Výrobcovia palív veľmi často tvrdia, že ich viacoktánové palivá už obsahujú aditivované zložky a netreba preto nič do nich pridávať. S tým súhlasím, ale mám k tomu dve poznámky. Prvou je dĺžka skladovateľnosti. Na to mi zatiaľ nikto nedal jasnú odpoveď. Druhým je cena, keďže s dodatočným aditivovaním bežného dieselu alebo benzínu sa môžete dostať pod úroveň ceny prémiového paliva.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Produkty na zimu aj leto

Každý výrobca aditíva má vlastnú formulku, čo do daného prípravku pridáva a čomu má pomôcť. Zjednodušene by sme mohli napísať, že v prípade naftových verzií nám doň výrobcovia pridajú rôzne zložky s antikoróznym účinkom, ktoré celý palivový systém chránia a zároveň mažú. V prípade aditíva VIF zas môžete kúpiť aj zimnú verziu, ktorá zlepšuje bod filtrovateľnosti nafty pri nižších teplotách až o 5 °C. Ďalšou prednosťou je zvýšenie cetánového čísla nafty, ktoré hodnotí dĺžku prieťahu vznietenia. Čím je toto číslo vyššie, tým je čas kratší a motor má vyššiu strmosť nárastu tlaku v spaľovacom priestore, čo nie je žiaduce.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Podobné vlastnosti má aj ďalší produkt od Liqui Moly. Tiež má zlepšovať mazivosť nafty a zvyšovať cetánové číslo. Posledný produkt do vznetového motora od STP už toto všetko nepopisuje, je tu len jednoduchšia formulácia o zlepšovaní vlastnosti nafty. Letné aditívum do nafty od VIF mi veľký zmysel nedáva, keďže má všetky vlastnosti zimnej verzie, ktorá navyše vylepšuje bod filtrovateľnosti v chladnom počasí a stojí prakticky rovnako.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Treba aditivovať aj benzín?

V prípade benzínových aditív je situácia dosť podobná. Prvým je opäť produkt od VIF, ktorý by mal znižovať spotrebu vďaka prísade vylepšujúcej mazanie. Ďalším plusom je antikorózna ochrana a pre mňa ako majiteľa dlhšie odstavených vozidiel aj predĺženie skladovateľnosti benzínu. Druhým produktom je ochrana paliva pred pôsobením zložky E10 od MPM. Je to prípravok výlučne na elimináciu negatívnych vlastností biozložky, preto ho odporúčam do rôznych kosačiek či motorových píl, kde síce pred zimou môžete vypustiť čo najviac benzínu, ale časti stále môžu v karburátore zostať. Posledným je opäť od STP, kde sa všeobecne dozvieme, že vylepšuje vlastnosti benzínu.

Aditívum do benzínu od VIF najviac stmavilo palivo, na jeho vlastnosti to však nemusí mať žiaden vplyv.

Dávkovanie všetkých prípravkov je uvedené na balení a buď je to pomerové číslo, alebo celý obal na určité množstvo paliva. Ja som sa rozhodol pre názorný a jednoduchý test, ktorý môže čo to prezradiť. Pripravil som si pár fľašiek, na ktoré som si poznačil, aký prípravok obsahuje. Všetky produkty som doslova „prelial“, keďže na tak malé množstvo benzínu alebo nafty by som musel v niektorých prípadoch snáď pridať len pár kvapiek. Ale všetky návody píšu, že predávkovanie nie je na škodu.

Skrutka možno čo to napovie.

Pri zimnom aditíve od VIF som sa rozhodol ešte pridať jednu fľaštičku a do vrchnáku spraviť dieru. Jednoducho, či nastanú väčšie zmeny, ak má k palivu prístup čerstvý vzduch aj s vlhkosťou. Do každého pohára som pridal ešte oceľovú skrutku, či sa na nej objavia náznaky korózie.

Takto budú odpočívať celú zimu, samozrejme so zatvorenými dverami, a trocha viac naľavo, aby k nim nešlo teplo z domu.

Všetky poháre nechám na prekrytej terase, teda nebude na nich pršať (to pre prípad toho s dierou na vrchnáku), ale zimu si užijú. Koho by zaujímalo, odkiaľ som čerpal palivo, tak prezradím, že to bola ešte letná nafta z môjho auta tankovaného dávnejšie (v prípade benzínu je to bezpredmetné) a neprémiovej kvality. Značku čerpacej stanice si zatiaľ nechám pre seba, to aby nevznikli v diskusii zbytočné „hejty“ na konkrétneho výrobcu. Prvý report sem pridám odhadom v januári a ďalší po zime. Ak by sa náhodou niečo zaujímavé na skrutkách či v palive objavilo, pridám sem operatívne priebežný post.