Sezóna okruhových jázd je v plnom prúde a zástup záujemcov vypĺňa posledné voľné termíny. Veď kde inde vyskúšať v bezpečných medziach naplno možnosti športového auta a naučiť sa ho ovládať aj v kritických situáciách? Kde inde možno naplno rozbaliť výkon silného motora bez rizika pokút? Tušili ste však, že na jazdu po uzavretých okruhoch sa v mnohých prípadoch nevzťahuje záruka? Vôbec pritom nezáleží na tom, či jazdíte s citom alebo ste nechali mozog v boxoch a autu dávate na okruhu riadne poza uši. V mnohých prípadoch nie ste zárukou krytí dokonca ani v prípadoch, keď cielene vypnete stabilizáciu ESP. Ste prekvapení? Čítajte ďalej, dovozcov športových áut sme sa pýtali na detaily týkajúce sa jazdenia po okruhoch.
Nissan to má pre GT-R mimoriadne prísne a komplikované
Pre zaujímavosť hneď na začiatok upozorňujú ľudia z Nissanu. Ak sa rozhodnete vziať Nissan GT-R na okruh vedzte, že pred aj po vykonaní jazdy je potrebné urobiť špeciálny servis u dílera oprávneného servisovať model GT-R. Aj tak je však samotná jazda vyňatá zo záruky. Každé poškodenie nielen karosérie, ale aj hnacieho mechanizmu vzniknuté v dôsledku neštandardnej záťaže počas okruhovej jazdy tak ide len na „vaše triko“. Ak totiž dôjde k poruche, údaje z telemetrie prezradia, čo ste s autom stvárali. V záručných informáciách k modelu Nissan GT-R sa doslova uvádza: „Záruka sa nevzťahuje na jazdu na cestách, ktoré nie sú verejnými cestami (napr. okruh, nepoužívané letisko, skúšobná cesta, testovanie dynamometra a pod.)." Ale pozor, o záruku prichádzate aj v momentoch, keď jazdíte s vypnutým ESP. „Okruhové alebo obdobné jazdenie v režime ESP OFF je z krytia zárukou vylúčené. Vypnutie ESP v prípade núdze ako pomoc pri uvoľňovaní vozidla z blata/snehu, prípadne bežná jazda na verejných cestách v režime ESP OFF, ale v rámci zákonných obmedzení nebude mať za následok zrušenie záruky,“ dodáva ďalej manuál k Nissanu GT-R. Ak teda vypnete ESP mimo verejnej cesty, nie ste krytí zárukou!
Ak sa s GT-R vyberiete na okruh a vypnete pritom ESP, dávate výrobcovi pádny argument na to, aby vám pri prípadných neskorších problémoch neuznal záruku.
Renault Mégane RS - čo je "nadmerné zaťaženie"?
Pred jazdou na okruhoch varuje aj Renault. Model Mégane RS pritom samotná fabrika často prezentuje práve na uzavretých tratiach. Francúzsky výrobca v záručných podmienkach doslova uvádza, že výrobca neuplatní záruku a ani nenesie zodpovednosť za poruchy, keď bolo vozidlo používané v iných podmienkach, než je predpísané výrobcom. Problém je, že okrem použití sériového auta na pretekoch sa tým myslí aj nadmerné zaťaženie vozidla. Asi správne tušíte, že aj tu príde v prípade problémov na rad telemetria a dohady, čo je štandardné a čo už nadmerné zaťaženie vozidla.
Renault jazdu na okruhu priamo nezakazuje, ale dôrazne varuje pred nadmerným zaťažovaním. V takom prípade logicky za nič neručí.
Audi - na okruh áno, s odolnejšími komponentami
Oslovení importéri sa však zhodujú na tom, že k športovým modelom klientom túžiacim po okruhovom jazdení veľmi radi ponúknu komponenty pripravené na zvýšenú záťaž. Či sa už bavíme o pneumatikách, brzdách, výfukovom systéme, chladení či iných komponentoch, disponujú zvýšenou odolnosťou pri veľmi dynamickej jazde. V tom prípade Audi, ktoré ponúka celý rad športových modelov z rodiny S a RS jazdu na okruhu vyslovene nezakazuje. Aj tu však musíte používať zdravý rozum a počítať s tým, že ak budete Audi drať celý deň na okruhu, na spotrebný tovar, hoci aj ten so zvýšenou odolnosťou, bude platiť záruka len vo veľmi obmedzenej podobe. A ak dôjde k poruche na mechanike auta, v odbornom servise sa cez telemetriu zamerajú na váš jazdný štýl a to, či ste sa pri jazde až príliš „neodtrhli z reťaze“. Je tu však jedna výnimka. Audi R8 je údajne vyslovene postavené na použitie na okruhu. V jeho prípade sú preto krídla záruky o čosi širšie. Aj tu platí, že je dobré pred okruhovým jazdením navštíviť servis a auto preventívne skontrolovať, prípadne nastaviť.
Pri Audi R8 vám toho bude automobilka tolerovať najviac. Konštruktéri ho postavili tak, aby jazdenie na okruhu zvládalo aj v dlhodobom horizonte.
Mercedes AMG - zvýšená záťaž áno, preteky nie
Rovnaký postoj zaujal aj Mercedes-AMG. Jeho autá sú postavené aj na zvýšenú záťaž, no účasť na pretekoch nepovoľuje. Na okruh sa s nimi vydať môžete, každý súdny jazdec by mal však využiť ponuku fabriky na upravené komponenty. Aj trojcípa hviezda sa totiž chráni formuláciou „Záručné podmienky vylučujú nesprávne použitie alebo nadmerné namáhanie predmetu kúpy“. Čo to presne znamená, asi tušíte. Ak vám skrátka na AMG niečo „kľakne“ počas jazdy na okruhu, k slovu prichádza telemetria a dohadovanie sa so značkovým servisom.
AMG E63 na okruh vziať samozrejme môžete, ale pozor na "nadmerné namáhanie predmetu kúpy".
Porsche - s novou brzdovou kvapalinou a bez slikov
Porsche autá na okruhoch doslova odchováva. Neprekvapí preto, že proti jazde klientov na uzavretých tratiach nič nemá, dáva si však podmienky. Ako hovoria zástupcovia značky, každý ich model to má nastavené inak a všetko je podrobne popísané v návode na údržbu. Odporúčajú pred jazdou navštíviť značkový servis, ktorý urobí potrebné nastavenia, skontroluje motorový olej, aj brzdovú kvapalinu. Ak je staršia ako rok, na okruh s ňou nesmiete! Rovnako nie ako s pretekárskymi pneumatikami, teda slikmi. Zároveň vás upozornia, že treba dodržiavať presné pokyny na vychladenie brzdového systému. Akékoľvek výrobcom neschválené modifikácie a nastavenia majú pochopiteľne vplyv na plnenie záruky.
Porsche sa jazdy na okruhu nebojí, ale pozor, jeho brzdová kvapalina nemôže byť staršia ako jeden rok. Podmienok, ktoré musíte dodržať, aby vám nepadla záruka, je však viac.
Hyundai - čítajte garančnú knižku
Veľmi podobný postoj ako všetci ostatní má k jazde na okruhu aj juhokórejský Hyundai. Jeho vozidlá z divízie N sa síce pýšia výbornou dynamikou aj jazdnými vlastnosťami, fabrika sa však chráni proti „expertom“, ktorí nevedia, kedy dosť a auto na okruhu preťažujú. Ako vyplýva z odpovede importéra značky Hyundai na Slovensko, pre ich autá platia pravidlá definované v garančnej knižke. Vždy pritom ide o vozidlá určené do bežnej cestnej premávky, čomu zodpovedajú aj podmienky záruky. Zástupcovia značky Hyundai upozorňujú, že akékoľvek iné použitie ako bežné – teda aj na okruhu – považujú za neprimerané používanie, či nedbanlivé zaobchádzanie a na chyby vozidla spôsobené takýmto správaním sa záruka nevzťahuje.
Pri Hyundai i30 N pozor na nedbanlivé zaobchádzanie. Naň sa záruka nevzťahuje.
Nezabudnite sa spýtať
Nech už hovoríme o akejkoľvek značke, či je to KIA, ktorá nahlas hovorí, že jej vozidlá sú určené výlučne na bežné používanie a neodporúča s nimi jazdiť na okruh, VW varujúci pred preťažovaním alebo neodborným zaobchádzaním s predmetom kúpy, či BMW tvrdiace, že vyššie mechanické a tepelné zaťaženie počas prevádzky na pretekárskom okruhu vedie k zvýšenému opotrebovaniu a nevzťahuje sa naň záruka, vždy je dobré pred jazdou na okruhu navštíviť odborný značkový servis a pýtať sa na podmienky týkajúce sa vášho konkrétneho auta.
Ako potvrdili dovozcovia, každý model je posudzovaný individuálne a mieru záruky dokážete ovplyvniť aj takým detailom, akým je spomínaná odborná kontrola pred jazdou. Okrem spotrebného "materiálu" totiž na okruhu trpí zrýchleným opotrebovaním aj samotná mechanika auta a v prípade športových modelov rozhodne nejde o lacné autá. Opatrným prístupom tak dokážete pri neskoršom prípadnom uplatňovaní záruky v konečnom dôsledku ušetriť nemalé peniaze.
BMW M8 k jazde na okruhu doslova láka, ale pozor, aj v jeho prípade automobilka dôrazne varuje pred neprimeraným mechanickým a tepelným namáhaním.