Otázka výhod a nevýhod SUV sa zdá byť jednoznačná a jej zodpovedanie jednoduché. V skutočnosti však na túto problematiku jednoznačná odpoveď neexistuje. Každá automobilka totiž k stavbe SUV pristupuje inak, a tak je to veľmi individuálne. A keďže čitateľ nešpecifikoval značku ani model auta, na všeobecné otázky viem dať skrátka vždy len všeobecné odpovede. Pozrime sa teda na obidva druhy áut z niekoľkých praktických hľadísk.
1. Jednoduchšie nastupovanie
V tejto otázke jednoznačne víťazí SUV nad akýmkoľvek hatchbackom, sedanom či kombi. Vyššia pozícia sedenia voči vozovke (tzv. výška bedrovej časti posádky nad vozovkou) hrá v prospech SUV, do ktorého sa v podstate len „vložíte“, zatiaľ do kombi spadnete ako do lavóra. Možno si poviete, že vám to nevadí a radšej budete sadať nižšie ako jazdiť po meste so zbytočne veľkým autom. Prax ukazuje, že je to presne naopak a v meste sa ukazuje schopnosť pohodlného nastupovania a vystupovania z SUV kľúčová. Môžem to potvrdiť, ak lietate po meste a stokrát denne z auta vystupujete, už okolo obeda ďakujete, že máte SUV.
Ale pozor, nie vždy sa do SUV automaticky nastupuje pohodlnejšie. Dobrým príkladom je nová Dacia Duster, ktorá je síce príjemne vysoká ale jej A-stĺpik až príliš sklonený a musíte sa naučiť pri nastupovaní zakláňať. A to, uznáte aj sami, nie je nič pre starších a neohybných. Moja rada znie, vyskúšajte si nastupovanie v predajni, porovnávajte a až potom sa rozhodujte. MPV ostávajú v tejto disciplíne dodnes neprekonané.
Nová Dacia Duster ukazuje, že vyššie sedenie nemusí automaticky znamenať aj pohodlnejšie nastupovanie. Jej príliš sklonený A-stĺpik vás núti k zakláňaniu pri nastupovaní. Pred každým rozhodnutím odporúčam vyskúšať si sadnúť do auta a zhodnotiť to osobne. Každý totiž do auta nastupujeme inak.
2. SUV má vraj viac miesta vo vnútri a väčší kufor
Toto neplatí, teda často neplatí. Kompaktné SUV je, zjednodušene povedané, zodvihnutý kompakt. A ak by sme ho porovnávali s kombi verziou, SUV často ťahá za kratší koniec. Ak si vezmeme napríklad porovnanie Kie Sportage a Ceed SW s atmosférickými benzínovými štvorvalcami GDi (Sportage má 1.6 GDI, Ceed SW novší 1.5 GDi), Kia Sportage je o celých 113 kg ťažšia (1415 vs. 1302 kg), no jej kufor je o 149 l menší (503 vs. 652 l). Tiež neplatí, že by malo SUV viac miesta v kabíne, má však inú pozíciu sedenia (s nižšie spustenými nohami), čo niekedy vyvoláva pocit väčšieho priestoru. Pri SUV s vyššou podlahou neplatí ani toto. V otázke vnútorného priestoru by som teda SUV nefavorizoval. Trochu pohodlnejšie sa doň inštalujú detské sedačky, ale tiež len za predpokladu, že má dosť veľký zadný nástupný otvor, inak je to len o tom, že sa do kombi musíte viac zohnúť.
Spomínate si na kufor Škody Yeti? To bola krásna ukážka toho, že SUV nemusí mať automaticky veľký kufor. Dnešný Karoq túto slabinu odstraňuje. Objektívne však treba povedať, že Yeti zasa disponoval veľkým talentom ťahať prívesy a bolo to práve kvôli krátkemu zadnému previsu s malým kufrom. Každé auto je skrátka vhodné na niečo iné.
3. Z SUV je lepší výhľad
Ako sa to vezme. Ak vezmem do úvahy vyššiu pozíciu sedenia, tak je pravda, že do diaľky a v kolónach máme z SUV naozaj lepší rozhľad o situácii okolo. Treba si však uvedomiť, že SUV majú väčšie tzv. “slepé uhly“, teda to, čo zakrývajú mohutnejšie stĺpiky karosérie, vyššia predná hrana kapoty a pod. Bezprostredné okolie auta tak obyčajne lepšie vidieť z nižších kombi verzií.
Všeobecne platí, že z SUV máte lepší rozhľad do diaľky, no horší prehľad o tom, čo sa deje v bezprostrednej blízkosti auta. Slepé uhly má mohutnejšie auto obyčajne väčšie, čo zhoršuje napr. aj parkovanie v stiesnených priestoroch.
4. Spotreba a dynamika
Disciplíny, kvôli ktorým by som šiel jednoznačne do tradičného kombi. Na ceste tlačíte pred vysokým SUV zbytočne veľké množstvá vzduchu, ktoré vám v každom momente neprimerane zvyšujú spotrebu a náklady na užívanie auta. Aj v dynamike ťahajú SUV za kratší koniec. Najmä v pružných zrýchleniach, keď dochádza k súboju medzi narastajúcim výkonom (s rastúcimi otáčkami motora) a rastúcim aerodynamickým odporom (s narastajúcou rýchlosťou). Nižšie a ľahšie kombi bude úspornejšie a pri rovnakom výkone aj dynamickejšie.
Nižšie auto sa bude vzduchom "prerezávať" vždy ľahšie, než vysoké SUV. Nejde totiž len o koeficient aerodynamického odporu, ale aj celkovú čelnú plochu. Fyzika nepozná zľutovanie.
5. Servis a údržba
Znova disciplína, v ktorej je na tom SUV horšie ako kombi. A nielen v tých prípadoch, keď je SUV ťažšie (čo už dnes nemusí byť zasa úplné pravidlo, aj klasické kombi vie poriadne potrápiť váhu a rozdiel v hmotnostiach nemusí byť až taký výrazný). Na SUV a crossoveroch majú automobilky obyčajne vyššie marže a spolu s tým k nim dodávajú aj drahšie náhradné dielce a normohodiny. V dlhšom časovom horizonte tak počítajte s drahším servisom. Vyššia hmotnosť SUV navyše viac namáha mechaniku auta väčšinou vychádzajúcu z klasických ľahších kompaktov (kratšia životnosť), nehovoriac o vyšších cenách ich väčších pneumatík.
Väčšie pneumatiky aj brzdy znamenajú vyššie servisné náklady. A ak sú brzdy rovnaké ako povedzme na kombi z rovnakej stajne, vyššia hmotnosť SUV znamená ich vyššiu námahu a kratšiu životnosť. Jednoduchá matematika.
6. Kvalita jazdy
Aj ku kvalite jazdy sa lepšie vyjadruje pri konkrétnych modeloch, ale všeobecne platí, že SUV nie sú komfortnejšie, než ich nižšie klony. Aby totiž zvládli vyhýbací manéver, musia ich výrobcovia „pritvrdiť“. Robí sa to niekoľkými spôsobmi (záleží na segmente a ochote klientov priplatiť), najčastejšie však SUV dostanú tvrdšie stabilizátory aj tlmiče s tvrdším nábehom v kompresii. Výsledkom je, že na priečnych nerovnostiach poskakujú ako ratlíci, zatiaľ čo nižšie kombi ich zvládnu s väčším nadhľadom. Ani toto však nemusí platiť pri každom aute, celkový výsledok totiž často negatívne ovplyvní nevhodná konfigurácia auta (setup podvozku, panoramatické strešné okno a pod.).
Stačí si zle nakonfigurovať kombi a razom z neho máte uskákanejšie a rozvŕzganejšie auto, než vyššie SUV.
7. Pasívna a aktívna bezpečnosť
Tu si dovolím uprednostniť SUV. Nejde o tuhší skelet, v tom sú kombi aj SUV vyrovnané, rozdiely nebývajú dokonca ani vo veľkostiach či účinnosti deformačných zón, sedíte v nich však o čosi vyššie, čo vám dáva viac šancí najmä pri bočnom náraze. Vyšší posed je však výhodou aj pri frontálnych nárazoch. Ale rozdiely tam naozaj nie sú veľké, falošný pocit vyššej bezpečnosti v SUV vychádza skôr z vyššej pozície sedenia a mohutnejších plastových obkladov kabíny. Treba však rozlišovať v pasívnej a aktívnej bezpečnosti. V aktívnej je totiž na koni nižšie kombi, ktoré vie vďaka vyššej obratnosti a nižšej hmotnosti kolíziám lepšie a účinnejšie predchádzať.
S vyšším a ťažším SUV má elektronika vždy viac práce ako s nižším autom, hranice medzi nekontrolovaným šmykom a bezpečnou stabilitou je pri SUV vždy nižšia. V otázkach pasívnej bezpečnosti (ochrana pri náraze) je na tom vyššie sediaca posádka SUV zasa lepšie.