Stále je tu však 160 miliónov podvodne získaných eur, ktoré sme zaplatili len preto, že niekto šikovne upravil počítadlo kilometrov, čím razom zvýšil hodnotu predávaného vozidla. Veľmi podobne, ako na poli bezpečnosti na cestách, aj pri ochrane motoristov v úlohe kupujúcich sa ukázalo, že represia sa míňa účinku, a nepomohlo ani povýšiť tento druh podvodu na trestný čin.

Najúčinnejšia, ako sa ukazuje, je kvalitná registrácia. Národné registre zbierajú údaje o najazdených kilometroch od širokého spektra subjektov z automobilového odvetvia s takou frekvenciou záznamov, ktorá buď manipuláciu s najazdenými kilometrami odhalí, alebo bude finančne nezaujímavá. Keďže autá cestujú na prívesoch za svojimi nedočkavými zákazníkmi cez pol Európy, dôležitá je aj výmena informácií. V rámci Európskej únie si údaje o kilometroch z národných registrov vymieňajú Belgicko, Holandsko a Slovensko. Vďaka tomu sa z takmer polovice áut dovážaných z Holandska s manipulovanými odometrami stala ani nie desatina. Kúpiť auto s falošným počtom kilometrov z Belgicka je už pomaly problém s pravdepodobnosťou „výhry“ na úrovni ani nie 4 %.

Zväčša nejde len o kozmetické úpravy - holandské zdroje vylepšovali stav odometrov v priemere o 61 500 kilometrov, autá z Belgicka boli vylepšované o 53 500 kilometrov.

Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke prikazuje od 20. mája tohto roka zasielať informácie o vozidlách do Registra prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV) širokej škále štátnych i súkromných subjektov z automobilového odvetvia. Zaslaním informácií do RPZV je súčasne splnená povinnosť bezodkladne oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii každú zistenú manipuláciu.


Register prevádzkových záznamov RPZV kŕmi 560 prispievateľov 

Výsledkom je už tisícka vozidiel, u ktorých sa zistilo, že mali upravenú poslednú hodnotu najazdených kilometrov a takmer tri tisícky áut, ktoré svoj morálny profil vylepšili v rámci celkovej histórie najazdených kilometrov. Je teda nanajvýš logický vyžadovať pri kúpe vozidla výpis z Registra prevádzkových záznamov vozidiel, tzv. ODO-Pass od predávajúceho. Zoznam vyhotoviteľov, existenciu a obsah výpisu si môžete overiť na www.rpzv.sk. Výpis je dostupný každému prevádzkovateľovi vozidla a overiť si ho môže každý, komu prevádzkovateľ poskytne údaje.

Čo teraz so stočenkami?


Ak som na úvod písal, že represia nie je ideálna cesta, tak teraz pripustime, že k auto s nepresným údajom na odometri sa mnohí dostali ako vírusu chrípky. Možno sa mohli chrániť lepšie, ale možno sa nakazili úplne nevinne. Bolo by nespravodlivé takýchto majiteľov odsúdiť a autá vylúčiť z premávky. To niekto nechce, preto každá fyzická osoba - podnikateľ a právnická osoba vykonávajúca predaj ojazdených vozidiel priamo alebo sprostredkovane má od 20. mája okrem povinnosti zasielať informácie o všetkých vykonaných predajoch vozidiel do Registra prevádzkových záznamov vozidiel, povinnosť zo zákona priložiť k vozidlu výpis, pokiaľ na vozidle boli stočené kilometre. Pokiaľ tak neurobí, hrozí mu pokuta až do výšky 100-tisíc eur.

Rebríček najobľúbenejších značiek so stočenými kilometrami asi neprekvapuje: Prvenstvo v stočených kilometroch majú vozidlá značky Škoda, nasledujú Volkswageny a Renaulty. 

Čo všetko ešte skontrolovať?

Napriek tomu, že počet stočených kilometrov ubúda, ešte stále je veľa vecí, na ktoré si treba dať pozor. Ak si nechceme pokaziť náladu a prísť o zopár tisíc, určite by som nekupoval jazdenku sám. Viac očí viac vidí, viac uší viac počuje. A tie odborné sú citlivé ako najlepšie snímače. Ak by vám však predajca akokoľvek bránili priviesť si so sebou mechanika, utekajte rýchlo preč. Veľmi užitočné je auto zdvihnúť a prezrieť si ho odspodu. Tu sa často skrývajú známky havárie a väčších opráv. Napojenie na diagnostiku je tiež veľmi užitočné – odborník si zgustne na celom chorobopise. Ak sa budete rozhliadať v interiéri hoci aj sám, všimnite si opotrebenie sedadla vodiča, prípadné zmeny okolo čalúnení dverí, stav hlavice riadiacej páky, opotrebovanie pedálov, zvonka možno nájdete drobné odlišnosti na karosérii, či sú medzi dielmi rozdielne škáry, a podobne. Hrúbka laku zmeraná špeciálnym meracím prístrojom hravo odhalí dodatočne lakované diely. Pár kilometrov za volantom je veľmi dôležitých, aby ste zistili, či vám auto vlastne vyhovuje, ale môžete odhaliť aj viaceré problémy - či nevydáva zvuky, ktoré by nemalo, či netrhá pri preraďovaní, nevibruje pri brzdení, ale napríklad aj to, nakoľko je funkčná klimatizácia. 

A nasleduje štúdium dokumentov – detektívna práca. Nie je vozidlo v leasingu? Nie je kradnuté? Nie je v exekúcii? Nevedie sa o auto spor? Overte auto vo verejne prístupných databázach. No a tu sa dostávame k jednej z nich – register prevádzkových záznamov vozidla. Problém je, že právnické osoby musia predložiť k vozidlu ODO PASS, lenže súkromné osoby nie. Ak teda nekupujete auto od naozaj dobrého známeho, buďte maximálne opatrní a nedôverčiví.