Jednoduchý ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, už často nahrádzajú iba kontrolky.
Čo robiť?
Ak sa vám už stane, že sa motor vášho auta prehreje, je veľmi dôležité čo najskôr bezpečne odstaviť auto a nechať ho úplne vychladnúť. Spomínam si na dobrú radu, ktorú mi dal kedysi dávno jeden okoloidúci, keď sa mi prehrial motor na mojej Škode 105. Povedal: "To chce chladnú hlavu, aby nepraskla." Hoci doba medzi tým veľmi pokročila táto rada platí do bodky aj dnes. Ak sa teda prehreje motor vo vašom aute musíte ho nechať úplne vychladnúť. Ak sa niekam ponáhľate jednoducho si radšej nájdite iný spôsob ako sa tam dopraviť. V žiadnom prípade nedolievajte do horúceho motora chladiacu kvapalinu, alebo vodu. Prudké ochladenie môže (a väčšinou aj spôsobí) práve spomínané prasknutie rozhorúčenej hlavy valcov. Sami si tak, hoci neúmyselne zvýšite náklady na opravu. Rovnako v žiadnom prípade neotvárajte expanznú nádobku chladiacej kvapaliny. Vriaca kvapalina sa totiž odparuje, čo spôsobuje tlak v systéme a po otvorení viečka vám s veľkou pravdepodobnosťou vystrekne do tváre a môže spôsobiť bolestivé popáleniny. Systém má pre tieto prípady pretlakový ventil, cez ktorý sa tlak uvoľňuje a cez, ktorý odtečie aj časť kvapaliny. To by malo zabrániť prasknutie expanznej nádobky, či hadíc.
Prehriaty motor treba nechať úplne vychladnúť, aby ste ešte nezväčšili škody
Možné príčiny
Príčin prečo sa motor prehreje môže byť niekoľko. Najčastejšie sú úniky chladiacej kvapaliny. Aj tu môžu nastať dva prípady. Kvapalina uniká do motora, napríklad cez prasknuté tesnenie pod hlavou valcov do olejovej náplne. To je veľmi nebezpečný prípad a ak sa to stane s autom by ste už nemali jazdiť po vlastnej osi. Lepšie je ho nechať odtiahnuť do servisu a nechať odborne opraviť. Tým, že chladiaca kvapalina preniká do olejovej náplne je totiž ohrozené nielen chladenie ale aj mazanie motora, čo môže mať oveľa horšie následky. Neklamným znakom, podľa ktorého môžete zistiť chladiacu kvapalinu v oleji je emulzia na viečku, cez ktoré dolievate olej do motora, prípadne olej v expanznej nádržke chladiaceho systému.
Druhým prípadom straty chladiacej kvapaliny je únik von z motora, napríklad cez prasknutý chladič, alebo trebárs tesnenie vodnej pumpy. V tom prípade stačí danú súčiastku vymeniť a auto môže znova jazdiť. Aj v tomto prípade si to však vyžiada odťah do servisu.
Prehriatie motora, však môže zapríčiniť okrem úniku kvapaliny aj nefunkčná súčiastka ako napríklad čerpadlo chladiacej kvapaliny, termostat, či ventilátor. Napríklad nefunkčný ventilátor odhalíte aj podľa toho ako v prehriatiu došlo. Za jazdy ak má chladič dostatočný nápor chladiaceho vzduchu sa totiž nefunkčný ventilátor nijako neprejaví a motor funguje bez problémov. Ak ale zastavíte napríklad v dopravnej zápche nastáva problém. Bez ventilátora sa kvapalina prechádzajúca chladičom nechladí a motor sa začne prehrievať. V takomto prípade môžete priviezť auto do servisu aj po vlastnej osi, no musíte počkať kým motor vychladne, aby ste ho zbytočne nepoškodili a tiež kým sa uvoľní premávka, aby sa chladiaca kvapalina mohla chladiť náporom vzduchu.
Vo výnimočných prípadoch môže v zimných mesiacoch obehu kvapaliny zamedziť aj jej zamrznutie. Motor sa potom prehreje jednoducho preto, že prúdeniu kvapaliny zabráni ľad v chladiči. Preto sa neoplatí experimentovať s náplňou chladiaceho systému. V takom prípade je rovnako najlepšie nechať auto vychladnúť. Ak pri tom zatvoríte kapotu je veľká šanca, že sa vplyvom tepla po dostatočne dlhom čase (aj niekoľko hodín) zamrznutá voda v chladiči rozmrazí.
V každom prípade však pri prehriati motora platí niekoľko základných pravidiel. Motor treba nechať úplne vychladnúť, aby sme zbytočne nezväčšili škody. Nikdy neotvárate viečko expanznej nádržky pri prehriatom motore. Môžete si spôsobiť zbytočné poranenia. Prehriaty motor väčšinou indikuje vážnejšiu chybu a auto je dobré nechať odtiahnuť do servisu, aby sa poškodenia nenavyšovali.