Problémy s kompresiou motora môžeme rozdeliť na dve podkategórie. Jednou z nich sú kompresné piestne krúžky a druhou ventily. Práve sme sa dostali k mechanike motora, ktorú neporiešite doma v garáži, alebo pod panelákom za 10 minút, ako napr. výmenu vzduchového filtra.  

Piestne krúžky a valce

Opotrebené piestne krúžky majú zásadný vplyv na kompresiu motora. Motor, ktorý nemá kompresiu, logicky, „nejde“. Pri vznetových motoroch je kompresia motora kľučová pre schopnosť bezproblémových studených štartov. Diesel, ktorý má nižšiu kompresiu, nedokáže vo valci stlačiť vzduch natoľko, aby došlo k teplote vznietenia paliva. Ak k tomu pridáte dosluhujúce žhaviče, motor má problém vôbec naštartovať, alebo točí veľmi dlho. Pamätám si na Berlingo 2,0 HDi kamaráta z vysokej školy, kedy sme ráno pred jazdou na prednášky „trápili“ motor aj spolubývajúcich pod internátom dlhšie, ako bolo treba. Ku cti motora je nutné spomenúť, že mal na hrbe okolo 400 tkm. Nižšiu kompresiu môže zapríčiniť aj opotrebenie plôch valca. Tu výmena piestnych krúžkov nepomôže, motor je už v pokročilom štádiu opotrebovania. V oboch prípadoch môžete nižšiemu opotrebeniu valcov a kompresných piestnych krúžkov častou výmenou oleja a nevytáčaním motora za studena. Ani teplota chladiacej zmesi nie je smerodajná. Olej sa zohrieva oveľa pomalšie, ako voda, a preto s „nákladom“ do vysokých otáčkových sfér počkajte. Tí, ktorým auto zmeria teplotu oleja, majú vyhrané. Meňte olej po 10 000km, ak jazdíte majoritne krátke trasy. 15 000 km by mal byť maximálny interval, aj keď jazdíte čiste dlhé trasy po diaľnici. Tí, ktorí najazdia málo kilometrov, by mali aj tak meniť olej raz ročne. Oproti ostatným výdavkom na auto to je zanedbateľná čiastka. Osobne mením olej v atmosférickom motore každých 12 tkm sám v garáži a je to pre mňa zábavka a „destres“. S určitým cvikom a základným náradím to zvládnete doma aj vy.

Ventily

So zníženou kompresiou a výkonom môžu súvisieť aj ventily. Tu je problém hlavne so zanášaním sacích ventilov priamovstrekových motorov nánosmi. Ventil „neobmýva“ zmes paliva a vzduchu ako pri nepriamom vstrekovaní a navyše mu pod kolená hádžu polená systémy, ktoré vháňajú späť výfukové plyny do sania kvôli nižším emisiám. Nahromadené nánosy spôsobujú, že ventil ideálne nedolieha do sedla a motor stráca kompresiu. Netesnosť ventilov môže zapríčiniť aj nevymedzená ventilová vôľa. Pri mechanickom nastavovaní je nutné pravidelne kontrolovať požadovanú vôľu ventilov, popr. ju dať nastaviť. Pri hydraulickom vymedzení, laicky „hydroštelmi“, ktoré pre svoju prácu potrebujú motorový olej, nič nenastavíte. Pri zanedbaných výmenách oleja sa v hydraulických zdvihátkach hromadí karbón a ochromuje ich činnosť. Opotrebujú sa a tým pádom už nedokážu zabezpečiť požadovanú vôľu ventilov. Riešeniím je ich výmena.

Zapaľovacie sviečky

Táto stať platí pre motory, ktoré zapaľujú zmes preskočením iskry, teda benzíniaky. Kondícia zapaľovacích sviečok je kľúčová pre správne fungovanie zážihového motora. Dovolím si tvrdiť, že dnešné sviečky toho zvládnu veľa a taktiež porcia kilometrov, po ktorej je nutná výmena, je mimoriadne veľká. Po určitej dobe dochádza k opotrebovaniu elektródy a zmenenému odtrhu. Navyše sa môže na sviečkach usádzať karbón alebo aj olej, ak ho motor nadmerne spaľuje. Výsledkom opotrebovanej sviečky je vynechávanie motora, zlé štarty, jazda na menej valcov, neochota ísť do otáčok a zvýšená spotreba paliva. Jeden z najlepších mechanikov na Slovensku, ktorého poznám, hovorí, že predčasná výmena sviečok si na seba „zarobí“ vždy na spotrebe paliva! Klasické sviečky s niklovou elektródou meníme v rozsahu 30-60 tkm, platinové a irídiové typy vydržia 90-120 tkm. Meňte radšej na spodnej hranici km rozsahu a model, ktorý odporúča výrobca. Najlepšie skúseností mám so značkami Denso a NGK.

Samozápaly

Zmes v benzínovom motore zapaľujú sviečky preskokom iskry. Existuje však jav, ktorému hovoríme samozápal, alebo laicky „klepanie“. O čo ide? Kvôli nánosom na stenách valcov a piestoch sa zmes zapáli skôr, než piest dosiahne hornú úvrať a preskočí iskra. Príčinou môže byť aj použitie paliva s nižším oktánovým číslom. Pravdepodobnejšou príčinou sú práve nánosy na piestoch, a hlavne pri priamovstrekových motoroch. Motor má senzor klepania, ktorý pošle signál riadiacej jednotke. Tá zmení predstih a tým pádom už nejazdíte s plným výkonovým potenciálom motora. Riešením je použitie kvalitného paliva s čistiacimi aditívami, samostatné pridávanie aditív ako napr. VIF a „talianska údržba“. Ak váš motor pýta 98 oktánové palivo, tak mu ho doprajte.  Nebojte sa motor pri prevádzkovej teplote častejšie vytáčať. Neuškodí mu to a obmedzíte tvorbu karbónových úsad.     

Aké sú vaše skúsenosti v tejto oblasti? Ktorá "porucha" sa vám pritrafí najčastejšie, alebo naopak, čo zo spomenutého ste ešte nikdy nemuseli riešiť?

Aditíva do paliva bránia vzniku usadenín na sacích ventiloch nepriamovstrekoých motorov, vstrekovačoch a vo valcoch. Pravidelným pridávaním dokážu nánosy rozpustiť.

Zdroj foto: Auto Kelly, insideevs, ricksfreeautorepairadvice, fjcruiserforums, fullthrottlespeed, Is1nowto, gobdp.com, porsche, ferrari