V porovnaní s rokom 2021 sme mali o 180 nehôd viac
To neznie nejako katastroficky. Štatistiky uvádzajú aj rozbor príčin dopravných nehôd. Až v 48 % prípadov bolo príčinou porušenie povinností vodiča, medzi ďalšími častými príčinami nehôd sú nedovolená rýchlosť jazdy, nesprávna jazda cez križovatku, nesprávne odbočovanie a cúvanie, nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami či nesprávny spôsob jazdy. Je možné, že pri viacerých nehodách by lepšie pneumatiky mohli vodiča v limitných situáciách podržať.
Vhodné obutie vozidla je zásadný faktor, ktorý zvyšuje bezpečnosť jazdy. Rýchle brzdenie, dobrá stabilita v zákrutách, optimálna priľnavosť a mnoho ďalšieho – kvalitné pneumatiky toho musia zvládnuť veľa, pretože je na ne vyvíjané veľké zaťaženie.
Zimné pneumatiky v lete?
Pneumatiky môžu poskytnúť maximálnu bezpečnosť iba v sezóne, na ktorú boli vyvinuté. Letné, zimné a celoročné pneumatiky môžu navonok vyzerať podobne, ale sú tu dôležité detaily, ktoré ich odlišujú.
Správne obutie v zime je pre zodpovedného vodiča samozrejmosť. Niektorí vodiči zvyknú najmä staré zimné pneumatiky „dojazďovať“ v lete. Expert Continentalu varuje, že jazdiť v letných mesiacoch na zimných pneumatikách nie je z pohľadu bezpečia ideálne. Obzvlášť pri opotrebovaných zimných pneumatikách na mokrej vozovke, kde je stabilita vozidla oveľa nižšia, výrazne sa predlžuje brzdná dráha a hrozí priečny aj pozdĺžny aquaplaning. „Zmes letných pneumatík má iné zloženie ako zmes zimných pneumatík, vďaka omu lepšie odoláva niekedy extrémnym letným teplotám. Letné pneumatiky si tiež ľahšie ako zimné pneumatiky poradia so silným dažďom. Letné pneumatiky v testoch preto vykazujú kratšiu brzdnú dráhu ako citeľne mäkšie zimné pneumatiky s väčším lamelovaním blokov,“ vysvetľuje Aleš Langer, šéf Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum s.r.o.
Pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách
Množstvo dopravných nehôd je zapríčinených podcenením pravidelnej kontroly tlaku v pneumatikách. Ten má rovnako výrazný vplyv na jazdné vlastnosti. Conti odporúča kontrolovať tlak v pneumatikách aspoň raz za dva mesiace bez rozdielu druhu hustiaceho média (vzduch / dusík). Ak sú pneumatiky nedostatočne nahustené, reakcia vozidla na natočenie volantu je pomalá. Vozidlo stráca smerovú stabilitu a je zhoršená aj odolnosť voči aquaplaningu. Pri podhustení dochádza aj k zvýšenému zahrievaniu pneumatiky a môže nastať až separácia medzi jednotlivými vrstvami pneumatiky a jej následná deštrukcia.
Neprehusťujte
Rovnako nebezpečná je však aj situácia, keď sú pneumatiky nahustené až príliš. Pri prehustenej pneumatike sa zmenšuje styčná plocha pneumatiky s vozovkou a tým sa predlžuje brzdná dráha. Rovnako sa zvyšuje pravdepodobnosť poškodenia pneumatiky prejazdom výtlkov či iných prekážok na vozovke. Odporúčaný tlak predných a zadných pneumatík nájdete v príručke k vozidlu. „Skontrolujte si technický preukaz vozidla a používajte výhradne rozmery pneumatík predpísané výrobcom,“ radí odborník spoločnosti Continental. Vyhnúť by ste sa mali miešaniu rôznych značiek pneumatík a dezénov. Pozor aj na prepísaný index nosnosti (LI) a index rýchlosti (SI). Index LI a SI musí byť rovnaký ako je predpísaný, prípadne vyšší. Všetky údaje pneumatík (rovnako aj diskov) v technickom preukaze sú záväzné.
Kombinovanie pneumatík sa nevypláca
V záujme optimálnej bezpečnosti a výkonu spoločnosť Continental odporúča namontovať na každú nápravu (prednú, zadnú) vášho vozidla rovnaké pneumatiky - t.j. rovnakú značku, rozmer, dezén, index nosnosti a rýchlosti.
Kombinovanie rôznych pneumatík môže predstavovať nebezpečenstvo pre vás aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Vždy je lepšie riadiť sa údajmi výrobcu vozidla alebo sa poradiť s kvalifikovaným odborníkom na pneumatiky.
Naopak, rotácia pneumatík medzi prednou a zadnou nápravou je osvedčenou stratégiou na maximalizáciu ich životnosti. Ak však pneumatiky na nápravách nestriedate pravidelne (každých 5 000 km), Continental pri výraznom opotrebovaní rotáciu neodporúča. „Môže nastať situácia, keď za výrazného dažďa predná náprava vozidlo v stope podrží, ale výrazne opotrebovaná zadná náprava nie, a vozidlo dostane šmyk.“
Prispôsobte sa podmienkam a dbajte na kvalitu
V testoch prechádzajú pneumatiky pre relevantnosť výsledkov mnohými špeciálnymi kritériami. „Pneumatika nemusí byť najlepšia vo všetkých disciplínach, avšak nesmie byť v niektorých parametroch podpriemerná, pretože ak prepadne v jednej disciplíne, potom nemôže byť celkový výsledok vynikajúci, ale zodpovedá najhoršiemu výsledku,“ ozrejmuje Aleš Langer zo spoločnosti Continental.
Na čo sa teda zamerať pri výbere správnych pneumatík? V prvom rade si je potrebné zodpovedať otázku, v akých podmienkach človek uvažujúci o kúpe jazdí najčastejšie. „Či v nížinách, či v horskej oblasti, v mestách alebo mimo mesta, či pomalšie – v regióne, alebo skôr rýchlejšie a na dlhšie vzdialenosti v diaľničnej premávke. Podľa toho by potom kupujúci mal voliť pneumatiky aj z pohľadu ich vlastností v teste. Človek celoročne žijúci v horskej oblasti, kde je počas zimy sneh, by sa mal pozerať na vlastnosti pneumatík v zimnej časti testu a na mokrom povrchu. Človek žijúci v nížine a meste s dobrým odpratávaním snehu môže voliť aj z celoročných pneumatík,“ radí A. Langer, ako môže bežný užívateľ prispieť k svojej vlastnej aj k celkovej bezpečnosti na cestách.
zdroj: Continental Slovensko