V prípade Octavie tretej generácie už pohon 4x4 v zákrutách skutočne dokáže pomôcť. Na rozdiel od prvých Octavií 4x4 totiž Octavia III používa medzinápravovú spojku Haldex V (po zmene vlastníckych pomerov je to už vlastne spojka Borg Warner), ktorá veľmi úzko spolupracuje so stablizačným systémom, ktorý dokáže v zákrutách pribrzďovaním jednotlivých kolies aktívne posielať viac krútiaceho momentu na vonkajšie zadné koleso (silu však aktívne prerozdeľuje aj medzi nápravami). Na snehu či vode tak dokáže Octavia ľahšie „odtrhnúť“ zadok a pomôcť auto natočiť do smeru zákruty (v kombinácii s rovnakými zásahmi na prednej náprave). Ak totiž rovnaký manéver urobila Octavia prvej generácie a pripojila na základe preklzu predných kolies aj zadné (ona ešte nevedela pripájať zadok proaktívne), uzavretá medzinápravová spojka mala tendenciu točiť oboma nápravami rovnako a ešte zväčšila už tak preklzom predných kolies vyprovokovanú nedotáčavosť. Takže áno, „pod plynom“ dokáže Octavia III aj na suchých povrchoch vykrúžiť oblúk obratnejšie, než jej verzia s pohonom len predných kolies. V prípade verzie 4x4 sa totiž veľká časť trakcie presunie dozadu, zatiaľ čo odľahčeným predným pneumatikám zostáva viac vodiacej sily a sú schopné preniesť vyššie odstredivé sily v zákrute. Podobne prerozdeľovať silu však dokázal už Haldex IV (od roku 2010).
Pohon 4x4 pomocou medzinápravovej spojky dokáže v súčinnosti s elektronikou hotové zázraky. Ak toho má pri dlhej športovej jazde plné zuby a prehreje sa, na chvíľku sa deaktivuje, aby olej v spojke vychladol.
Čo je to tá „proaktivita“?
Proaktivita medzinápravovej spojky znamená jej predvídavosť, teda schopnosť pripojiť pohon zadných kolies bez toho, aby museli prekĺznuť predné. Vyznačoval sa ňou už Haldex IV, ktorý zapájal pohon zadných kolies preventívne už pri každej akcelerácii (aj na suchom asfalte). Tiež nie je tajomstvom, že Haldex „štvorka“ je v praxi pohotovejší, než jeho novšia generácia bez zásobníka tlaku. Riadiaca jednotka pohonu 4x4 naopak zadný náhon odpája napríklad pri prudkom brzdení, aby parazitné momenty v spojke nekomplikovali prácu stabilizačnému systému Ona ho v podstate neodpojí úplne, len odľahší spojky, preto sa napríklad pri rozdielnom hustení pneumatík na prednej a zadnej náprave olej v nej zbytočne hreje (ak majú kolesá rovnaký priemer a na rovných úsekoch sa točia rovnakými otáčkami, medzi rozopnutými spojkami nedochádza k žiadnemu preklzu).
Pre spoľahlivú funkciu medzinápravovej spojky sú nevyhnutné výmeny oleja v nej. Dnes predpisované výmeny podľa času (nie najazdených kilometrov) sú cestou do pekla a vznikli len kvôli umelému znižovaniu servisných nákladov pre flotilové vozidlá. Odborníci odporúčajú aj dnes max. 60 000 km a vymeniť náplň.
Je to permanentný pohon 4x4?
Ďalšia častá otázka. Uhol pohľadu, v podstate nie je. Marketing to síce často zneužíva a tvrdí o pohone 4x4 medzinápravovou spojkou, že je premanentný, pravda je taká, že väčšinu času zostáva spojka rozpojená a dozadu prúdi len zostatkový krútiaci moment (aj rozpojené lamely dokážu „unášať“ zadné kolesá). Spojku však elektronika počas jazdy zapája do hry veľmi často aj na suchých povrchoch (proaktívne) a v tomto momente by sme mohli povedať, že pohon je permanentný. Tak si vyberte. Mimochodom, „Haldex“ V je v Octavii III schopný prenášať až 3200 Nm (nemýliť si s momentom motora na kľuke, k zadným kolesám prichádza vynásobený stálym prevodom a prevodvým pomerom aktuálne zaradeného rýchlostného stupňa) a nad 180 km/h sa vždy deaktivuje (kvôli tepelnej ochrane).
Pohľad na štítok medzinápravovej spojky v Octavii III (túto som testoval ešte pred príchodom do redakcie Topspeed.sk) prezdrádza, že ju montujú Rakúšania.
Lepšie rozloženie hmotnosti
Nezanedbateľným faktorom prispievajúcim k lepšej stabilite v zákrute je aj vyšší podiel hmotnosti verzie 4x4 na zadnú nápravu (pri Octavii je to cca + 50, 60 kg na zadok). Vďaka tomu majú zadné kolesá lepšiu priľnavosť a stabilizačný systém ich vie výraznejšie zapojiť do „hry“ pri stabilizovaní auta. Pridaná hmotnosť je navyše dole pri náprave, takže negatívne neovplyvňuje výšku ťažiska.