Na mojom súkromnom aute, päťke generácie E39, navyše vo verzii kombi, mi už dlhšie nedržali vo vzduchu piate dvere, alebo jednoducho povedané veko kufra. Presnejšie povedané... po úplnom otvorení to ešte išlo, ak ale poklesli o pár centimetrov nižšie alebo som s autom stál v miernom kopci, už som ich musel držať rukou, a aj tak som raz dostal slušnú ranu do hlavy. 

Väčšina kombíkov od BMW je známa tým, že majú tiež separátne otvárateľné zadné sklo a rovnako je to aj v mojom prípade.

Namiesto dvoch tlmičových vzpier (alebo piestnic či tlmičov, nazvite si ich podľa seba) sa tak aj v mojom prípade na tomto mieste nachádzajú štyri. To ma priviedlo k myšlienke, či by nestačilo vymeniť len polovicu, teda jednu na veko batožinového priestorujednu na výklopné okno. V mnohých prípadoch sa na internete dočítate, že ak majitelia vymenili obe vzpery (ak teda ich auto má len 2), tak ide kufor ťažšie zatvárať a pri otvorení vám doslova vystrelí z ruky.

Povedali by ste, že za týmito krytkami sú tlmičové vzpery?

Takto skryté vzpery by ste nečakali

Rozhodol som sa teda vymeniť polovicu (dve) a aby netrpela niektorá strana, každú na tej druhej. Na vodičovej som vymenil tlmičovú vzperu pre piate dvere a na spolujazdcovej vzperu pre výklopné okno. Ako si môžete všimnúť na obrázkoch, obe sú schované a pri otvorenom veku si ich ani nevšimnete. Prečo to tak je? V mojom prípade sú totiž ukryté v streche, respektíve v samostatnej kapse, ktorá je pre ne určená pod strešným plechom. To bol presne kameň úrazu a dôvod, prečo som nenašiel milého slova na konštruktérov z Mníchova.

So zvesenou stropnicou je prístup ku guľovému čapu, avšak veľa priestoru nie je ani tu.

V prvom rade treba spomenúť, že som postupoval podľa návodu na internete, kde to dotyčnému išlo doslova od ruky. Lenže prax je často odlišná, a to bol aj môj prípad, obzvlášť ak to robíte prvý krát. Za seba musím dodať, že nabudúce budem radšej meniť diely prednej nápravy, ako tieto komponenty.

Ak by som tú starú vyčistil, asi by ste rozdiel medzi nimi nespoznali. Viditeľne jej nič nebolo.

Už prvotná demontáž zabrala dosť času

Najskôr som musel demontovať množstvo dielcov v kufri. Okrem rôznych plastov museli ísť dole aj tesnenia dverí, pretože mám zvesenú zadnú časť stropnice. Podľa videa stačilo odmontovať len úchyty vzadu nad kufrom, ja som kvôli jednoduchšiemu prístupu demontoval aj stropné držadlá nad bočnými dverami, aby som stropnicu zvesil čo najnižšie. V tomto prípade držia tlmičové vzpery guľové čapy a pri úchytoch zase čapy. Tie idú von ľahko, stačilo odistiť „segerku“ a čap vyklepať von. So zvesenou stropnicou som sa dostal k druhej strane guľového čapu, ktorý nie je navarený do karosérie, ale dá sa odskrutkovať kvôli čo najľahšiemu opätovnému namontovaniu vzpier. Ten som uvoľnil, zhora čap odskočil a uvoľnil tlmičovú vzperu, ktorú som následne mohol pomedzi káble a malý priestor pracne vytiahnuť von.

Keď vám segerka niekde zapadne, ľahko ju magnetom nájdete.

Kam sa dostanete, všetko vyčistite

Keďže ide o priestor, kam sa dostanú aj nečistoty, ostal som milo prekvapený, že sa tam ani po 23 rokoch prevádzky nenachádzala žiadna hrdza. Všetko som samozrejme povysával, aby sa v tomto priestore nedržala vlhkosť. Potom ale začala druhá fáza, teda montáž, respektíve uchytenie tlmičovej vzpery. Vo videu na tom pracovali traja ľudia, ja som si samozrejme veril a myslel som si, že to zvládnem sám. To bol prvý omyl. Po dvoch hodinách som kapituloval a zavolal som na pomoc otca. Lenže ani dvom sa nám nedarilo ďalšiu hodinu prichytiť uloženie vzpery do guľového čapu. Prečo?

V tomto priestore sa časom nahromadí veľa špiny, treba ju čo najlepšie vyčistiť.

Ani vysávačom sa nedostanete všade, ja som si pomohol malou gumovou hadičkou, ktorú som nalepil k hadici od vysávača. Nie je to dokonalé, ale hrubá špina s listami a blatom je preč.

Jednoducho preto, že priestor, v ktorom to musíte spraviť, je veľmi obmedzený. Taktiež nevidíte, či máte uloženie vzpery na správnom mieste, aby ste zospodu mohli guľový čap naspäť skrutkovať. Ak sa aj trafíte a guľový čap je presne v mieste uchytenia, musíte zhora nejakým predmetom zatlačiť, aby ste si nepoškodili strechu, respektíve aby ste vôbec uchytenie natlačili na guľový čap a stále vám z neho neodskakoval. Na to všetko máte manévrovací priestor vysoký menej ako 2 cm. Nakoniec som to vyriešil upraveným a mnou vyrobeným železným plátom, ktorý som na konci ohol do presného tvaru.

Druhá vzpera už bola viditeľne zatečená.

Ďalšia vzpera už išla o niečo ľahšie, ale ani tú som nevymenil za pár minút, ako to bolo vo videu, z ktorého som čerpal. Postup bol prakticky rovnaký, aj keď tvarovo bola menšia. Nečudo, veď dvíha a drží menšiu váhu, teda len okno. Manipulácia v stiesnených podmienkach samozrejme opäť nebola jednoduchá, náročné bolo hlavne nasunúť uloženie vzpery na guľový čap.

Pri montáži som po očistení doplnil trocha modrého Loctite lepidla a vazelínu.

Radšej budem meniť nápravu ako vzpery

Keď som to všetko zložil, úspešne otestoval a začal skladať interiér, prišiel som na to, že výmena dvoch vzpier mi trvala viac ako šesť hodín. Nepovažujem sa za profesionálneho mechanika, ale ľavé ruky tiež nemám, a tak bola táto výmena asi to najotravnejšie, čo som na aute opravoval či menil. Priznávam, radšej budem meniť komponenty náprav či brzdového systému, ako sa opäť vracať k veku.

Nezabudnite si kufor podložiť dodatočným predmetom, ja som využil drevenú latu. Ak totiž jednu vzperu odistíte, zvyšok už dvere neudrží a padnú vám na hlavu.

Keďže mám ešte staršiu generáciu BMW 5 (E34, tiež kombi), rozhodol som sa vzpery vymeniť aj na tomto aute. Tá, ktorá drží celé piate dvere, je tu krásne prístupná a zatiaľ čo spodná časť drží na guľovom čape s istením malou sponkou, vrchná časť je len naskrutkovaná na dverách. Jednoduchá práca, ktorú máte hotovú za pár minút, aj keď ma trochu trápila demontáž starej vzpery z lôžka guľového čapu. Po mnohých rokoch to nebolo jednoduché. V každom prípade... v porovnaní s novším modelom to bola hračka.

Väčšinou stačí len vzperu odistiť a vylupnúť z guľového čapu.

Dizajn diktuje

Porovnanie oboch koncepcií pekne ukazuje vplyv návrhárov na konštrukciu vozidla a následnú náročnosť opravy. Ak máte vzpery prístupné (niekomu sa to páčiť nemusí), tak s ich výmenou nebudú takmer žiadne problémy. Väčšinou stačí odstrániť poistku a vytiahnuť uloženie z guľového čapu. Ak ich ale máte schované, dizajnovo pekne „upratané“ a teda ťažšie prístupné, pri ich výmene sa riadne potrápite a pravdepodobne nebudete na konštruktérov spomínať v dobrom.

Takto umiestnená vzpera nebude na výmenu problémová.

A aká je odpoveď na úvodnú otázku? Stačí skutočne vymeniť len polovicu vzpier, respektíve len na jednej strane? Piate dvere po údržbe držia spolu so sklom v ktorejkoľvek pozícii. Samotné sklo v nižších pozíciách stále nedrží, vo vyšších už áno. Automaticky bez námahy sa však samo hore nevyklopí. Stálo to za to, teda vymeniť len po jednej vzpere? Mne zatiaľ áno, uvidím, či sa o pol roka zase „neunavia“ a nebudem musieť meniť aj druhý pár. Zatiaľ to tak ale nevyzerá.

Takýto je výsledok, kufor aj samotné sklo dokážu držať v rôznych polohách, čo predtým nebolo možné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov