Väčšina motoristov dnes zveruje starostlivosť o svoje auto do rúk autorizovaných či nezávislých servisov. V prípade aut lízingových spoločností či flotilových áut je to samozrejmosť, tento druh „údržby“ však volí aj stále viac súkromných osôb. V servisoch si pochopiteľne nechávajú meniť aj motorové oleje, pričom sa často ani nestarajú, aký olej im do auta mechanici vlastne lejú. Teraz sa nebudeme baviť o tom, či servis na výmene oleja niekoho okráda či nie (tie doby sa už pravdepodobne pomaly končia, teda aspoň dúfam), ale o tom, či motoristi vôbec tušia, aký olej do motora ich auta patrí. Že to už nie je dôležité? To si nemyslím, vždy je totiž dobré túto informáciu vedieť a mať pri sebe aspoň liter oleja na núdzové doliatie (aj moderné auto vás môže kedykoľvek prekvapiť požiadavkou o doliatie motorového oleja a buďte si istí, že ignorovať túto informáciu nie je dobré). Podľa čoho teda vyberať správny olej?
Myslíte, že dnešné autá už olej "nežerú" a nemusíte sa starať o jeho pravidelnú kontrolu a dolievanie? Omyl! Vždy je dobré vedieť, aký olej vyžaduje motor vášho auta a aspoň liter na núdzové doliatie voziť so sebou.
Viskozita aj výkonnostná špecifikácia
Viskozitná špecifikácia hovorí, pre aký teplotný rozsah je konkrétny motorový olej vhodný. Označenie podľa normy SAE uvádzané na obaloch motorových olejov určuje priamo viskozitu. Ak si napríklad vezmeme dnes najčastejšie používané viacrozsahové oleje 5W-40, číslo pri písmene W (winter) určuje parametre oleja v zimných podmienkach (čím je číslo menšie, tým „tekutejší“ je olej v zimných podmienkach), zatiaľ čo druhé číslo určuje „tekutosť“ oleja pri vysokých teplotách. Toto sú veľmi dôležité parametre ovplyvňujúce nielen štartovanie v zime a rýchlosť premazania motora po studenom štarte, ale napríklad aj odolnosť olejového filmu voči „trhaniu“. S vývojom motorov prichádza trend používania riedkych olejov s vysokou viskozitou.
Výkonnostné špecifikácie sa určujú podľa dvoch hlavných špecifikácií. API (American Petroleum Institute) rozlišuje motorové oleje podľa typu motora na benzínové (S – service) a naftové (C – commercial). Prvé písmeno dvojpísmenového označenia určuje typ motora podľa druhu paliva, zatiaľ čo druhé písmeno v označení vyjadruje výkonový stupeň. Čím je toto písmeno vyššie v abecede, tým je, zjednodušene povedané, olej kvalitnejší. Ak je olej označený napr. SJ/CF, znamená to, že je prioritne určený pre benzínové motory (pretože je označenie SJ uvedené ako prvé), použiteľný je však aj v naftových motoroch. Pri oleji CF/SG je to naopak a ide o olej určený prioritne pre naftové motory, no použiteľný aj pre benzínové motory.
Aby toho nebolo málo, máme tu aj klasifikáciu olejov podľa ACEA (Association des Constructeurs Européens d'automobile). Tá zastupuje najvýznamnejších európskych producentov vozidiel a definuje presné špecifikácie pre motorové oleje. Tie samozrejme, vzhľadom na vývoj pravidelne aktualizuje. ACEA oleje neschvaľuje, no vytvára normy, ktoré musí výrobca splniť, aby mohol svoj produkt na obale označiť danou špecifikáciou. Olej podľa ACEA už musí zohľadňovať napríklad aj to, či je vozidlo vybavené časticovým filtrom, filtrom pevných častíc, katalyzátormi a pod. Niektoré normy ACEA sú zhodné s normami, ktoré pre svoje autá predpisujú priamo automobilky a keďže sa užívatelia musia pri dopĺňaní či výmene olejov riadiť výlučne normami automobiliek, kvalitné motorové oleje ich uvádzajú na svojich obaloch. Získať pritom schválenie automobiliek nie je vôbec samozrejmé a ani jednoduché. Je to akási „pečať kvality“. Dobrým príkladom automobilkami schválených motorových olejov sú aj oleje Dynamax. Ak si vezmeme napríklad Dynamax Premium Ultra Longlife SAE 5W-30, ten nielen spĺňa špecifikácie VW 504 00/VW 507 00 ale sú aj priamo schválené Volkswagen Group. Pri rovnakom oleji nájdeme aj MB – APPROVAL 229.51 (olej priamo schválený spoločnosťou Mercedes-Benz), na niektorých olejoch nájdete len MB 229.51, čo znamená, že daný olej túto normu spĺňa, no nie je oficiálne schválený.
Schválenia od automobiliek nie sú samozrejmosťou a získajú ich len oleje, ktoré prejdú náročnými testovacími a schvaľovacími procesmi.
Ak neviete, aký olej je pre vaše auto najvhodnejší, požiadajte o túto informáciu značkový servis. Ten by vám mal podľa VIN čísla vedieť presne špecifikovať nielen viskozitnú triedu motorového oleja určeného pre vaše auto, ale aj konkrétnu výkonnostnú špecifikáciu vyjadrenú normou automobilky.
V návode na obsluhu si vždy skontrolujte, aký motorový olej motor vášho auta vyžaduje, podľa toho následne hľadajte ten správny olej. Len viskozitná špecifikácia dnes už rozhodne nestačí.
Ako často kontrolovať množstvo oleja?
Optimálne je každých 1000 km, chápem však že v dnešnom uponáhľanom svete plnom múdrych teoretikov a vystresovaných manažérov s rukami dozadu je to takmer nereálne. Navyše, na rozdiel od všeobecných príručiek poradím sústrediť sa na kontroly podľa intenzity krátkych mestských jázd a počtu studených štartov. Ak robíte často krátke jazdy, nebuďte leniví a zodvihnite motorovú kapotu aspoň každých 2000 km. Okrem množstva oleja (toho tam môže byť paradoxne dokonca viac, pretože je nariedený palivom, čo je samozrejme zle) si pritom vizuálne skontrolujete aj ďalšie súčasti motorového priestoru. Olej vždy kontrolujte pred jazdou, kým je studený a stečený dole v olejovej vani. Vytiahnite pritom mierku, utrite ju, opätovne ponorte do oleja a hneď vytiahnite. Ak je totiž mierka ponorená v oleji dlho, olej po nej „lezie“ hore a vždy ukazuje vyššiu hladinu, než je v skutočnosti. Rozdiel to nemusí byť veľký, ale niekedy je to skutočne mätúce.