"Chceme, aby tento systém fungoval lepšie a bol prehľadnejší ako ostatné systémy. Bude bezplatný a má slúžiť verejnosti," povedal minister dopravy.
Najväčšou výhodou systému je, že využíva všetky údaje od štátnych inštitúcií, akými sú napríklad Polícia SR, alebo Integrovaný záchranný systém. Informácie budú zabezpečené z prvej ruky. Systém čerpá informácie aj z Národnej diaľničnej spoločnosti, z letísk, alebo železníc. Dáta môžu bezplatne využívať fyzické osoby, alebo aj médiá vrátane prevádzkovateľov súkromných navigačných služieb. "Naším cieľom je poskytovať čo najpresnejšie a najaktuálnejšie informácie o doprave každému, kto o ne má záujem," zdôraznil minister Érsek.
Nie je cena trochu privysoká?
Vybudovanie NSDI stálo 14,2 milióna eur. Jeho ročná prevádzka bude stáť 1,5 milióna eur. Systém bol pripravený na ostrú prevádzku už na konci roku 2015. "V roku 2016 dochádzalo k zapájaniu zdrojov, ktoré poskytujú informácie do systému. Momentálne sa tu nachádza pracovisko dispečerov, pracovisko call centra, ktoré zabezpečuje spracovanie informácií a ich príjem. Pracuje v ňom zhruba 40 ľudí," uviedol projektový manažér NSDI Tomáš Mesároš.
Využitie neverejných dát zo spusteného systému vidí minister dopravy a výstavby pri budúcom plánovaní ciest a diaľnic. "Sú to informácie, ktoré hovoria o reálnom stave na cestách. A sú veľmi významným prvkom do rôznych modelových a simulačných analytických nástrojov, ktoré dokážu potom predpovedať budúci vývoj, aj hodnotiť súčasný stav v cestnej sieti. Určite je to veľmi významná pomoc pri projektovaní nových trás," dodal prorektor Žilinskej univerzity Ján Čelko.
Systém prináša aktuálne novinky v doprave z celého územia SR
Každý jeden členský štát EÚ musí poskytovať podobnú službu užívateľom...
Okrem webového rozhrania a mobilnej aplikácie môžu ľudia používať aj služby Národného centra dopravných informácií na veľmi ľahko zapamätateľnej linke 0800 112 112. Aplikáciu do smartfónu si môžete stiahnuť pre Android aj pre iOS.
Môj názor? Vznik aplikácie vítam. Ale suma sa mi zdá priam šialená. Navyše má niekoľko háčikov. Chvíľu to potrvá, kým ju ľudia začnú používať. Ďalej informácie v nej nemusia byť vôbec presné a aktuálne. Dispečerské pracoviská, či už polície, alebo diaľničnej spoločnosti, majú oveľa dôležitejšie povinnosti, ako zverejňovanie informácií užívateľovi. Rovnako dispečeri od stola tiež nevedia presne a jednoznačne určiť, ako to na mieste udalosti vyzerá.
Uvidíme, čo prinesie ostrá prevádzka. Nie som skeptický a nápad chválim. No zatiaľ mi príde služba, aspoň čo sa počítačovej verzie týka, veľmi lacná.
Zdroj: novadoprava