktorov. Najmä rozhľad v križovatke a objem dopravy v jednotlivých smeroch.

Príklad Bratislava – križovatka Fadruszova / Karloveská

Ako sa správajú vodiči v takýchto križovatkách?

Veľmi záleží od toho, či daný vodič si za predchádzajúcich 5 rokov, dal námahu naštudovať novú vyhlášku 30/2020 Z. z., konkrétne prílohu - Dopravné zariadenia, a  časti III. Doplnkové zariadenia k svetelným signálom.
 
Pre tých čo majú 5 ročnú novinku naštudovanú, je takéto dopravné zariadenie jednoznačne prínosom. Vodičov prechádzajúcich cez takúto križovatku je možné zaradiť do štyroch kategórií.

Detail – semafor s plechovou zelenou šípkou.

Životu nebezpečný

– je vodič, ktorý považuje zelenú plechovú šípku za signál, že môže ísť bez akéhokoľvek dávania prednosti, či už vozidlám vo voľnom smere alebo chodcom a podobne. Ide o veľmi rizikového vodiča, ktorý spôsobuje kolízie a zrážky vozidiel.
 

Zbytočne spomalený:

–  je vodič, ktorý z neznalosti ignoruje zelenú plechovú šípku a radšej si počká na zelený signál. Nič nepokazí, ale ani nevyužije jej výhody.
 

Nedôsledný:

–  je vodič, ktorý keď je križovatka prázdna, tak využije zelenú plechovú šípku a bezpečne odbočí vpravo. Lenže zabúda na povinnosť zastaviť vozidlo pred križovatkou počas platnosti červeného signálu a to vždy, aj keď je jednoznačné, že niet komu dať prednosť.

Normálny:

– je vodič, ktorý má informácie naštudované, alebo pozná takéto riešenia križovatiek zo zahraničia. Zastaví vozidlo pred križovatkou a keď je križovatka prázdna, tak využije možnosť, ktorú dáva zelená plechová šípka a bezpečne odbočí vpravo aj pri červenom signáli.
 
Našťastie normálnych vodičov je väčšina a niektorým občas napadne otázka, prečo je nutné vždy zastaviť vozidlo a to aj v takých križovatkách kde to nie je potrebné.
 
Kolízie a nehody spôsobujú vodiči z kategórie „životu nebezpečný“, ktorých je najmenej. Lenže križovatky sa nehodnotia  podľa toho, koľko vozidiel bezpečne prešlo k pomeru kolízií a nehôd, ale práve podľa počtu dopravných nehôd.

Ako plechovú zelenú šípku vylepšiť, aby jej rozumeli všetci vodiči?

Návrh odporúča k zelenej šípke uviesť značku: „202 - Stoj, daj prednosť v jazde!“  v nasledovnom prevedení, v rozmeroch zhodných s 730-58:
 
Týmto spôsobom by bolo podľa predkladateľa zrejmé, aj u vodičov, ktorí nenaštudovali predmetnú časť vyhlášky, že majú povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť vozidlám vo voľnom smere, tak ako je to pri značke stop.

Ako plechovú zelenú šípku vylepšiť, aby nebolo nutné vždy zastaviť vozidlo?

Návrh odporúča k zelenej šípke uviesť značku: „201 Daj prednosť v jazde!“  v nasledovnom prevedení, v rozmeroch zhodných s 730-58:
 
Týmto spôsobom by bolo podľa predkladateľa zrejmé, aj pre vodičov ktorí nenaštudovali predmetnú časť vyhlášky, že majú povinnosť dať prednosť vozidlám vo voľnom smere, tak ako je to pri značke daj prednosť v jazde. Tým, že nebude povinnosť zastaviť vozidlo, ale len dať prednosť v jazde, dôjde k zvýšeniu priepustnosti križovatky. Rozhodnutie, ktorú verziu zelenej plechovej šípky použiť, bude na dopravnom projektantovi, správcovi cesty a na cestnom správnom orgáne, na základe tvaru križovatky, rozhľadových podmienok a ďalších okolností.

foto: autor a depositphotos.com
AKO VNÍMAŠ PLECHOVÚ ZELENÚ ŠÍPKU?
  • Som za jej zrušenie. Keď neexistovala doteraz, nie je dôvod aby existovala ( 6% )

     

  • Stačí súčasný stav. Vodiči majú predpisy doštudovať. Kolízii nie je tak veľa, je možné ich zrýchlením premávky akceptovať. ( 6% )

     

  • Doplniť len o symbol stop, aby bolo zrejme, že treba zastaviť a dať prednosť v jazde ( 56% )

     

  • Doplniť obe možnosti. Podľa potreby pridať symbol stop alebo symbol daj prednosť v jazde ( 31% )

     

Odpovedalo 16 ľudí